Condors spotten.

9 juni 2018 - Cuzco, Peru

Cruz del Condor – Chivay – Cusco
Donderdagochtend ging alweer vroeg de wekker, de zoveelste keer in deze reis haha. We moesten om zeven uur bij de publieke bus zijn om naar de Cruz del Condor te gaan. Voor ongeveer vijftig cent per persoon kan je mee. Het vroege opstaan werd beloond. Rond acht uur werden de eerste condors al onder in het dal gespot en naarmate de zon de aarde meer opwarmde kwamen ze hoger en hoger. Er maakte er zelfs een paar een tussenlanding op een rotspunt op tien meter afstand van ons. Het was een imposant gezicht om die grote vogels voorbij te zien zweven. Nu nog even afwachten of er tussen de vele foto’s een paar goede zitten. Rond negen uur moesten we een bus terug nemen naar Cabanaconde maar al wat er kwam, geen bus. Of we hebben zitten pitten dat we de bus gemist hebben of er was helemaal geen bus. Afijn, een uitdaging want om half twaalf ging de laatste bus naar Chivay en die moesten wij echt halen. Ook hier werd een oplossing voor gevonden. Met de plaatselijke verkoopsters had Coen geregeld dat wij voor vijf Sol per persoon om tien uur mee terug konden rijden. Tegelijkertijd had Lia een lift geregeld en zo geschiedde het dat wij door een Peruaans stel bij ons hostel in Cabanaconde werden afgezet. Dat was toch even een spannend avontuurtje op de vroege donderdagochtend. In Chivay aangekomen kwam er een weersomslag en werd het koud. De jassen waren weer nodig. Chivay was leuker dan verwacht maar voor ons alleen maar een tussenstop om vrijdagochtend de bus naar Cusco te kunnen halen. Met negen personen in een minivan gingen wij op weg. Buiten de chauffeur was er nog een soort van gids. Oscar, ‘listen my friends', vertelde onderweg het één en ander over het landschap en de dieren van de Andes. Zeker in het begin hadden wij aardig wat fotomomenten. Het was op 4900 meter wel ijskoud maar we kregen er prachtige uitzichten voor terug. Een maanlandschap onder de sneeuw met vulkanen op de achtergrond, vicuña's, alpaca’s en viscacha’s(even googlen). In Peru zijn veel vulkanen maar deze zullen zelden tot een uitbarsting komen omdat ze zo hoog zijn. Je ziet ze af en toe wel roken. Na een rit van tien uur dwars door de Andes arriveerden wíj bij ons mooie guesthouse. De gastvrouw is uitermate aardig en heeft ons al veel tips gegeven waardoor wij ons plan voor Cusco en omgeving rond hebben. Wij hebben meteen nog een nacht bij kunnen boeken in het mooie guesthouse La Escala. In de namiddag een rondje door het centrum gemaakt en wat een sfeer zeg. Op het Plaza de Armas werden wij meteen op mooie dansgroepen en Peruaanse muziek getrakteerd. Dat was meteen een goede binnenkomer. Het is ook sfeervol druk in de stad en het verkeer is chaotisch. Dat is het enige nadeel want je wordt vergiftigd door de dampende uitlaatgassen. Op aanraden van onze gastvrouw aten wij in een restaurant vlak bij ons guesthouse. Wat een bak eten kregen wij voorgeschoteld. De serveerster zal wel hebben gedacht dat wij gek waren toen wij het bestelde. Een heel weeshuis kon er van eten. De eerste indrukken van Cusco zijn in ieder geval goed en wij hebben veel zin in de laatste twee weken.

Hasta luego,
Coen en Lia

1. Menja en Jan:
    10 juni 2018
    Mooi hoor Coen en Lia. Wat een indrukken en aardige mensen..... Lekker verder met jullie vakantie. Enjoy!
  2. Tina:
    11 juni 2018
    Weer een spannende dag achter derug. Nog veel plezier de volgende dagen.