Setúbal,een mooie afsluiter

14 juni 2021 - Setúbal, Portugal

Setúbal, een mooie afsluiter.

Na een aantal prachtige dagen in de Algarve hebben wij onze reis in Setúbal afgesloten. In Sintra hadden wij van een Duitse familie de tip gekregen om ook Setúbal te bezoeken. Volgens hun waren er weinig toeristen en zag de kust eruit alsof je in Amalfi(Italië) was. Die tip hebben wij ons ter harte genomen mede omdat wij dan niet meer ver van het vliegveld in Lissabon zouden zitten.
Zaterdag zijn wij uit de Algarve vertrokken. Het zuiden van Portugal staat een geboortegolf te wachten. Tenminste, als het klopt dat de ooievaars de bezorging van de baby’s verzorgen. Het was ons op de heenreis naar de Algarve al opgevallen en nu ook op de rit naar Setúbal dat je overal ooievaarsnesten met pa, ma en jonkies tegenkomt. Het waren er honderden.
Omdat wij tijd genoeg hadden, hebben wij een toeristische route naar Setúbal genomen. Het landschap was erg afwisselend. Heuvelachtig, mooie bossen, veel kurkeiken waarvan de bast voor de kurkproductie wordt gebruikt en grote kale landerijen met een paar ‘verdwaalde’ runderen. Halverwege kwamen wij nog in een mooie kustplaats, Vila Nova de Milfontes, met grote uitgestrekte stranden. Aangekomen in Setúbal hadden wij het appartement, building 24, snel gevonden. Wij hadden de zolderverdieping met dakterras waar wij ’s-morgens lekker in de schaduw konden ontbijten. Het appartement ligt in het centrum, in een voetgangersgebied. Op 3 minuten lopen konden wij echter de auto gratis parkeren. Het centrum is redelijk gezellig met restaurantjes en barretjes. Op loopafstand lag een grote supermarkt voor ons natje en ons droogje.
Zondag wilde wij wel eens met eigen ogen zien of de bewering van de Duitsers klopte. Ze hadden niets teveel gezegd. Eerst bezochten wij nog Castelo de São Filipe. Het is een fortificatie uit 1582 met hoge muren en een mooi uitzicht op de omgeving en Setúbal die de stad tegen o.a. piraterij moest beschermen. De toegang was gratis en de ingang en de kapel waren mooi. De uitzichten zorgde ervoor dat het de moeite waard was om dit kasteel te bezoeken. Maar ons doel van de dag was het natuurpark da Arrábida. De weg slingerde omhoog naar Miradouro do Portinho da Arrábida. Wij waren niet de enige. De Portugezen waren ook in grote getale op pad om van het vrije weekend te genieten. Het uitzicht vanaf het Miradouro was fenomenaal en het hele gebied heeft inderdaad veel weg van de Amalfikust met dien verstande dat de mooie dorpjes op de hellingen ontbreken. Daarentegen heeft Arrábida prachtige stranden. De Algarve heeft de naam maar de stranden in de Arrábida doen er niets voor onder. Ze zijn stuk voor stuk werkelijk prachtig en de lokale bevolking maakt er ook in grote getalen gebruik van. De parkeerplaatsen waren allemaal vol waardoor wij de auto een flink eind verder langs de weg moesten parkeren. Na een pittig stukje afdalen bevonden wij ons op Praia de Galapinhos. Op het strand was plek genoegen voor de zonaanbidders. Om niet levend te verbranden hebben wij ligbedden onder de rieten parasol gehuurd. Comfortabel en beschermt tegen de brandende zon. Ook hier was de temperatuur van  het water verfrissend. Wat een prachtige manier om onze rondreis door Portugal af te sluiten.
Portugal is een aangenaam land om met de auto te verkennen. Wij hebben met volle teugen van dit mooie land genoten en zijn nergens tegen een teleurstelling aangelopen. Wij kunnen het iedereen aanraden om eens keer Portugal te bezoeken.
Dank jullie wel voor de reacties. Dit was de laatste tekstuele bijdrage van deze reis.

Tot ziens in Nederland,
Coen en Lia

1. Ine:
    14 juni 2021
    Bedankt voor dit mooie reisverslag, en natuurlijk de prachtige foto's.
  2. Peter:
    14 juni 2021
    Mooie afsluiting van mooie reis!!!
  3. Menja en Jan:
    14 juni 2021
    Bedankt weer voor het mooie meereizen. Ik heb digitaal genoten en jullie hebben ons zeker enthousiast gemaakt. Inmiddels zijn jullie weer thuis of in ieder geval onderweg. Geniet ook daar weer van jullie mooie plek en koester de herinneringen!
  4. Coen en Lia:
    14 juni 2021
    Dank voor jullie reacties. Het was weer leuk om de verslagen te maken. Op naar een volgende reis.
  5. Corry:
    14 juni 2021
    Bedankt voor het mooie reisverhalen en mooie foto’s dank je wel
  6. Coen en Lia:
    Graag gedaan.