Nog eentje dan

23 november 2022 - Zeist, Nederland

Lieve volgers we zijn na een vlotte vlucht weer thuis. Maar toch nog even een beschrijving van de laatste dag om het compleet te maken. Omdat wij de vlucht van 19.35 uur hadden, hadden wij na het uitchecken nog een aantal uren de tijd om iets leuks te doen. De backpacks konden wij bij Advantage Appartements achterlaten. In Willemstad waren wij al twee keer langs de winkel met Chichi's gelopen en die unieke beeldjes bleven ons intrigeren. Daarom zijn wij naar Serena's Factory gegaan om zo'n leuke Chichi bij de bron te kopen. Je kan daar een workshop volgen en de beeldjes zelf beschilderen. Dat hebben wij overigens niet gedaan. Wel zagen wij hoe de beeldjes werden gemaakt. Alle beeldjes zijn uniek wat betreft de decoratie. Aan de onderkant van iedere Chichi staat een nummer van de kunstenaar die het beeldje heeft beschilderd. Op de website van Serena's Factory(https://chichi-curacao.com/) kan je dit opzoeken. Daar staat ook het hele verhaal hoe dit is ontstaan. Het beeldje dat wij hebben gekocht, is beschilderd door Chanella Rosalia die dit werk al sinds 2012 doet. Het mooie aan dit project is dat hiermee een aantal vrouwen van Curaçao vanuit huis de kost kunnen verdienen. Hierna zijn wij naar Fort Beekenburg gereden. Het fort werd in 1703 door de Nederlanders gebouwd en ligt aan de Caracasbaai en had als doel om het Spaanse Water tegen indringers te beschermen. Dit was destijds één van de weinige plekken waar je aan land kon gaan. Het voornaamste bouwwerk is een grote toren waarop waarschijnlijk kanonnen stonden. De toren heeft de vorm van het bekende schaakstuk en je hebt van bovenaf een mooi uitzicht op de omgeving. In 1874 werd de Caracasbaai aangewezen als quarantainestation voor schepen met een besmettelijke ziekte aan boord. In het Quarantainehuis dat dateert uit 1883, moesten de zeelieden verblijven totdat er was vastgesteld dat ze geen besmettelijke ziekte hadden. Er is niet veel meer over van dit gebouw. Eigenlijk staan alleen de muren nog overeind. Jammer dat Curaçao op sommige punten niet beter met zijn culturele erfgoed omgaat. Hierna begonnen de magen te knorren en zijn wij teruggereden naar Willemstad. In de middag konden wij nog gebruik maken van het zwembad van het appartement. Heerlijk om nog even af te kunnen koelen voordat wij naar het vliegveld vertrokken. Het inleveren van de auto bij Alamo ging zeer soepel. Wij hebben veel plezier van onze picanto gehad en deze was voor twee personen ruim voldoende. Het inchecken voor de vlucht ging redelijk snel en er is een rugzak vol herinneringen mee terug gegaan naar Nederland.

1. Els en Paul:
    23 november 2022
    Thuis lekker lang nagenieten bij de kachel.
  2. Coen en Lia:
    23 november 2022