Overnachting onder de sterren

7 november 2019 - Tinghir, Marokko

Wij hebben jullie in Midelt verlaten en zitten inmiddels in de Todrakloof bij Tinghir. Maar laten wij even bij het begin beginnen. Nadat wij uit Midelt vertrokken waren, zaten wij al snel in de Hoge Atlas. De uitzichten waren weer fantastisch en na iedere bocht presenteerde zich weer een nieuw panorama die de monden deed openvallen. Wat is dit een magisch land. Bij ons vertrek uit Midelt hadden wij nog een paar tips meegekregen. De Ziz-vallei was één van die tips en lag inderdaad heel mooi in het berglandschap. Omdat wij ook nu weer ruim de tijd voor dit traject hadden genomen, konden wij diverse fotomomenten en stops inlassen. Wij kwamen ook relatief veel campings tegen waar nog behoorlijk wat campers op stonden. Op onze ritten kwam we ze ook al tegen,  met name Duitsers maar ook Belgen, Nederlanders en een enkele Fransoos. Ruim op tijd waren wij op onze bestemming in Merzouga. Snel de daypacks ingepakt, de welkomstthee gedronken en ons gereed gemaakt voor een overnachting in de woestijn. Wij hadden er voor gekozen om met een kamelentocht mee te gaan om het bivak te bereiken. Maar oei oei oei, dat is wel een aanslag op je achterste haha. Wel een geweldige ervaring omdat je over de zandduinen van de woestijn wordt geleid. De kleuren zijn prachtig, van geel naar rood en rood naar geel. Hopelijk zijn de foto’s ook zo mooi zoals wij het in het echt ervaren hebben. Alleen zijn wij er niet uit of dit eigenlijk wel kon in verband met dierenwelzijn. In het bivak was alles prima verzorgd. Wij sliepen in een tweepersoons berbertent en hadden ons ingesteld op een koude nacht. Dat hadden onze gastheren duidelijk ook gedacht. Er lagen vier dekens op ons bed. Daar hebben wij de helft maar vanaf gegooid want het viel reuze mee. Naar het heerlijke diner hebben wij zelfs nog rond het kampvuur gezeten en werd er muziek gemaakt op de djembé. Wij hadden een hele gezellige groep met Nederlanders, Ieren en Italianen. De mooie sterrenhemel maakte het sfeertje compleet. Een beetje op tijd hebben wij ons mandje opgezocht omdat om kwart over zes de wekker ging. Iets naar half zeven vertrokken wij in het donker, lopend of op de kameel naar een mooie plek in de woestijn om de zonsopkomst te bewonderen. Het was in de vroege ochtend nog fris maar niet meer dan dat. Onze vriend toonde zich in volle glorie en kleurde de woestijn langzaam en warmde ons op. Daarna ging de tocht verder naar de homestay van Desert Berber Fire Camp waar wij een lekker ontbijt kregen. Dit was weer een onvergetelijke ervaring.
En dan zitten wij op moment van schrijven in een prachtige herberg; Auberge le Festival Todra Gorge. Hier zijn wij woensdagmiddag aangekomen. Een betoverend mooie plek in de Todrakloof. De rit hier naar toe was niet zo betoverend. Totdat wij bij Tinghir waren reden wij door een droge rotsachtige woestenij waar we af en toe een kudde kamelen tegen kwamen. Wij passeerden wat dorpen waarvan je je dan afvraagt waarmee de mensen hun brood verdienen. Ook kwamen wij onderweg bijzondere irrigatiekanalen uit vroeger tijden tegen. Deze liggen op twintig meter diepte en voerde water van Atlasgebergte naar de drogere gebieden. Sinds een jaar of honderd stroomt er echter geen water meer doorheen. Bij Tinghir aangekomen reden wij de Hoge Atlas in en zaten al snel in de Todrakloof. Steile wanden rijzen naast je op en ook hier is het na iedere bocht weer óóhhh en ááhhh vanwege de schoonheid van de natuur. Het was er nog redelijk druk, zeker op de fotogenieke plekken. Maar die plekken zijn er ook bij Auberge Le Festival. Wat ligt deze herberg op een mooie plek in de kloof. Coen heeft nog een wandeling hoog door de kloof gemaakt die prachtige uitzichten opleverde. Het was wel even afzien maar dan zie je nog eens wat. Wat de denken van een wolf met een puppy. Ze waren sneller verdwenen dan Coen kon fotograferen. Dus bang hoef je niet te zijn. Voor de zekerheid toch wat ammunitie in de vorm van stenen in de hand genomen haha. Gelukkig deze niet nodig gehad. Auberge Le Festival is heel ecologisch bezig en verbouwt zelf veel gewassen en kruiden. Overal zijn zonnepanelen, zelfs het schemerlampje werkt op zonnecellen die  ’s-middags in de zon worden opgeladen. Het eten in deze auberge is voortreffelijk. Deze overnachting is wat duurder dan gemiddeld maar je krijgt er wel iets bijzonders voor terug. De laatste twee overnachtingen voor Marrakech hebben wij ook geboekt en dat is Skoura geworden. Tussen de palmbomen kunnen wij heerlijk relaxen en wij zitten kort bij Ait Ben Haddou, en Ouzoud watervallen.