Khao Yai National Park

23 maart 2017 - Khao Yai National Park, Thailand

Zondagochtend met de trein uit Ayutthaya vertrokken voor onze volgende stop; het Khao Yai National Park. In Kanchanaburi hadden wij via internet alles al geregeld bij Greenleaf Tours. De recensies van Greenleaf hadden ons overtuigd om hier te boeken. Voor een lachwekkend bedrag van 8,40 Euro per nacht hadden wij met ons tweeën een kamer met tweepersoonsbed en badkamer met toilet. Alles heel basic maar genoeg voor ons. Daarbij kwam dat wij het super gezellig hadden met een jong Duits stel die wij in de trein hadden ontmoet. Het eten was er uitstekend en de tours geweldig. Bij aankomst in Pak Chong werden wij al opgewacht door Greenleaf Tours. Ritje naar het guesthouse, omkleden en gelijk om 15.00 uur met de eerste tour begonnen. Bij een natuurlijke bron konden wij zwemmen maar voordat wij een paar meter hadden gelopen werden wij door onze gids So op diverse insecten gewezen waaronder grote spinnen. Bijzonder wat hij allemaal zag en wij over het hoofd zagen. Na een verfrissende duik gingen wij verder naar een vleermuizengrot. Bewapend met zaklampen daalde wij af. Behalve de vleermuizen maken er meer aardbewoners gebruik van de grot. De grot ligt op het landgoed van monniken. Die gebruiken de grot om te mediteren. Verder kwamen wij een gifgroene slang tegen, een joekel van een spin en andersoortige insecten. Hoe verder wij de grot in gingen des te meer vleermuizen er om ons heen fladderen. Je voelde de wind van hun vleugels maar ze raakten je niet. Op de grond lag een dikke laag vleermuizenpoep. De boeren gebruiken dit om hun land te bemesten. Ook hier vertelde onze gids weer veel over de dieren die wij zagen. Super interessant om allemaal te horen. Na deze mooie ervaring kwam de kers op de taart. Tijdens de zonsondergang vliegen er 2 miljoen vleermuizen vanuit een grot het luchtruim in. Een geweldig spektakel en je hoort het geluid van hun vleugels, whoep, whoep, whoep. Het is één groot lint en het duurt een uur voordat ze allemaal uitgevlogen zijn. Ze gaan op jacht naar insecten en per keer wordt er 2000 kg voedsel gevangen. Het waren overigens niet de vleermuizen uit de eerdere grot. Daar zaten er maar ongeveer 500 in en ook nog een ander soort. Na dit spektakel was het tijd om aan de dis te gaan en deze mooie ervaring te laten bezinken.
Maandagochtend gingen wij al vroeg met de gids op pad. Met een soort van pick-up truck werden wij diep in nationale park gebracht. Onderweg speurde de gids al naar wildlife. Dat je wildlife te zien krijgt is helemaal geen garantie. De natuur laat zich niet dwingen. Maar wij hadden geluk. Het geschreeuw van gibbons trok de aandacht en in ganzenpas achter de gids aan. Het was even speuren maar plotseling zag ik op grote afstand beweging in de bomen. De gids vroeg mij in welke richting ik de gibbons zag bewegen en binnen een paar minuten had hij ze gespot. Zowel de zwarte als de witte gibbons waren hoog in de bomen druk doende. Wat een mooi begin van de dag. Tijdens onze zoektocht naar de gibbons en passant ook nog een giftige slang gezien. Het is dat de gids hem aanwees anders waren wij er zo voorbij gelopen. Ondertussen werd de hornbill met zijn enorme gele snavel ook gezien. De gids vertelde veel over de natuur en bleef continue alert op wildlife. Van de hornbill helaas geen foto’s kunnen maken. Die vloog te snel weg. Bij de lunchplek was de Haew Suwat waterval. Doordat het het droge seizoen is staat er weinig water in de rivier en is de waterval niet spectaculair. Ondertussen wel weer een varaan gespot die op jacht was naar vis en na een korte wandeling kwamen wij een behoorlijke grote Siamese krokodil tegen. Die hebben wij maar lekker laten liggen, en foto was voldoende haha. Op de terugweg naar de truck kwamen langs een plek met enorm veel vlinders in prachtige kleuren. De vlinders komen op de mineralen af die in de droge rivierbedding aanwezig zijn. Het restant van de middag werd besteed aan de zoektocht naar de Aziatische olifant. Oude en verse olifantenpoep hebben wij genoeg gezien maar helaas lieten de olifanten zichzelf niet zien. Uiteindelijk maakten wij nog een stop op een camping waar wij door een grote groep bavianen werden verrast. De grote leider voorop en daarachter de vrouwtjes met de kleintjes. Ook liepen er een soort van herten rond die zich niets van ons aantrokken. Dat was een onverwachts mooi einde van onze jungletour. Met onze Duitse vrienden de dag afgesloten bij Greenleaf. Dit waren weer twee prachtige dagen om te koesteren en laten wij allen zuinig zijn op de mooie natuur die wij nu nog hebben.

Sawasdee,
Coen en Lia.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Renée:
    23 maart 2017
    Wat een mooie verhalen weer, Coentje. Ze worden met veel plezier gelezen. Jullie doen veel en zien bijzondere dieren en natuur. Wederom een mooi avontuur.
  2. Els en Paul:
    23 maart 2017
    Weer een mooi verslag. Zit je nog niet te vol met indrukken :-)
  3. Menja en Jan:
    23 maart 2017
    Wow wat een belevenissen , indrukken en ervaringen. Lange mooie dagen, die jullie helemaal benutten. Groot gelijk, de tijd vliegt! Veel plezier verder. . . .
  4. Tante Henny:
    24 maart 2017
    Coen en Lia, wat mooi dat jullie ons zo laten meegenieten van het prachtige land.
  5. Coen en Lia:
    24 maart 2017
    Dank jullie wel voor de reacties. Wij vinden het leuk om de belevenissen te delen en hebben straks ook een chronologisch verhaal. En Els er kan nog meer bij. Aan het einde gaan wij in de super relaxstand. :)