Het strand van Mui Ne

20 april 2015 - Mui Ne, Vietnam

Hoewel wij nog een halve dag in Saigon voor de boeg hebben is het strand van Mui Ne de afsluiting van onze avontuur door het prachtige Vietnam. Dit is tevens het laatste verslag van deze onvergetelijke reis.

Eigenlijk zitten wij in Ham Tien. Mui Ne is een echt vissersdorp en dat is ook te ruiken als je door de haven loopt. Voor de mooie stranden moet je dus in Ham Tien zijn. Ons resort ligt direct aan het strand en heeft een mooi zwembad. De tuin rondom de diverse onderkomens is prachtig met palmbomen, kokospalmen, bloemen en prachtig groen gras. Ze zijn er dan ook de hele dag mee bezig. De kamers echter kunnen wel een facelift gebruiken en de meeste ligbedden zij ook aan vervanging toe. Al met al toch een geslaagd verblijf. Behalve lekker aan het strand of het zwembad liggen zijn wij zondag een dag met een motorscooter op pad geweest. Heerlijk uitwaaien en genieten van het landschap. Onze eerste doel was de 'white dunes'. Die liggen 30 km van Ham Tien en vormen een apart stuk natuur in deze omgeving. Een groot gedeelte van het achterland bestaat namelijk uit rode grond. Een mooi gezicht als je daar doorheen rijdt. Als je de 'white dunes' nadert zie je eerst een groot meer als een oase in woestijn liggen. De 'white dunes' zijn grote oogverblindende zandduinen. Het oogt als een woestijn en je krijgt wel een idee hoe een zandwoestijn aanvoelt. Het is er bloedheet en het zand weerkaatst het zonlicht. Heel bijzonder om te zien. Gelukkig hadden wij geen last van scheurende quads en jeeps. Nu oogde alles zeer vredig en natuurlijk. Weer een voordeel van het laagseizoen. Na een drankje en weer opgedroogd te zijn zijn wij via Mui Ne terug gegaan naar Ham Tien om daar te lunchen. Na de lunch verder richting Phan Thiet om de Po Chanu Cham towers te bezoeken. In My Son hadden wij natuurlijk al een groot tempelcomplex uit het Cham tijdperk bezocht. Dit was een mooi extraatje. Het is geen groot complex maar toch de moeite waard om deze overblijfselen even te bezoeken. De overgebleven Cham-bevolking heeft zich na de terugtrekking uit het midden van Vietnam in het zuiden gevestigd. Naast de Cham-torens ligt een vrij nieuwe Boeddha tempel die ook een bezoek waard is. Er worden diverse goden aanbeden. Toch wel apart om te zien aangezien dit in onze cultuur nauwelijks voorkomt. Wat in de Vietnamese cultuur ook opvalt is de vereering van de drie generaties terug. Na ons scooter-avontuur konden wij nog net een uurtje in het zwembad afkoelen voor de duisternis weer toesloeg. Vandaag, maandag, werd weer een zonovergoten stranddag. Omdat er nu een behoorlijke windje stond waren er ook een aantal kitesurfers actief. Leuk om te zien.

Dinsdagmiddag vertrekken wij weer met de trein naar Saigon voor een laatste overnachting in Vietnam. Woensdag bezoeken wij nog even de wijk Cholon, de Chinese wijk van Saigon en dan zit ons avontuur erop. Om 19.00 uur vertrekken wij naar Nederland. Het maken van de verslagen was ons een waar genoegen en maakte ook deel uit van het vakantieplezier. Wij hopen dat wij de lezers deelgenoot hebben kunnen maken van ons enthousiasme voor het mooie en bijzondere Vietnam. Wij danken jullie allemaal voor de getoonde interesse en de reacties.

Groetjes van Coen en Lia.

1. Menno:
    20 april 2015
    Geniet er nog even van en alvast een goede terugreis
  2. Simonette:
    20 april 2015
    Nog effe genieten van de laatste dagen en een goede terugreis.
  3. Renée:
    20 april 2015
    Mooie reis en leuk beschreven. Safe flight back home en tot gauw
  4. Tante Henny:
    20 april 2015
    Coen en Lia, bedankt dat we konden meegenieten van jullie vakantie in Vietnam. En woensdag een goede terugreis.
  5. Menja en Jan:
    20 april 2015
    Goede terugreis. Bedankt voor de mooie verhalen!
  6. Coen en Lia:
    21 april 2015
    Dank jullie wel. Wij zien elkaar spoedig weer zien.
  7. Els en Paul:
    21 april 2015
    Jammer dat de tijd zo snel gaat voor jullie, maar hartstikke leuk dat wij ook een beetje mochten mee genieten. Super mooie vakantie hoor. Daar kunnen jullie nog wel even van na-genieten straks. En natuurlijk hebben jullie de foto's dan nog :-) Een hele voorspoedige reis naar ons zonnige landje.
  8. Coen en Lia:
    21 april 2015
    Els, het voelt voor ons alsof wij 2 maanden weg zijn geweest. Zoveel gezien en zoveel gedaan. Het was voor ons een bijzondere ervaring. Ik zie jullie snel.
  9. Coen en Lia:
    21 april 2015
    Oh ja, hou het ff zonnig want dat zijn wij de afgelopen 4 weken gewend. De voorspellingen zien er niet goed uit.