Magisch Fez

3 november 2019 - Fez, Marokko

Vrijdagochtend zijn wij vanuit Chefchaouen vertrokken voor onze volgende hoogtepunt, Fez. Halverwege de rit lieten wij de mooie groen beboste hellingen van het Rif-gebergte achter ons en veranderde het landschap. Wij slingerde ons een weg langs veelal kale heuvels en lege omgeploegde akkers. Toch werd het geen saaie rit omdat het golvende landschap ons trakteerde op vele tinten bruin en rood en alles wat daar tussen zit. Als een snorrende kat brengt de huurauto, een peugeot  208 diesel, ons waar we ook maar naar toe willen. Ook deze dag weer diverse politiecontroles tegengekomen maar zonder problemen kunnen passeren. Het is dus niet zo gek dat er in zijn algemeenheid rustig wordt gereden. Wat ons betreft is Marokko een ideaal land om met een auto te doorkruisen. De wegen zijn over algemeen redelijk tot goed en ook in de stad is het goed te doen. Bij aankomst in Fez zijn wij meteen naar de hoofdpoort van het koninklijk paleis gereden. Die ligt een beetje uit de looproute van de Medina. Naast het koninklijk paleis is de Joodse wijk waar wij ook een oude Joodse synagoge hebben bezocht. Je verwacht het niet zo snel in een Islamitisch land maar in het verleden zijn er heel wat Joodse gemeenschappen in Marokko geweest. Volgens onze gastheer liggen die niet bij toeval dicht bij het paleis. De koningen en sultans boden bescherming. Een inschatting van onze kant is dat daar ook wel wat vergoedingen tegenover stonden.
De auto konden wij op korte loopafstand, tegen een vergoeding van 90 dirham voor 3 nachten, parkeren. Via de belangrijkste toegangspoort van de Medina, de Bab Boujeloud(de blauwe poort), belandde wij in de Medina. In een wirwar van steegjes was het even zoeken naar ons overnachtingsadres maar met wat hulp waren wij er snel. Van de buitenkant zie je het niet maar Dar Farah is prachtig. Onze kamer is groot en heeft mooie Marokkaanse accenten. Onze gastheer nam uitgebreid de tijd, om onder het genot van een glas muntthee, een  aantal tips over Fez te geven. Dat was in ieder geval een warm welkom en een goede start van ons verblijf in Fez. Bij aankomst was het nog levendig druk in de Medina maar al snel leek het uitgestorven. Blijkt dat op vrijdag, zeker in de middag en avond nagenoeg alle winkeltjes dicht zijn. Na een lekker diner lekker op de kamer geralaxed. Dit zijn geen steden waar je de bloemetjes even buiten gaat zetten. Een biertje of wijntje zijn moeilijk te krijgen en als het ergens te koop is, is het fors aan de prijs. Dus fuifnummers wees gewaarschuwd. Voor feesten en partijen moet je een andere bestemming kiezen. Deert dat alles je niet, ga dan zeker een keer op stedentrip naar Marokko of maak een rondreis zoals wij dat doen. Het ene moment waan je je in een sprookje van duizend en één nacht en het andere moment zit je midden in de georganiseerde chaos van de medina. Onze dar ligt perfect tussen de twee hoofdstraten, Talaa Kebira en Talaa Seghira, van de medina. Zaterdag hebben wij heerlijk lopen dwalen door de okergele straatjes. Door verkopers, souks, geuren en kleuren worden alle zintuigen geprikkeld en werd het een intense en onvergetelijke ervaring. Ook hier hebben wij een bezoek gebracht aan oude koranscholen; de Medersa Nou Inania en de Medersa Al-Attarine. Dit zijn gebouwen met een hele mooie architectuur en laat iets van de cultuur zien. Dit zijn de weinige Islamitische gebouwen waar wij naar binnen mogen. De andere zoals de moskeeën en het mausoleum van Moulay Idriss zijn voor niet-moslims niet toegankelijk. Eén van de beste bezienswaardigheden is een bezoek aan een leerlooierij. De Chouara Tannery in