El Puerto de Santa Maria en Cadiz

20 oktober 2018 - Ronda, Spanje

Cadiz
Na drie indrukwekkende dagen in Sevilla nemen wij even gas terug in Cadiz of eigenlijk El Puerto de Santa Maria. Bij het vertrek uit onze loft kwamen wij er achter dat er een overdekt zwembad bij het appartementengebouw was. Dat er een zwembad was dat wisten wij maar overdekt…nee. Jammer dat wij dat niet eerder doorhadden met die regenachtige namiddag die wij eerder hadden.
Met prachtig weer reden wij woensdagochtend weg, met eerst nog een klein uitstapje naar Santiponce dat 12 km ten noorden van Sevilla ligt. Daar liggen opgravingen van een Italiaanse stad. Carmen en David en ook onze host van de loft zeiden dat dit prachtig was. Waarschijnlijk zijn zij nooit in Italië en Griekenland geweest. Het oude amfitheater en een paar mozaïekvloeren waren wel interessant maar het haalt het niet bij het Colosseum, Pompeï en de Griekse theaters zoals Epidaurus. Voor de rest stonden er nog wat muurtjes en dat was het. Op naar ons appartement in El Puerto de Santa Maria vlak bij Cadiz. Bij aankomst zochten wij ons te pletter waar het precies was. Google Maps toonde ons straatjes die er niet waren en dat klopt ook wel. Wij zaten namelijk in een wijk die maar voor twintig procent was voltooid. Afgebouwde appartementengebouwen werden afgewisseld met bruine karkassen van onafgebouwde appartementen en braakliggende stukken terrein omheind door hekken en straatjes afgesloten met hekken. Veel appartementen staan leeg en raken in verval. Ooit was er een goed plan om hier een mooie buurt van te maken maar waarschijnlijk heeft de crisis dit verstierd. Het klinkt niet als een idyllisch plek maar wij wisten dit toen wij dit appartement boekten. Voor ons was dit appartement prima. Ruim, schoon, compleet, van alle gemakken voorzien en de auto voor de deur. Het lag naast een boulevard met terrasjes, restaurantjes en een heel mooi strand. Voor ons wel de perfecte plek. Na een telefoontje pikte de eigenaar ons bij de boulevard op en waren binnen één minuut op de plaats van bestemming. In een heerlijk zonnetje werd de late lunch, of vroeg diner zo u wilt, op de boulevard genoten. Lekker relaxed en ver van de hectiek van een grote stad.

Omdat het in de vroege donderdagochtend licht regende zijn wij, later dan wij normaal doen, met de trein naar Cadiz gegaan. Bij het verlaten van het station moet je met jouw treinkaartje het poortje openen. Dat ging dus even niet door. Wat wij ook probeerde, de poortjes bleven dicht. Gelukkig werden wij gered door een aardige man van de treinmaatschappij die voor ons de poortjes opende. Bleek dat wij verkeerde kaartjes hadden terwijl wij toch duidelijk om een retourtje naar Cadiz hadden gevraagd. Een stukje miscommunicatie dus. Cadiz is waarschijnlijk de oudste stad van Europa en er wordt aangenomen dat de Feniciërs de stad Gadir in 1100 v. Chr. hebben gesticht. Het centrum van de stad wordt nagenoeg in zijn geheel door het water van de Atlantische Oceaan omgeven en in 1812 werd in Cadiz de eerste grondwet afgekondigd. Na deze historische feiten tot ons te hebben genomen begonnen wij met onze wandeling door de oude stad. Even dreigde donkere luchten dit feestje te verstieren. Wonder boven wonder werd het echter steeds mooier en mooier. De wandeling die in de reisgids beschreven stond, werd in heerlijk zonnetje afgelegd. Grote cruiseschepen hadden inmiddels drommen toeristen uitgespuugd en met name in het centrum van de oude stad, in de mooie winkelstraten en op pleinen was het erg druk. Onze route bracht ons ook aan de rand waar je al wandelend over de eeuwenoude stadsmuren een prachtig uitzicht had over zee en ook over delen van de oude en nieuwe stad. Daar was het erg rustig en op het strand behaaglijk door de zeewind. Tussendoor natuurlijk ook aan de inwendige mens gedacht en genoten van de nauwe straatjes met de oude huizen en paleizen. Als je wil kan je de Kathedraal met zijn toren, de Torre Tavira en het Museo de Cadiz bezoeken. Wij hebben dit overgeslagen. Tijdens deze vakantie hebben wij al genoeg kerken, kathedralen en torens bezichtigd. Wij zijn nu een beetje kerkenmoe. Die van Cadiz zouden niet veel toevoegen. Na een uurtje of vijf rondslenteren in de stad was het genoeg en gingen wij met versnelde pas naar het station. Dat scheelde namelijk weer een uur wachten op de volgende trein. Dit keer ging het wel goed met de treinkaartjes en konden wij in El Puerto de Santa Maria onze auto weer starten om terug te keren naar ons appartement. El Puerto de Santa Maria is overigens groot geworden als één van de belangrijkste exporthavens van sherry. De hoofdstad van de sherryproductie, Jerez de la Frontera, ligt vlakbij.
Cadiz is een bezoekje waard maar het is niet te vergelijken met de grandeur van Sevilla of Cordoba. Je zal je in Cadiz geen dagen kunnen vermaken maar een dagdeel is prima en de combinatie met een strand is helemaal perfect. Dat kan overigens ook in Cadiz zelf. Wij zouden de voorkeur geven aan het strandje bij El Puerto de Santa Maria. De foto’s laten wel zien waarom.
Op het moment van schrijven zitten wij in een regenachtig Ronda maar daarover de volgende keer meer.

Adios,
Coen en Lia

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade