Granada en het indrukwekkende Alhambra

10 oktober 2018 - Amsterdam Airport Schiphol, Nederland

Grenada en het indrukwekkende Alhambra
Dinsdag, 9 oktober, begon onze rondreis door Andalusië. Wij hadden een vroege vlucht met easy jet naar Malaga. De huurauto hadden wij al vanuit Nederland via de anwb en sunnycars geboekt. Helaas moesten wij toch nog even wachten maar om 12.15 uur reden wij dan toch in onze Kia Rio weg. Onze eerste bestemming was Granada. Het Alhambra stond al jarenlang op ons verlanglijstje en nu ging deze wens in vervulling. Hoewel, niet helemaal. Pas drie weken geleden werd duidelijk dat wij naar Andalusië zouden gaan. Meteen tickets boeken voor het Alhambra natuurlijk maar zo werkt dat helaas niet. De belangstelling is zo overweldigend groot voor de Nasrid paleizen dat daar tijdsloten voor gelden en die waren in de twee weken dat wij gaan allemaal uitverkocht. Gelukkig konden wij wel tickets krijgen voor het Alcazaba en Generalife welke ook deel uit maken van het Alhambra.
Maar eerst terug naar onze dag van aankomst. Wij hadden twee nachten geboekt bij Albergue  Inturjoven Granada omdat wij onze auto daar gratis en veilig konden parkeren. Het is een eenvoudige maar nette accommodatie aan de rand van de stad met vriendelijk en behulpzaam personeel. Met de bus waren wij in tien minuten in het centrum. De omgeving van de kathedraal en de wijk Albaicin aan de voet van het Alhambra zijn enorm leuk om te bezoeken. Trek wel je goede wandelschoenen aan want je maakt wat meters en zeker in de Albaicin is geen meter vlak. Het verleden is hier nog tastbaar. De Moorse invloeden zijn nog steeds aanwezig. Mooie villa’s met Moorse versieringen en prachtige binnentuinen bepalen voor een groot gedeelte het beeld van deze wijk. Via smalle klinkerstraatjes zochten wij ons een weg omhoog naar het Mirador de San Nicolas. Zo kregen wij een goed beeld hoe de wijk  eruitziet en uiteindelijk werden wij ook beloond met een prachtig uitzicht op het Alhambra. Het is overigens opvallend wat een aantrekkingskracht deze stad op toeristen heeft. Wij zagen zelfs leuzen staan van ‘tourists go away, we want our city back’. Tegelijkertijd verdienen er heel wat mensen hun brood aan al die toeristen. Restaurantjes, barretjes en souvenirwinkels te kust en te keur. Arabisch, Spaans, Italiaans, alles door elkaar. Er is zelfs een straat als soort bazaar ingericht. Een touristtrap van jewelste maar wel leuk om doorheen te lopen. Zeker als je op het eind een heel leuk klein Spaans kroegje ontdekt waar we onder het genot van een drankje heerlijk onder de parasol konden uitblazen.
Woensdag stond in het teken van het Alhambra. Maar toen wij wakker werden was het even schrikken. Donkere luchten hingen er boven Granada en er viel zelfs wat regen. Gelukkig klaarde het binnen een uur op en werd het een zonovergoten dag. Wederom met de bus de stad in en het laatste gedeelte omhoog gelopen naar het Alhambra. Een heerlijke wandeling in het toen nog koele Granada. De flanken van het Alhambra zijn weelderig begroeid met prachtige bomen en voor wij het wisten stonden wij bij één van de toegangspoorten waar je nog frank en vrij naar binnen kon. Al snel stonden wij bij de ingang van het Alcazaba. Het Alcazaba is een groot fort binnen de muren van het Alhambra en is indrukwekkend. Vanaf de muren en torens heb je een prachtig uitzicht over de stad en het ligt zeer strategisch. Na het Alcazaba gingen wij verder. Het complex omvat diverse paleizen en tuinen waarvan wij helaas het Nasrid paleis niet konden bezoeken. De rest zat gelukkig wel in ons ticket en dat alleen al was het bezoek dubbel en dwars waard. Geweldig om te zien hoe al die paleizen, gebouwen en tuinen zijn gebouwd en aangelegd. Het Generalife was een toevluchtsoord voor de Nasridenkoningen en ligt ten noordoosten van het complex. Zij konden zich hier even terugtrekken en genieten van de rust in de prachtig aangelegde tuinen. Na dik vijf uur ronddwalen was het genoeg. Via een steile afdaling stonden wij in een mum van tijd weer in de Albaicin en gingen wij op weg naar de Koninklijke Kapel. Alleen kwamen wij onderweg een geweldige bodega tegen. Toch maar even aan de bar gaan staan voor een drankje en wat tapas. Voor een tussendoortje wel veel maar heel erg lekker. Uiteindelijk ons losgerukt van de bar en toch naar de Koninklijke Kapel bij de kathedraal gegaan. De kapel is in 1505 voor de katholieke koningen gebouwd. Het is een prachtige kapel waar onder andere de stoffelijke resten van koning Ferdinand en koningin Isabelle in de crypte zijn bijgezet. Je kan het een beetje vergelijken met de Nieuwe Kerk in Delft met dien verstanden dat je in Granada wel de crypte kan bezoeken. Na dit bezoek was het tijd voor een afzakkertje bij ons favoriete kroegje. Onder de parasol konden wij heerlijk nagenieten van al het moois wat deze dag te bieden had. De dag sloten wij af in het kleinste restaurant ooit waar wij gegeten hebben. Het heet Gacho y Pepe en heeft maar twee piepkleine tafeltjes. Je kan er Italiaanse afhaalgerechten krijgen maar dus ook eten. Alles is vers bereid en smaakt heerlijk. De eigenaar is je zeer behulpzaam bij het kiezen van een gerecht en dit was dan ook een leuke ervaring.
Donderdag vertrekken wij richting Cordoba en onderweg bezoeken wij waarschijnlijk nog Baeza en Ubeda. Dat schijnen hele mooie plaatsen te zijn. Wij houden jullie op de hoogte.

Adios, Coen en Lia.

1. Menja en Jan:
    11 oktober 2018
    Klinkt weer heel goed. Moet erg mooi zijn daar. Veel plezier verder! Groet van ons.
  2. Tante Henny:
    12 oktober 2018
    Hoi Lia en Coen,
    Het is weer echt genieten voor jullie!
    Wat zien jullie weer veel mooie dingen.
    Geniet ernog van!!!!
    Groetjes tante Henny