Reis door de Atlas

4 november 2019 - Midelt, Marokko

Wij hebben Fez achter ons gelaten en zijn onderweg naar Merzouga waar wij een overnachting in de woestijn hebben. Maar wij doen het easy going en hebben het traject van Fez naar Merzouga in tweeën gesplitst met een overnachting in Midelt. Het is tenslotte vakantie en zo hadden wij ook de tijd om te stoppen waar wij wilden. Zodra wij de buitenwijken van Fez verlaten hadden werd het rustig op de weg en werden wij op adembenemende uitzichten getrakteerd. Het was een feestje om deze route te rijden. Tot de omgeving van Ifrane reden wij door en langs bossen die op de hellingen van het Midden Atlas gebergte liggen. Bij Ifrane hadden wij sowieso een stop ingecalculeerd omdat daar nog de berber makaken leven. De eerste groep spotten wij in een prachtig natuurgebied maar die waren behoorlijk schichtig en waarschuwde elkaar toen Coen dichtbij kwam. De tweede groep was gewend aan mensen en lieten zich makkelijk fotograferen. Dat was grappig om te zien. Die groep konden wij ook niet missen want langs de doorgaande weg wordt je al voor de apen gewaarschuwd. Ook de notenverkopers langs de weg is het signaal dat de apen in de buurt zijn. Na deze stop veranderde het landschap snel in de hogere en kale bergen van de Midden Atlas. De enige levende zielen die daar wonen zijn de schaapherders met hun kuddes. Maar o wat was dit een mooi landschap om door te rijden. Het was geen moment saai. Dan was er een kilometers lange rechte weg op en af en dan gingen wij weer slingerend omhoog of omlaag. En steeds weer die mooie bruine en gele tinten. Soms leek het wel een maanlandschap. Een fantastische route waarbij wij heel wat keren zijn gestopt om van het uitzicht te genieten en foto’s te maken. Het stadje Midelt, waar wij nu overnachten, ligt midden in de woestenij. De zon brandde er ongenadig op los maar omdat wij op een hoogvlakte zitten en er veel wind stond, viel de hitte mee. Villa Midelt beschikt over een zwembad dus een verfrissende duik werd er ook genomen. En verfrissend was het. Goeiedag zeg, dat water was me toch koud, brrrrrrrr. Dan maar in het zonnetje een boek lezen, ook lekker. Met een heerlijke tajine en ons eerste biertje sloten wij deze dag ook weer af. Maar dit was er wel één om te onthouden vanwege de supermooie route.

Coen en Lia

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Menja en Jan:
    5 november 2019
    Heel mooi mensen. Lekker verder genieten!