Moulay Abdellah Quarter is de oudste leerlooierij van de wereld. Je ruikt het vanzelf als je in de buurt bent. De stank die hier vandaan komt is indrukwekkend. Om dat te verdringen krijg je een bosje munt die je onder je  neus kan houden. Vanaf de omringende dakterrassen heb je een prachtig zicht op het proces. In de looierijen van Fez worden geen chemicaliën gebruikt, het zijn allemaal natuurlijke producten die het leer looien en kleuren. Uiteraard proberen de verkopers je een leren tas, jas, poef of ander leren product te verkopen maar de opdringerigheid viel ons reuze mee. Al met al was het fascinerend om dit een keer te zien. Omdat wij toch in de buurt waren hebben wij ook de kleinere Sidi Moussa Tannery bezocht. Hier was de verkoper slecht gehumeurd omdat wij niets kochten. Snel wegwezen dan maar en verder dwalen door de Medina. De dag hebben wij met lekker eten afgesloten bij restaurant Le Tarbouche. Een aanrader als je Fez bezoekt. Klein restaurant, kleine kaart, kleine prijzen maar groots in zijn gerechten. Zoals eerder geschreven, in de avonduren valt er niet veel meer te beleven zodat er tijd was voor deze blog.
Zondagochtend met wat regen wakker geworden. Hé, dat stond niet in de gids. Het uitgebreide ontbijt werd dan ook op de binnenplaats van de Dar geserveerd. Het was wel zwaar bewolkt maar de temperatuur was oké. Het Batha museum leek ons wel een goede bestemming met dit weer maar helaas was dit wegens renovatiewerkzaamheden gesloten. Dan maar via een kleine omweg naar Borj Nord gelopen. Dit is een burcht die net buiten de stadsmuren op een heuvel staat. In vroeger tijden beschermde deze de stad tegen indringers. Nu is er een museum met een grote wapencollectie in gehuisvest maar ook deze was dicht. Het ging ons echter om het uitzicht welke je vanaf de burcht over de stad hebt. Een klein stukje verderop liggen de tombes van de Merindes. Die waren het aanzien niet waard. Het is niet meer dan een bouwval maar het uitzicht op de oude Medina was hier nog beter. Na een korte afdaling weer de Medina in en lekker lopen dwalen. Je komt dan onverwachts op mooie plekjes. Toen wij voor een voor een thee onderweg waren naar ‘the ruined garden’ tuinden wij toch in een bekende touristtrap. We waren er met behulp van Maps.me al bijna toen iemand vroeg waar wij heen gingen. The ruined garden zeiden wij. Stom van ons wat voor je het weet wijst die persoon je de weg terwijl je er niet om hebt gevraagd. Via de GPS zagen wij dat we echt een giga eind omliepen. Allerlei smoesjes kwamen er te pas dat het niet anders kon en op je gevoel spelen met ‘trust me, open your heart’. Yeah sure, open mijn portemonnee zal je bedoelen. Want natuurlijk werd er aan het eind om geld gevraagd en nog brutaal om papiergeld vragen ook. No way, 5 dirham kan je krijgen. De buitentuin van de ruined garden ziet er inderdaad chaotisch uit maar was goed doordacht en een oase van rust. Vanwege de drukte belandde wij bij een jong Iers stel aan tafel waarmee wij een ontzettend leuk gesprek hadden. Na nog wat souvenirs gescoord te hebben, zat deze dag er ook weer op. Maandagochtend rijden wij op ons gemak naar Midelt. Hopelijk worden wij daar net zo gastvrij ontvangen als in Dar Farah. Dat was een schot in de roos. Het personeel is enorm gastvrij, behulpzaam en vriendelijk. De kamers zijn mooi en het ontbijt is zeer uitgebreid. Mede dat maakte ons verblijf in Fez geweldig.

Au revoir.
P.s. sorry voor dit lange verhaal. 😉

1. Els en Paul:
    Gaaf Coen.
  2. Coen en Lia:
    😍😎
  3. Menja en Jan:
    Mooie belevenissen!
  4. Hans:
    4 november 2019
    Mooi geschreven! Zie het zo voor me. Veel plezier verder!