De prachtige Harau Valley

13 juni 2019 - Harau, Indonesië

De prachtige Harau Valley.

Zoals afgesproken werden wij vrijdagochtend om 05.30 uur bij ons hotel in Bukittinggi opgehaald. Het was nog rustig in de stad maar richting de stad kwam het verkeer al goed op gang. En waarom? Geen idee. Er is niet veel in de stad te beleven maar de lokale bevolking ziet het waarschijnlijk toch als een uitje. Vol goede moed gingen wij naar onze gereserveerde en betaalde homestay. Toen wij daar aankwamen bleek dat er geen kamer meer vrij was. Wij stonden ook niet op de lijst. Hoe kan dat nou? De chauffeur bemiddelde voor ons via de telefoon en zei dat er wel een oplossing zou komen. Die kwam er inderdaad maar niet van Harau View Guesthouse waar wij hadden gereserveerd. De chauffeur bracht ons bij Abdi Homestay waar wij in de week hiervoor al een paar vergeefse pogingen hadden gedaan om een kamer te krijgen. Via de wifi-hotspot bij Abdi whatsapp-contact gehad met de eigenaar van Harau View. Sorry voor de ‘mistake sir’ maar de kamer wordt niet meer verhuurd. Lekker dan en nu? Uhhh, ik kan U het geld teruggeven. Nou daar hebben wij nog steeds geen kamer voor. Ikbal van Abdi Homestay zei dat wij het app-contact moesten verbreken. Hijzou voor een oplossing zorgen. Wij moesten in de relaxstand, geen stress en neem eerst maar een kop koffie of thee. Jullie zijn gast in Sumatra en zo zullen wij jullie behandelen. Ga eerst maar een mooie wandeling maken. Dat hebben wij gedaan en Ikbal heeft daad bij woord gevoegd. Plotseling hadden wij een kamer voor de eerste nacht bij de door ons zo gewenste Abdi Homestay. Abdi en zijn staf zijn super vriendelijk en de omgeving met zijn steile wanden en rijstvelden is betoverend mooi. Thuis maar eens kijken hoe het met de terugbetaling van Harau View loopt. Die krijgen natuurlijk een ‘prachtige’ recensie op booking.com en tripadvisor. Opeens eindigde dit horrorverhaal in een sprookje want wij voelden ons super gelukkig dat wij toch nog bij Abdi Homestay konden blijven. Wij zijn inderdaad in de relaxstand gegaan en hebben behalve een korte wandeling door de rijstvelden genoten van het niets doen. Boekje lezen, biertje drinken, hapje eten en vroeg naar bed na deze enerverende dag.
Zaterdagochtend hoorde wij bij het ontbijt al dat wij ieder geval nog een nacht konden blijven. Daarop hebben wij meteen ons plan aangepast en hebben met een gids een mooie wandeling door Harau Valley gemaakt. De wandeling ging over smalle paadjes door de mooie rijstvelden waarbij de gids veel vertelde over het proces van plant tot rijst. De meeste rijstvelden hier zijn voor de productie van rijst voor eigen consumptie. Wij kwamen ook een paar kippenfokkerijen tegen. Die zien er heel anders uit dan bij ons. Een pittig klimmetje en dito afdaling door een stukje jungle bracht ons bij een mooie waterval. Hierna zat het wandelgedeelte erop en werden wij met de becak naar ons lunchadres gebracht. Op een prachtige locatie konden wij van nasi met héérlijke rendang genieten. Door het warme weer was het een pittige en dorstige wandeling geworden. Die moesten wij natuurlijk bij onze homestay  met een biertje afsluiten waarbij wij al snel te horen kregen dat een derde nacht ook wel goed zou komen, lucky us.
Na een zeer regenachtige nacht werden wij zondag wakker met een zonnetje. De seinen stonden op groen om nog een mooie wandeling te maken naar een paar andere watervallen want die zijn er genoeg in deze vallei. Doordat de temperatuur al snel steeg werd het alsnog een pittige wandeling en niet zoals Ikbal zei vijf kilometer maar eerder tussen de acht á tien. Als snel voelde wij ons weer Brad Pitt en Angelina Jolie, tjonge jonge de begroeting waren niet van de lucht. De watervallen werden inde ochtenduren al druk bezocht door de Indonesische toeristen en er omheen is het een commercieel gebeuren met eetkramen en stalletjes met allerlei prullaria. Het vele regenwater van vannacht zorgde er voor dat het water met een donderend geraas naar beneden kwam wat er spectaculair uitzag. Een prachtig stuk natuur. Alleen is zo jammer dat de Indonesiërs zelf zo slecht met hun natuur omgaan. Afval wordt gewoon langs de weg gedumpt. Er ligt ongelooflijk veel plastic in de natuur. Daar heeft Indonesië nog veel te winnen hoewel wij ons afvragen of het prioriteit heeft. Tijdens het vervolg van onze route hadden wij nog een paar mooie ontmoetingen met makaken. Alleen zodra die apen zien dat je aandacht voor hun hebt, worden ze heel alert. Ze dachten bij het zien van de camera zeker dat er op ze geschoten werd. Dat klopt ook wel, er werden echter alleen maar plaatjes geschoten. Thuis maar eens kijken wat dit heeft opgeleverd. Het was in ieder geval een leuk gezicht om ze door de bomen te zien springen.  Hiermee sloten wij ons actieve gedeelte in Harau Valley af. In alle rust een boek lezen is ook lekker. Maandagochtend gaat de reis verder naar Padang en Bungus Beach om daar de boot naar Jophira Tin Tin te pakken voor drie dagen strand.

Groetjes, Coen en Lia