Trinidad

16 april 2016 - Bayamo, Cuba

Sfeervol Trinidad,

Dag 8, Trinidad.

Een korte busreis bracht ons aan het begin van de vanuit Cienfuégos naar Trinidad aan de zuidkust van midden Cuba. Casa Bienstar was 3 minuten lopen vanaf het Viazul busstation. Wij kregen een zeer ruime kamer toegewezen op de bovenste verdieping. Wel warm maar een airco en ventilator doen wonderen. Rubén en Yadira zorgen goed voor hun gasten. Meteen maar afgesproken om in de casa te eten. Het aanbod om kreeft te eten was te aanlokkelijk om dit te negeren. Na de backpacks gedropt te hebben meteen een wandeling in het historische centrum gemaakt. De straten zijn geplaveid met kinderhoofdjes. Als er geen gemotoriseerd verkeer zou zijn, waan je jezelf in 19e eeuw. Geweldig sfeervol, huisjes die alle kleuren van de regenboog hebben en in de avondzon prachtige pasteltinten krijgen. Oldtimers, ruiters en paard en wagen die door de straten rijden. Je kijkt je ogen uit. Op straat spelen de locals fanatiek een potje domino. Bij de Plaza Mayor waren de alom bekende Cubaanse klanken alweer te horen. Is dit Cuba of één van de vele gezichten van Cuba. Wij denken het laatste. Vanaf de toren van museo Historicó Municipal hadden wij een mooi uitzicht over de stad. Het museum is in casa Cantero gevestigd, een casa die in het bezit was van Justo Cantero, een eigenaar van suikerrietplantages.

Het diner in de casa was super. Ook Rubén schotelde ons een overweldigende maaltijd voor. Zo hoort kreeft te smaken. De dag sloten wij in de avond af op de trappen bij het Plaza Mayor. Casa de la Musica zorgt er voor dat de trappen vol zitten met een mix van Cubanen en toeristen. Er werd gedanst op de klanken van een Cubaanse band. Met een mojito in de hand was dit genieten in hoofdletters, wat een sfeer.

Dag 9, Trinidad.

Vandaag zijn wij in een fietstaxi rondgeleid door een minder toeristisch gedeelte van Trinidad. Bij diverse stops kregen wij uitleg over de historie van gebouwen, fabrieken en winkels. Interessant was om te horen hoe het werkt met het bonnensysteem voor voedsel en dergelijke. De tour oversteeg onze verwachtingen. Omdat de dag nog lang was hebben wij daarna fietsen gehuurd en zijn naar het 10 km verderop gelegen strand gefietst. Helaas vloog op het verste punt bij de fiets van Coen de trapper eraf. Gelukkig waren wij vlak bij het strand. Tijdens het snorkelen prachtig gekleurde vissen gezien. Het leek wel een aquarium. Ondanks de defecte fiets ging de terugtocht redelijk. 's-Avonds heerlijk gegeten in restaurant Botija. Daarvoor moesten wij wel even buiten in de rij staan en dan raak je automatisch aan de praat. Dit keer met een Nederlands meisje en met haar hebben wij de tafel gedeeld. Zo zat zij niet alleen en hadden wij een gezellige avond, mede door de geweldige live muziek. Dit keer geweldige rock met een uitstekende gitarist.

Dag 10, Trinidad.

Om 08.45 uur moesten wij bij Cubatur acte de presence geven omdat wij voor een tour naar de Toppes de Collantes hadden geboekt. Met een grote open Russische truck werden wij naar het gebergte vervoerd. Tot onze verrassing hadden 'onze Canadeze vrienden' deze tour ook geboekt. In het gebergte aangekomen kregen wij eerst een uitleg over de koffiefabricage te horen met natuurlijk ook een kop Cubaanse koffie. De onvermijdelijke souvenirshop werd ook bezocht waarna wij aan onze hike naar de Vegas Grandes. Meteen na het verlaten werd de truck werd de eerste kolibrie gespot. Door een mooie omgeving met palmbomen, bananenbomen, koffiestruiken en nog veel meer groen daalde wij langzaam af tot de officiële ingang van de hike. Vanaf dat moment daalde wij steil en pittig in een half uur af totdat wij bij een mooie waterval kwamen. In het frisse water konden wij heerlijk afkoelen en een natuurlijke douche nemen en ons mentaal voorbereiden voor de terugtocht. Voor de truck ons terugbracht werd de tour met een late lunch in de bergen afgesloten.

In Trinidad konden wij eindelijk onze eerste ervaringen posten. Foto's lukt niet, die volgen later. De dag werd met Pierre en Sarah in restaurant Botija afgesloten. Wij mochten weer genieten van een avond heerlijk eten en geweldige livemuziek. Een aanrader voor diegene die ook naar Cuba gaan.

Adios, Coen en Lia.