Nabrander, wat is ons opgevallen.

31 mei 2022 - Driebergen-Rijsenburg, Nederland

Het is zeer opvallend dat er zo veel weed-shops in New York zijn. Door heel New York zijn ze te vinden en niet in één of ander sneaky steegje. Nee, gewoon langs grote avenues en straten en met duidelijke reclame. Soms zie je ook op foodtrucks gelijkende verkooppunten. In de Verenigde Staten zijn ze toch wars van drugs maar over cannabis denken ze waarschijnlijk toch anders, zeker in New York. In de metro's wordt er wel voor gewaarschuwd om daar op een verantwoordelijke manier mee om te gaan. Ook bij ons om de hoek in Harlem was zo'n winkeltje/rokerscafe te vinden en diverse keren snoven wij de lucht van een cannabis rokende New Yorker wel ergens op.
In en om de metro(stations) kom je vaak daklozen tegen en niemand zegt er iets van als in een overvolle metro zo'n persoon languit op een bank ligt. De New Yorkers bemoeien zich gewoon niet met die mensen. Ze bemoeien zich überhaupt met niemand. Het is ieder voor zich. Eén keer opende een man, tijdens een rijdende metro, de deur om van de ene wagon in de andere wagon te stappen. Dat is logischerwijs verboden en wij stonden precies voor die deur en maakten geen aanstalten om hem er door te laten. Hij wrong zich er tussendoor en liep naar de andere kant van de wagon en begon me daar een partij te schelden. Waarschijnlijk was dat voor ons bedoelt maar ook nu verblikte of verbloosde niemand en lieten ze hem zijn gang gaan. Na uitgeraasd te zijn opende hij wederom een deur om in de volgende wagon te verdwijnen.
Coen kan zich nog herinneren dat de straten en avenues 41 jaar geleden echt geel zagen van de taxi's. Dat is nu niet meer het geval. De karakteristieken gele taxi's rijden er natuurlijk nog wel maar overheersen niet meer het straatbeeld zoals toen.
De stad was opvallend schoon en dat verwacht je niet zo snel in zo'n grote stad. Je zag bijna nergens straatvuil liggen. Op veel plekken zijn ook vuilnisbakken te vinden. Kennelijk zijn de inwoners wat dat betreft zuinig op hun stad.
De Big Apple is zeker een bruisende stad en heet niet voor niets 'The City that never sleeps'. Het geluid van de sirenes van een ambulance pik je de hele dag wel op als je op Manhattan loopt en zeker Midtown Manhattan is er genoeg reuring. Toch zijn er ook genoeg rustige plekken te vinden. Uiteraard is daar Central Park en dat is echt een verademing als je daar loopt maar er zijn ook nog veel kleinere parken verspreid door de stad waar je even rustig kan zitten. Ook op Roosevelt Island en langs de Hudson is het goed toeven wat dat betreft. Met de keuze van ons appartement in Harlem hadden wij het ook getroffen. Het lag in een zeer rustige straat met vlakbij twee metrostations. Onze nachtrust werd geen enkele keer verstoord door stadslawaai.
Het geven van een fooi in de horeca is de normaalste zaak van de wereld. Wij hadden dat al gelezen maar het is toch wel wennen. Want of het nou goed of slecht was maakt niet uit. De mensen die daar werken verdienen daar hun inkomen mee. En fooien van 15 tot 25 procent is de gewoonste zaak van de wereld en soms is het al ingecalculeerd op de rekening. Dat is wel iets waar je rekening mee moet houden als je naar New York gaat.
En heel belangrijk; wij hebben ons geen seconde onveilig gevoeld. Of het nou in de stad zelf was of in een metrostation, overal voelde wij ons op ons gemak. Nou scheelt het misschien wel dat wij altijd met ons vieren waren. Maar wij hebben ook nergens iets geks of vervelends gezien. Toen wij vertelde van onze plannen in New York waren er wel mensen die vreemd opkeken dat wij een appartement in Harlem hadden. Maar uit eigen ervaring kunnen wij zeggen dat dat een perfecte keuze was. Harlem en The Bronx zijn niet meer de wijken welke zij vroeger waren. Er is heel veel verbeterd in New York. En het grote voordeel van Harlem was dat het met 4 personen een stuk goedkoper was om daar te verblijven dan in een hotel in Midtown Manhattan.

Al met al kunnen wij iedereen aanraden om daar een keer heen te gaan. Als je voor de eerste keer in Midtown Manhattan bent maakt dat een verpletterende indruk en er is zo veel te beleven en te doen. Zoals eerder hier geschreven hoef je echt niet altijd in de drukte te zitten. Of je nou vijf, zes, zeven of meer dagen gaat, je vermaakt je altijd. Ja, het klopt. New York is duur maar door op een slimme manier gebruik te maken van de diverse sightseeing passen en gratis attracties(High Line, Staten Line Ferry, Roosevelt Tram met metro-pas enz) blijft het binnen de perken. Laat je daar dus niet door weerhouden. Een tip voor mooie wandelingen met goede beschrijving is de gids Time to Momo.

Dit was echt de laatste bijdrage over New York.
Groetjes, Coen en Lia

1. Els en Paul:
    31 mei 2022
    Vele verschillende herinneringen aan New York. Een niet te missen highlite zo te lezen.
  2. Coen en Lia:
    31 mei 2022
    Hoi Els en Paul. Dat is zeker. We pakken meestal wel een stad mee tijdens onze reizen maar 10 dagen was voor ons ook nieuw. Toch was het iedere dag weer leuk en interessant. Het was precies goed zo.