De Algarve, alle clichés zijn waar.

11 juni 2021 - Lagos, Portugal

De Algarve, alle clichés zijn waar.

Lagos is onze uitvalbasis voor de Algarve gebleven. Het complex is ondanks zijn eenvoud goed bevallen. Het is er schoon, iedere dag worden de bedden opgemaakt en de studio schoongemaakt. Het kleine zwembad is voor de deur en heerlijk om na een stranddag nog even af te koelen. Het keukentje zorgt ervoor dat wij zelf kunnen koken en de boodschappen hiervoor doen wij bij de intermarché om de hoek. Lagos heeft een gezellig oud centrum met veel restaurantjes en barretjes en dat ligt ook om de hoek. Alle ingrediënten voor een geslaagd verblijf aanwezig.
En dan Algarve zelf. De stranden bij Lagos zijn om te beginnen al prachtig. Praia do Camilo en Praia Dona Ana zijn de stranden zoals je die in de reisgidsen tegenkomt. Ze liggen op loopafstand van ons overnachtingsadres. Je moet alleen wel even afdalen en terug natuurlijk klimmen. Ook op loopafstand, hoewel dat door de hitte toch pittig was, ligt op de zuidpunt van Lagos, Ponte da Piedade. Daar hebben de natuurlijke elementen water en wind voor grillige kliffen gezorgd die voor de mens prachtige plaatjes opleveren.
Door onze huurauto hebben wij veel bewegingsvrijheid. Wij huren deze meestal via sunnycars. Je bent rondom verzekerd en er zijn geen verborgen kosten waardoor onprettige verrassingen je bespaard blijven. Met de auto zijn wij woensdag naar de meest zuidwestelijke punt van Europa gereden; Cabo de São Vincente. De kliffen rijzen hoog op uit het water en de Atlantische Oceaan kan de kust teisteren. Bij ons bezoek was het water rustig maar stond er wel een koude wind. De temperatuur scheelde zo'n 15 graden met de rest van de Algarve. De hoek om, aan de westkust, ligt het grote strand Praia do Amado. Het is een geliefde surfspot en driekwart van de bezoekers komt daar om te golfsurfen. Het is een mooie mix van beginners en ervaren surfers en erg leuk om hun verrichtingen gade te slaan. Het water hier is wel aanmerkelijk kouder dan aan de zuidkust. Niet voor niets heeft iedereen een wetsuit aan. Maar het jarenlang koud douchen kwam Coen nu goed van pas waardoor hij toch even de zee in kon. Heel verfrissend haha. ’s-Avonds zijn wij bij Coen zijn lieve ‘oude' loopvriendin Renée wezen eten. Wat een super gezellige avond is dat geworden. Fijn dat wij dit konden doen.
Omdat stilzitten niet echt ons ding is, zijn wij donderdag wederom op pad gegaan. Op een half uurtje van Lagos ligt in het binnenland  Silves, een klein middeleeuws plaatsje(het oude centrum) met een van oorsprong Moors kasteel. Ook hier weer steile straatjes want kastelen liggen natuurlijk altijd op een heuvel vanwege het strategische overzicht.  Het was wel aardig om te zien maar het haalt bij lange na niet de sfeer van Obidos. In het binnenland is het overigens nog een paar graden warmer dan aan de kust en daar is het al warm genoeg. Terug naar de kust dus. Tussen Carvoeiro en Armação de Pêra is de kust grillig en heeft vele uitzichtpunten. Wij hebben daar een stukje gewandeld maar met deze hoge temperaturen voelt dat niet comfortabel. Wij werden wel met prachtige uitzichten  beloond. Om mooie wandeltochten langs de kust te maken kan je beter in het najaar hier zijn. Dan zijn de temperaturen nog aangenaam maar een stuk gematigder. De Gruta de Benagil hebben wij vanaf bovenaf bekeken. Dat kan omdat er een groot gat in de bovenkant van de grot zit. Vanaf het water kan je de grot met een kano bereiken. Er is een zandstrandje en je kan in de grot prachtige foto’s maken. Dat hebben wij echter niet gedaan. Wij waren toe aan wat afkoeling en kozen voor Praia da Marinha. Het is fijn dat je bij alle stranden gratis kan parkeren. Dat is pas gastvrijheid, heel wat anders dan bij ons in Nederland. Van bovenaf zagen we nog volop ruimte in de schaduw van de rotswand. Het lijkt ons namelijk niet verstandig om lang in de brandende zon te zitten, ook al smeren wij ons nog zo goed in. Ook Praia da Marinha is weer zo’n reisfolder strand. Het was er gezellig druk maar niet overvol. Op de terugweg naar Lagos hebben wij nog even wat mooie foto’s bij een soort grot kunnen maken waarbij je vanaf een soort balkon uitzicht op zee en de kust had. Bij Carvoeiro maakten wij onze laatste stop. Het strand van Carvoeiro ligt midden in het gezellige centrum met terrasjes, cafés en restaurants. Wij hebben daar geen  gebruik van gemaakt. In Lagos wilde wij nog even bij één supermarkt boodschappen doen maar waar wij ook kwamen, alles dicht. En zo te zien waren wij niet de enige die daardoor werden verrast. Gelukkig hadden wij van Renée nog een bak pasta meegekregen en daar hebben wij heerlijk van gesmuld. Een prachtige dag werd zo toch nog met een gevulde maag afgesloten.
Vandaag, vrijdag, was onze laatste volle dag in Lagos en hebben wij het heel rustig gehouden. ’s-Morgens rustig met een bakkie koffie bij het zwembad en ’s-middags voor de laatste keer naar het strand. Dit keer Praia do Camilo bij Lagos. Klein maar fijn maar door het smalle strand ook al snel vol. Om ons verblijf in Lagos goed af te sluiten hebben wij onder het genot van live muziek heerlijk gegeten bij restaurant Barbosa. Een aanrader als je in Lagos bent.
Als je ons nu vraagt wat het mooiste strand van de Algarve is, zouden wij dat echt niet kunnen zeggen. Wij hebben ze natuurlijk ook niet allemaal kunnen bezoeken. In ieder geval waren wij gecharmeerd van Praia Dona Ana bij Lagos en Praia da Marinha tussen Lagos en Albufeira in. Eén ding is zeker en dat is dat de kust van de Algarve ongeëvenaard is. Het heeft lang geduurd maar uiteindelijk kunnen wij Portugal en de Algarve ook van de bucketlist strepen.
Zaterdag vertrekken wij naar Setubal waar wij twee nachten blijven en dicht bij de luchthaven van Lissabon zitten waar wij de auto moeten inleveren.

Até a próxima vez,
Coen en Lia

1. Renée:
    12 juni 2021
    Mooi verhaal weer, Coentje. En fijn om jullie te hebben gezien! Geniet nog 2 dagen in Setubal en alvast een goede terugreis, xx
  2. Coen en Lia:
    Dank je wel Renée. Het was wederzijds en hopelijk tot ziens. 💋
  3. Menja en Jan:
    12 juni 2021
    Wat prachtig allemaal, alle ingrediënten aanwezig voor een heerlijke vakantie. En die hebben jullie! Nog twee dagen genieten en daarna wensen we jullie weer een veilige reis terug naar jullie mooie plek in Nederland . Groeten van ons beiden!