Spirituele rondje

5 juni 2021 - Fátima, Portugal

Spirituele rondje

Vrijdagochtend ging zoals iedere dag om 8 uur de wekker. Wij willen onze dag optimaal benutten maar dat betekent niet dat wij niet relaxen. Wij genieten van alles wat wij zien en ook dat is voor ons een manier om te relaxen. Na een uitgebreid ontbijt zijn wij naar onze volgende bestemming  vertrokken. We hadden een kamer in Fatima geboekt hoewel dit bedevaartsoord niet op ons ‘to-do- lijstje’ staat. Maar we konden daar gewoon voor weinig een prima kamer krijgen. De lucht was strakblauw en dat bleef de hele dag zo. Het graniet verdween langzaam naar de achtergrond en door een golvend landschap zakten we verder af naar Midden-Portugal. Portugal is veel heuvelachtiger en bergachtiger dan wij hadden gedacht en het is ook een groen land. Dat het aan de Atlantische Oceaan ligt merk je ook door de altijd aanwezige wind. Overdag is dat geen probleem maar ’s-avonds zorgt dat voor veel afkoeling en wil je wel een lange broek het vest aantrekken. Nu weer terug naar de route. Rond het middaguur arriveerden wij in Tomar om het Convento de Christo te bezoeken. Het is het eerste van 3 kloosters die op ons lijstje staan. Met een combiticket krijg je korting op de toegangsprijs en dat is mooi meegenomen. Het was er erg rustig terwijl dit klooster een bekende toeristische trekpleister is. Weer een teken dat het toerisme nog lang niet op gang is gekomen. Voor ons een geluk bij een ongeluk. Bij dit soort dingen zijn wij niet zo dol op een mensenmassa. Het verpest vaak de sfeer. Het kasteel dat erbij hoort, is in de 12de eeuw door de ridders van de tempeliers gesticht. Daarna werden er gebouwen en een kerk aangebouwd en veranderde de functie in een klooster. Het staat op de Unesco werelderfgoedlijst lijst evenals de twee ander kloosters die wij bezoeken.
Een klein half uurtje westelijker ligt het klooster van Batalha. Tijdens de oorlog met de Castilianen had koning João I de hulp van Maria ingeroepen en de belofte gedaan dat hij bij een overwinning een klooster zou bouwen. 3 Jaar na de overwinning loste koning João I in 1386 zijn gelofte in. De constructie van het totale klooster heeft anderhalve eeuw geduurd. In de stichterskapel bevinden zich de grafkisten van koning João I en zijn vrouw. Bij het complex bevindt zich een kapel zonder dak ‘Capelas Imperfeitas'. Oorspronkelijk zou João I volgens zijn wilsbeschikking in de kapel zijn laatste rustplaats hebben. Het is onduidelijk waarom deze kapel nooit een dak heeft gekregen.
Beide kloosters vonden wij zeer de moeite waard. Het lijkt misschien teveel van het goede maar ze zijn toch verschillend van elkaar.
Om het spirituele rondje af te ronden en omdat wij er toch waren, hebben wij toch een snel bezoekje aan de basiliek in Fátima gebracht. Het dorp is een katholiek bedevaartsoord geworden nadat in 1917 een verschijning van Onze Lieve Vrouwe van Fátima werd gemeld. Voor de basiliek ligt een giga groot plein waar waarschijnlijk in hoogtijdagen duizenden gelovigen/bedevaartgangers zich verzamelen voor het  bijwonen van een mis. Ondanks dat er nu ook een mis in de kleine buitenkapel wdrd gehouden was het er erg stil. Aan de vele souvenirwinkels in godsdienstige ‘prullaria’ en hotels te zien, leeft het hele dorp ervan. Wij denken dat de inwoners op hun blote knieën om de goedgeefse toeristen smeken.
Hiermee werd ons spirituele rondje afgerond. Weer een mooie dag met veel indrukken. Na ons diner waarbij wij met plaatjes aanwijzen en ons steenkolen Spaans ons eten hadden besteld, viel er verder niets te beleven. Het dorp leek wel uitgestorven . Wij sloten de avond rustig op onze hotelkamer af.

Cumprimentos,
Coen en Lia.

1. Menja en Jan:
    6 juni 2021
    Mooi beschreven zo’n spirituele dag weg van de eeuwige hectiek die normaal is in het toeristenseizoen. De indrukken volgen elkaar in snel tempo op en dat zal nog wel even zo blijven..... Geniet ervan!
  2. Coen en Lia:
    6 juni 2021
    Inderdaad Menja,de indrukken volgen zich zeker ineen hoog tempo op. Maar vanaf maandag nemen wij aan de Algarve gas terug.