Relaxed Meknès

29 oktober 2019 - Meknes, Marokko

Relaxed Meknès,

Maandagochtend stonden wij voor dag en dauw op. Het was nog lekker rustig in de trein en ook op Schiphol konden wij meteen inchecken. De vlucht vertrok op tijd en alles liep op rolletjes. Precies om half twee touchdown in Casablanca. Nog even en wij zouden in Meknès zijn,….. dachten wij. Het begon bij de douane. Daar stond een behoorlijke rij maar wat maakt dat uit. De bagage is er toch nog niet. Eindelijk door de douane snel de bagage ophalen. Niet dus, die liet nog langer op zich wachten. Bij de autoverhuur maar 3 klanten voor ons maar als dat dik 10 minuten per klant duurt, loopt dat ook op. En na wat zoeken en vragen zaten wij dan eindelijk in onze voiture. Wat waren wij blij dat het hier pas om 19.00 uur echt donker wordt. Want tijdens het schemeren zochten wij onze parkeerplaats op en moesten wij het laatste stukje te voet de Medina in. Onze riad is een aangename verrassing. Een schitterend paleisje met een dakterras waar wij tijdens het schrijven, dinsdagmiddag, in het zonnetje liggen te genieten. Het is hier een aangename 25 graden waardoor je ook nog iets kan doen. Wij hebben vandaag heerlijk door Meknès kunnen struinen. In de ochtend langs het mausoleum van sultan Moulay Ismael dat helaas gesloten was. Verder door naar het koninklijke paleis, ook niet te bezichtigen, gaat lekker zo. De ooievaars kregen wij dan wel te zien. Zijn dat soms ook van die Nederlandse overwinteraars? Ze hebben gelijk want het is goed toeven hier. Om de dorst te laven, even een terrasje gepakt en verder de souk in. In smalle straatjes wordt de koopwaar aangeboden. Tientallen kleine winkeltjes met schoenen, kleding en snuisterijen. Ook her en der stalletjes met zoetigheden en snacks die erg lekker zijn. Geen idee wat wij aten, als het maar smaakt. Tussendoor zijn wij naar de oude koranschool, Medrasa Bou Inania en de oude gevangenis, Prison Kara, geweest. Beide waren aardig om te zien maar niet meer dan dat. Bij de koranschool was nergens een beschrijving te vinden van wat de kamers inhielden. De tand des tijds was ook zichtbaar. Een gemiste kans. De oude gevangenis bestond uit een aantal grote ondergrondse gewelven en dat was het. Ik geloof dat wij binnen 10 minuten weer buiten stonden. Wel een kleine 12 euro armer haha. Voor niets gaat de zon op en dat doet onze vriend gelukkig ook. In het vervolg van onze reis krijgen wij waarschijnlijk mooiere en beter onderhouden gebouwen te zien. Op het El Lahdimplein sluiten wij de middag af. Daar is het een drukte van belang. Eettentjes , marktkooplui, muziek en bezoekers zorgen voor een kakofonie van geluid. Helaas kan je hier ook met een aapje op de foto. De beestjes hebben nog voetbalshirtjes aan ook. Hoe verzin je het. Het diner wordt door onze gast verzorgd. Dat wordt een waar feestmaal. En als dat niet genoeg is, staat ons morgenochtend ook weer een uitgebreid ontbijt te wachten. Riad Benchekroun is in alle opzichten een aanrader als je Meknès bezoekt.

1. Peter:
    29 oktober 2019
    Goed begin van jullie reis. En weet zeker dat je nog meer verborgen pareltjes gaat tegen komen!!!
  2. Coen en Lia:
    29 oktober 2019
    Dat denken wij ook Peter. Wij laten het weten.