De laatste stranddagen

22 november 2022 - Curaçao, Nederlandse Antillen

Het zit er bijna op en wat hebben wij genoten van een gastvrij Curaçao. Wel bijzonder dat je bijna 8000 kilometers van huis je gewoon in je eigen moedertaal verstaanbaar kan maken. Nagenoeg iedereen spreekt naast Papiaments ook Nederlands en er werken ook veel Nederlandse jongeren in de horeca. Hoewel Nederland natuur hier geen best verleden heeft, is de connectie met Nederland onmiskenbaar aanwezig. Alleen al de straatnamen; Heerenstraat, Handelskade, Nassaustraat en ga zo maar door. Fort Amsterdam, betalen met de (Antilliaanse) gulden, hier nog wel haha. Jumbo-producten in de supermarkt en zelfs twee AH's die weliswaar Van Der Tweel supermarkten heten. En het is super handig dat je werkelijk overal met je pinpas kan betalen. Heel sporadisch moet je ergens cash betalen. Geld uit de muur halen, is dus bijna niet nodig. In tegenstelling tot Nederland bestaat je garderobe voor het hele jaar enkel uit zomerkleding. Wat een temperaturen zeg. Zomer of winter, dag of nacht, het maakt allemaal niet veel uit; het is warm of heel warm. Airco's draaien hier overuren. Om af te koelen hebben wij deze laatste twee dagen het strand opgezocht. Zondagochtend zijn wij na ons traditionele koffiemomentje naar Playa Porto Marie gegaan. Het was 'wel' 30 kilometer rijden maar het helemaal waard. Dit strand staat bekend om de wilde varkens die rustig tussen de badgasten door scharrelen. Maar dit keer lieten ze het afweten terwijl ze op het strand van De Grote Knip, waar je ze niet verwacht, wel liepen. Dit keer waren het de leguanen die een plekje tussen de badgasten zochten. Dit leidde wel tot hilarische taferelen als iemand zo'n beest op het laatste moment in de gaten kreeg. Je moet per persoon wel 11 gulden(ongeveer 6 euro) entree betalen maar krijgt daar ook een heerlijk ligbedje bij en met een beetje geluk een parasol of een plekje onder de bomen. Voor de laatste optie kozen wij. Een restaurant en bar zorgen dat je natje en droogje ook verzorgd zijn. Het fijne zandstrand en de turquoise zee zorgen voor het bounty gevoel. Langs de rotsen was het weer prima snorkelen en met een zeewatertemperatuur van 26 graden hou je dat lang vol. Het is zo mooi om in zo'n groot aquarium te mogen zwemmen. Verder hebben wij, behalve het grote genieten, niet veel gedaan. 's-Avonds hebben wij in ons appartement ons potje gekookt waarbij wij de plannen moesten omgooien omdat de grote supermarkt waar wij de boodschappen wilde doen gesloten was. Maar bij de buurtsuper a la Aldi konden wij toch nog een lekkere nasihap, inclusief pindasaus, samenstellen.
Maandag zijn wij naar Kokomo Beach gegaan. Dit is ook een mooi maar smal zandstrand met uitstekende bar. Daar hebben wij in een leuke sfeer naar Nederland  - Senegal gekeken en op de goede afloop een Amstel Bright gedronken. In de schaduw van een grote boom konden wij op onze ligbedjes wegdromen en een beetje lezen. Een korte maar hevige regenbui onderbrak dit genot heel even maar verder was het weer genieten. De ijskoffie met slagroom die je gewoon vanaf je ligbedje kan bestellen, was niet te versmaden. De rotskust aan weerszijden van het strand was ook een mooie snorkelspot. Er was veel vis waaronder grote papegaaivissen te zien. In het zonlicht hebben die alle kleuren van de regenboog. Hopelijk is dat op de filmpjes goed te zien. Ook heeft Coen een koraalduivel gezien. Deze zat helaas niet in het helderblauwe water maar in de schaduw van een rots. Toch maar geprobeerd om van deze bijzondere vis een opname te maken. Op de terugweg naar het appartement kwamen wij vast te zitten in het spitsverkeer. Net na de hoge Koningin Julianabrug was de ringweg door de politie afgesloten. Meteen was het chaos in de stad, met name aan de kant van Punda. Werkelijk overal stond het shocking klem en als er op de alternatieve routes ook nog eens 2 ongevallen gebeuren is Leiden in last. Een ritje waar we normaal 25 minuten over deden, duurde nu 5 kwartier. Bij thuiskomst snel gedoucht en meteen weer op pad om bij Maira's Kitchen te eten. Of de kerstsfeer er aan bijgedragen heeft zal de vraag blijven maar het eten was er voortreffelijk. Het is niet het goedkoopste restaurant in Willemstad maar de prijs/kwaliteit verhouding was uitstekend. Wat ons betreft een aanrader als je Curaçao en met name Willemstad bezoekt. In ons appartement hebben wij een afzakkertje genomen en dit blog geschreven. Op het moment dat jullie dit waarschijnlijk lezen, breken voor ons de laatste uurtjes op dit heerlijke eiland aan. We zullen ons mentaal maar even voorbereiden om in 10 uur tijd van hoogzomer over te schakelen naar de winter. Dank jullie wel voor de reacties. Wij hebben geprobeerd om jullie mee te nemen in de sfeer van Curaçao.

Groetjes, Coen en Lia

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Peter:
    22 november 2022
    Jullie hebben er weer een mooie vakantie van gemaakt. Van klauteren tot relaxt aan t strand, leuke afwisselingen.....
  2. Coen en Lia:
    22 november 2022
    Was zeker afwisselend Peter net zoals de regenbuien haha.
  3. Ine:
    22 november 2022
    Dank dat je ons weer hebt meegenomen op jullie mooie reis. Thuis lekker na genieten van alle foto's.
  4. Coen en Lia:
    22 november 2022
    Graag gedaan Ine en we maken er weer een mooi fotoboek van.
  5. Els en Paul:
    22 november 2022
    Wel thuis voor straks en trek maar een lekker donsje aan als jullie geland zijn 😉
  6. Coen en Lia:
    22 november 2022
    Dank jullie wel en het donsje zit in backpack 😉
  7. Tina:
    22 november 2022
    Vanmiddag achter m'n computer waande ik me helemaal in Curaçao! Wat een gezellige reisverslagen en ook de mooie foto's! Curaçao is een heerlijk kleurrijk land. Prachtig al die vrolijk geschilderde huizen en muren. Heel fijn dat jullie zo genoten hebben en mij hebben laten meegenieten. Goede, veilige reis naar het frisse kikkerlandje!
  8. Coen en Lia:
    22 november 2022
    Dank u wel. Het is zeker een kleurrijke en heerlijke vakantiebestemming. Wij hebben enorm genoten.
  9. Menja en Jan:
    22 november 2022
    Wat een mooie afsluiter en Lia……. die schommel in het water, I love it! We wensen jullie een goede reis en welkom thuis! Ook weer goed…..
  10. Coen en Lia:
    22 november 2022
    Dank jullie wel. Zeker thuis is ook weer prima. Hierdoor waarderen wij onze reizen nog meer.
  11. Johan:
    26 november 2022
    Leuk om jullie avonturen op deze manier te kunnen volgen. Leest lekker weg Coen.
  12. Coen en Lia:
    26 november 2022
    Dank je wel. Wij doen het met veel plezier.