Route de Pueblos Blancos en Ronda.

22 oktober 2018 - Málaga, Spanje

Route de Pueblos Blancos en Ronda.

Vrijdagochtend vertrokken wij op tijd uit El Puerto de Santa Maria om via een deel van de route de Pueblos Blancos naar Ronda te gaan, onze volgende bestemming. Wij pikten de route bij Arcos de la Frontera op en uiteraard hebben wij eerst dit prachtig gelegen stadje bezocht. Veel dagjesmensen bezoeken het stadje en niet zonder reden. Arcos ligt mooi op een berg en de witte huizen schitteren in de zon. Het stadje wordt al lang bewoond en werd door de Romeinen Arcobriga genoemd, door de Moren Medina Arkosh en uiteindelijk na de verovering door de Christenen werd het Arcos de la Frontera. Steile en nauwe straatje leiden je omhoog naar het Plaza de Espaná vanaf waar je een prachtig uitzicht over de vallei hebt. Je ziet meteen hoe strategisch het gelegen is. Ook hier is een een kerk die je tegen een geringe betaling kan bezichtigen. Wij hebben alleen van het labyrint van nauwe straatjes en uitzichten genoten. Voor ons was dat voldoende om dit uitstapje te rechtvaardigen. Via El Bosque zijn wij naar Ubrique gereden. Dit witte stadje ligt juist schitterend in een vallei tegen een achtergrond van bergen. Hier zijn wij alleen maar even voor een fotomoment gestopt. Daarna zijn wij via een kronkelweg door het natuurgebied Parque Naturel de la Sierra de Grazalema gereden. Volgens de reisgids is het Grazalema waar de meeste regen van Andalusië valt. Gelukkig kunnen wij dat niet bevestigen. Had was wel een stuk frisser dan eerder in de ochtend. Je kan toch merken dat je in een berggebied zit. Na in Grazalema geluncht te hebben, ging de route verder richting in Ronda. De mooie groene hellingen van de Sierra de Grazalema maakten weer plaats voor grote omgeploegde akkers. Hotel Arunda I had een plekje vrijgehouden in de parkeergarage. Na onze bagage in onze kamer gedropt te hebben, gingen wij nog even op pad om een paar mooie foto’s te schieten van de Puerto Nuevo. Achteraf maar goed ook. Het oude gedeelte van Ronda is autoluw en ligt prachtig op een bergrug. Er staan veel oude en natuurlijk witte huizen en oude paleizen. ’s-Avonds zij wij naar een flamencoshow geweest. Ook dit stukje cultuur van Spanje wilde wij meemaken. De meningen waren bij ons wat verdeeld maar uiteindelijk vonden wij het toch leuk om mee te maken. Met name het gitaarspel was indrukwekkend. Het afzakkertje haalde wij een in een kleine taverne die propvol zat. Een Spaans stel nodigde ons bij hun aan tafel uit en zo werd het een super gezellige avond. Toen wij wilde afrekenen bleken die lieverds onze drankjes en tapas al betaald te hebben. Dit zijn van die ontmoetingen die je lang zullen blijven heugen.
Zaterdagochtend bij het wakker worden hoorden wij het al….regen. Eerst dan maar ontbijten in de naast gelegen cafetariá dan zal het vast wel beter worden. Nou, niet dus. Wat een baggerweer zeg. Maar daar laten wij ons niet door uit het veld slaan. Onderweg twee parapluutjes gekocht en gewoon verder gegaan en de wandelroute uit de reisgids gedaan. Halverwege het Palacio Mondragón bezocht. Dan loop je toch even droog hè. In dit paleis zijn nog een aantal originele Moorse mozaïeken en pleisterwerk te zien. De tentoonstelling die er gevestigd is, gaat over de ontwikkeling van het gebied rond Ronda vanaf het stenen tijdperk tot nu. Dat was niet zo boeiend, het paleis zelf wel. Vanuit de tuinen heb je prachtig uitzicht over de vallei. Omdat het bij tijd en wijle met bakken uit de lucht kwam, hebben wij ons met een drankje geïnstalleerd op onze kamer. Deze kamer was wel het minste wat wij tot nu toe hebben gehad. Wij begrijpen niet waarom dit hotel een 8,5 op booking.com heeft en waarom zoveel mensen enthousiast zijn. Wij zullen het niemand aanraden. Het enige voordeel was dat het in het centrum lag en de auto in de parkeergarage kon.
Het was jammer dat het weer tegen zat maar Ronda is eigenlijk wel een must als je de Pueblos Blancos bezoekt. Als je vroeg arriveert, heb je zelfs aan één overnachting voldoende om alles te zien. Twee is wel wat relaxter maar ons inziens niet noodzakelijk. Na Ronda wachten ons nog twee dagen in Andalusië en eindigen wij in Malaga waar wij dinsdag aan het einde van de ochtend weer vertrekken en teruggaan naar ons koude kikkerlandje.

Adios, Coen en Lia

1. Els en Paul:
    22 oktober 2018
    Weer mooie dingen gezien. En flamenco hoort bij Spanje zoals de Fado bij Portugal. Geniet nog maar. En de kou valt tot nu toe mee in ons landje. Net een weekje Terschelling met veel zon gehad.
  2. Menja en Jan:
    22 oktober 2018
    Wat weer een mooie reis. Kunnen jullie weer op je reis-CV bijschrijven. Nog even en dan weer terug naar de herfst. Ook heel mooi!
    Goede terugreis van ons gewenst.