Santa Clara en Camagüey

16 april 2016 - Bayamo, Cuba

Santa Clara en Camagüey

Dag 11, Santa Clara.

Na in de ochtend nog wat in Trinidad rond gedwaald te hebben kwamen wij om 19.00 uur aan in Santa Clara. Hostal Colibri Azul was een pareltje. Achter de eenvoudige voorgevel ging een paradijs schuil. Een prachtig herenhuis met 3 kamers die grensde aan een binnentuin vol planten. Met de eigenaar hebben wij prachtige gesprekken gehad over het leven in Cuba. Hij komt van oorsprong uit Italië en is met een Cubaanse schone getrouwd. Zo leerde wij nog meer van Cuba kennen. Helaas zijn wij hier maar één nacht gebleven maar het smaakte naar meer. In de avondzon zijn wij naar het 'Monumento a la Toma del Tren Blindado' geweest. Op 29 december 1958 overviel Ché Guevara op deze plek met zijn groep een legertrein. Zij maakte daarbij gebruik van een bulldozer. Ché won het gevecht en het was een keerpunt in de strijd tegen het regime van Batista. De treincompartimenten en de bulldozer staan nog steeds op de plek van het gevecht. Na ons diner hebben wij heerlijk in de tuin van de casa zitten lezen.

Dag 12, Santa Clara en Camagüey.

In de ochtend hebben wij het monument en mausoleum van Che Guevara bezocht. Deze man wordt overal in Cuba geëerd. Ondanks dat hij van oorsprong een Argentijn was zien de meeste mensen hem als een Cubaan. Op 8 oktober 1967 is Che Guevara in Bolivia opgepakt en de volgende dag geëxcecuteerd. Het monument werd in 1987 opgericht om de 'moord' op Che, destijds 20 jaar geleden, te markeren. Het mausoleum bevat 38 gebeeldhouwde gezichten van guerilla's die bij de mislukte Boliviaanse revolutie waren betrokken. In 1997 werden de restanten van 17 van hen, waaronder Che, in een massagraf in Bolivia ontdekt en herbegraven op deze herinneringsplek. Het was qua sfeer een beetje te vergelijken met het mausoleum van Ho Chi Minh in Hanoi.

Inmiddels was het al weer erg warm en gingen wij lopend terug naar het centrum voor een bezoek aan een sigarenfabriek. Daar kregen wij een leuke rondleiding maar mochten helaas geen foto's maken. De mensen rollen rond de 170 sigaren per dag. Alle beroemde merken van Cuba, zoals de Cohiba, worden onder andere in deze sigarenfabriek gemaakt. Een opleiding tot sigarenroller duurt 9 maanden. Het maandloon bedraagt 45 euro. Voor deze mensen zijn de luxe goederen niet weggelegd. Toch zagen wij heel wat winkels waren deze wel werden verkocht.

In de middag zijn wij met de Viazulbus naar Camagüey vertrokken. Langzaam zagen wij het landschap veranderen van rietsuikervelden in landerijen met grazende runderen die in de schaduw van palmbomen een sappige grasspriet tussen het dorre gras probeerde te vinden. Over Camagüey valt niet veel te vertellen want dit was alleen maar een tussenstop op weg naar de Sierra Meastra. Onze casa lag in een nette wijk maar wel ver van het centrum. Aangezien het al avond was voor wij daar aankwamen hebben wij het alleen bij een restaurantbezoek in de buurt gelaten. Andere toeristen hebben wij niet gezien. Dit was wel de minste casa die wij tot nu toe hebben gehad maar nog steeds voldoende.

Buenos Noches,

Coen en Lia.

1. Hans:
    Mooi geschreven Coen! Geniet nog maar volop!! Groetjes H&J
  2. Menja en Jan:
    Lieve mensen!

Ik proef de romantiek in het verre Cuba. Fantastisch wat jullie allemaal ervaren. Zo heel anders dan "Los Trayos" ( de Traay) en jullie eigen casa "El Fuetos"". Fijne reis verder!

Liefs van ons
  3. Paul&Els:
    16 april 2016
    Wel een heel bijzondere vakantie als ik het zo lees.
    Groetjes Paul&Els