Het aquarium en de farao's

14 november 2017 - Marsa Alam, Egypte

Hierbij een update van de Haantjes op reis. Zoals wij al eerder vertelden, is een week all-inclusive nieuw voor ons, tenminste, als je de 3 dagen in Cuba niet meetelt. Wij moeten eerlijk bekennen dat het voor een weekje wel lekker is maar langer echt niet. Ook nu zijn wij een dag op pad geweest met een excursie naar Luxor. Zo meer daarover. Het Sentido Oriëntal Dream Resort ligt een half uurtje boven het vliegveld van Marsa al Alam. Het zit stampvol met voornamelijk Tsjechen, Nederlanders, Duitsers en Polen. Russen zie je hier niet omdat die niet op Marsa al Alam mogen landen. Maar goed ook want dat zijn vaak onbeschofte mensen. De appartementen zijn maximaal tweehoog en kijken allemaal uit op één van de drie heerlijke zwembaden of het strand. Wij kijken uit op een zwembad en iets verder de rode zee. Schone kamers, schone zwembaden en een schoon strand. Het eten is er prima en altijd goed warm. Er zijn zelfs 2 á la carte restaurants waarvan de Italiaan erg goed is. Aan de bar kan je bestellen wat je wil hoewel de cocktails geen hoogstandjes zijn, de biertjes smaken prima hoor. Hier en daar zijn de gebruikssporen wel aanwezig maar daar kunnen wij wel mij leven. Al met al een uitstekende prijs-kwaliteit verhouding. En dan het weer want daarvoor gingen wij naar Egypte. Wat een genot om iedere morgen je gordijnen open te doen in de wetenschap dat de zon schijnt. Het is overigens om 06.00 uur al licht en om 17.30 uur is het donker. De temperatuur is in november geweldig, zo'n 29 graden dus de zonnebrand wordt driftig gebruikt. Een zeewindje zorgt voor een aangename verkoeling. De avonden zijn een stuk koeler, zo rond de 19 graden maar nog steeds prima om in een korte broek en t-shirt door te brengen. Een dun vestje zou echter niet verkeerd zijn om bij je te hebben. Wij hadden de verhalen over de Rode zee al gehoord en gelezen maar het is echt zo. Het lijkt wel of je in een aquarium zwemt. Om van al dat moois te genieten moet je wel de snorkel opzetten maar dan lig je zomaar een uur in het water zo fantastisch mooi zijn de koraalriffen. Alleen is het zo zonde dat er altijd van de onbenullen zijn die stukken koraal bewust of onbewust afbreken. Honderden vissen in bonte kleuren omringen je. Dit is de grote wauw-factor van de vakantie. En omdat het bloed toch kruipt waar het niet gaan kan, zijn wij maandag een dag naar het beroemde Luxor gegaan. Een vermoeiende maar o zo mooie dag. Om 04.45 uur weren wij al opgehaald voor de lange rit naar Luxor. Tijdens de rit zie je langzaam de zon opkomen en kleurt de woestijn langzaam rood. Verwacht geen goudgele duinen van woestijnzand. Het achterland van Marsa al Alam, tussen de Rode zee en de Nijl, bestaat voor het grootste gedeelte uit rood-grijze rotsmassa's. Fascinerend om te zien waardoor de heenreis van dik 5 uur niet verveelde. En zelfs in dit maanlandschap leven mensen. Plotseling zie je dan weer een stad opdoemen en wordt het groener. De levensbron van Egypte, de Nijl, laat zijn grote invloed zien. 96 Procent van de bevolking leeft in de omgeving van de Nijl. In Luxor aangekomen hebben wij eerst de tempel van Karnak bezocht. De vele farao’s hebben hier aan gebouwd en zelfs de restanten zijn indrukwekkend. Nog steeds worden er nieuwe ontdekkingen gedaan. Vele hiërogliefen en tekeningen vertellen de verhalen van de farao’s en onze Nederlandstalige gids zorgde ervoor dat wij niets misten. Zelfs de diverse kleuren die nog aanwezig zijn hebben de tand des tijds overleefd. Na een korte lunch zijn wij naar de vallei der Koningen gebracht. In de vallei midden in de rotsen liggen de tombes van de farao's. De beroemdste naam is die van Toetanchamon maar dat is beslist niet de mooiste. Daar heeft hij tekort voor geleefd. Zodra een farao op de troon zat, begonnen de arbeiders met het maken van een tombe. Eerst een schacht, dan zijgangen met schatkamers en overige kamers en uiteindelijk de tombe zelf. Hoe langer de farao regeerde des te langer de schachten werden omdat de arbeiders dan meer tijd hadden. Van de 63 tombes hebben wij de tombes van Rames de 3de, Ramses de 9de en Rames de 4de bezocht. Indrukwekkend mooi. De wanden vertellen in hiërogliefen en tekeningen het leven van de farao. Hiervan is nog heel veel van bewaard gebleven. Alle kleuren die je ziet zijn origineel, je kijkt je ogen uit. Hier hebben wij erg van genoten. Na een bezoek aan de altijd in het programma aanwezige souvenirwinkel bezochten wij de tempel Hatshepsut. De ligging van de tempel, en gedeeltelijk in de rotsen uitgehakt, maakt deze tempel zo bijzonder om te bezoeken. Normaal gesproken heb je vanaf het derde niveau een mooi uitzicht over de stad Luxor. Helaas was bij ons de luchtvochtigheid zo groot dat het nevelig was. Ons ‘uitstapje' werd afgesloten met een boottochtje op de Nijl. Heel bijzonder was het niet maar wij kunnen zeggen dat wij op de beroemde Nijl hebben gevaren. Inmiddels viel de avond weer in en werden wij na een lange dag om 23.00 uur bij ons resort afgezet. Vermoeid maar dankbaar voor al het moois wat wij hebben gezien, werden na een douche de bedden opgezocht. De bijbelse verhalen waarmee wij zijn opgegroeid kunnen wij nog meer inkleuren. Fijn om dit stuk geschiedenis met eigen ogen te kunnen zien. En dan komen wij weer terug in het hedendaagse. Nog anderhalve dag zwemmen, snorkelen en relaxen en donderdagmiddag weer terug naar huis. Wij weten nu al dat dit een goede keus was en misschien voor herhaling vatbaar want dat weer…………….dat is zo lekker. O ja, het is niet alleen luieren wat de klok slaat, de sportschool is ook drie keer door Coen bezocht.
Tot een volgende vakantie,
Groetjes, Coen en Lia.

1. Menja en Jan:
    14 november 2017
    Leuk en interessant verhaal. Moet heel mooi zijn. Geniet nog even verder want qua temperatuur komen in Nederland de enkele cijfers er weer aan. Groet v an ons!
  2. Renée:
    14 november 2017
    Mooie reis weer, alle aspecten kloppen, zo te lezen. Cultuur, natuur en een lekker resort om te relaxen. Fijne dagen nog.
  3. Gert van Ziel:
    15 november 2017
    Blijf er samen lekker van genieten, dik verdient na alle klussen in huis.