Relaxen in Skoura.

9 november 2019 - Skoura, Marokko

Relaxen in Skoura.
Met een beetje weemoed hebben wij afscheid genomen van Auberge Le Festival In de Todra George. Wat was dit een geweldige plek. De accommodatie op zich is zeer sfeervol, het eten was superlekker, het personeel zeer vriendelijk en het uitzicht op de bergen fenomenaal. Na ons vertrek zijn wij nog wat dieper de kloof in gereden. Wat kan een mens dan genieten van de mooie natuur. In dit gedeelte waren ook nagenoeg geen toeristen te zien. De dagtoeristen komen niet verder dan het begin van de kloof. De stilte, de grilligheid en de kleuren verderop in de kloof waren zo bizar mooi. Wij zijn heel blij dat wij deze plek in onze route hadden opgenomen. Na het verlaten van de Todra kloof ging het via  Tinghir verder naar Skoura. De route ging voor een groot gedeelte door immens kale en dorre vlaktes vol gruis en stenen. In de verte lagen de bergen van de Hoge Atlas. Verder valt er over de rit niet veel te zeggen. In Skoura hadden wij ons overnachtingsadres snel gevonden. De plaats staat bekend om z’n vele palmbomen maar ook hier zie je klimaatverandering zijn werk doen. Door de droogte staan veel palmbomen er niet echt florissant bij. Toen wij over een pad in de richting van ons onderkomen reden hadden wij beide iets van hmmmm, wat gaat dit worden. Wij keken tegen een lemen muur aan. Er omheen veel zwart grind waar camperplaatsen zijn ingericht. Het zag er niet echt uitnodigend uit. Maar achter die muur bleek het ineens een stuk fijner te zijn. Wij werden vriendelijk door een jongeman ontvangen. In de tuin lag een  zwembad er uitnodigend bij om even af te koelen. En onze kamer is groot met een heerlijk bed. Het leuke aan de accommodatie is dat deze op een traditionele manier is gebouwd met stro en klei en bestaat uit zes kamers. Er worden alleen maar natuurlijke materialen gebruikt. De plafonds zijn van hout en bamboe gemaakt. Deze bouwstijl wordt alleen in het zuiden van Marokko toegepast. In het noorden werkt het niet omdat het daar teveel regent. Nadat wij waren ingecheckt en de traditionele Marokkaanse thee met de heerlijke koekjes op hadden, hebben wij een paar uur lekker op de ligstoelen bij het zwembad gelegen. Ook hebben wij nog een paar baantjes gezwommen maar ook hier is het water niet bepaald warm te noemen en dat is zachtjes uitgedrukt. Het was wel verfrissend en de zon warmde ons vanzelf weer op. Muziekje op de oren, boekje erbij, vakantieman wat hebben wij het toch goed. Het is genieten met een grote G. In tegenstelling tot wat wij gehoord hadden, is de Marokkaanse bevolking erg vriendelijk. Behalve de touristtrap in Fez hebben wij geen vervelende ervaringen, integendeel zelfs. Nou moet Marrakech nog komen en daar kwamen de meeste ‘horrorverhalen’ vandaan. Wij zullen het maar afwachten en over ons heen laten komen. Vrijdagochtend hebben zijn wij naar Ouarzazate gereden dat dertig minuten van ons vandaan ligt. Daar hebben wij de mooie kasbah Taourit bezocht. Hier in het het zuiden zijn nog veel kasbah's. Sommige zijn helemaal in verval geraakt maar er zijn er ook nog veel die bewoond worden of waar een hotel inzit. Wij zijn ook nog naar de Atlas studio’s gereden omdat daar veel beroemde films zijn opgenomen. Je kan tussen de decorstukken lopen. Zo loop je van een Egyptische sfinx naar een Romeinse tempel. Bij nader inzien is het toch niet ons ding en hebben Wij rechtsomkeer gemaakt. Bovendien staat zaterdag Ait Ben Haddou op het programma. Dit plaatsje heeft ook in veel films als decor gediend. Daarom hebben wij vrijdagmiddag heerlijk bij het zwembad gelegen met een biertje die wij in een Carrefour konden kopen. Het zijn inderdaad twee relaxte dagen geworden voordat wij de drukte van Marrakech induiken.

Groeten, Coen en Lia

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade