Willemstad

18 november 2022 - Willemstad, Curaçao

Woensdagmiddag zijn wij bij onze laatste accommodatie, Advantage appartement, in Willemstad, aangekomen. Met een thuiskomertje onder de auto hebben we het na het vertrek vanaf de Westpunt rustig aan gedaan. We konden het ons niet permitteren om nogmaals een lekke band te krijgen. In Tera Cora vonden wij een bandenservice en binnen 15 minuten was de band geplugd en ook weer onder de auto gemonteerd. Dat gaf ons weer een beter gevoel tijdens het rijden. Ons appartement ligt in de rustige wijk Bottelier. Het gezellige Pietermaai, Mambo Beach en Jan Thiel zijn binnen 10 minuten met de auto bereikbaar. Bij aankomst konden wij niet meteen in ons appartement. De vorige huurders hadden een late check-out. Als wij de bagage kunnen droppen is dat voor ons geen probleem. Zo gezegd, zo gedaan en wederom met behulp van onze trouwe vriend Maps.me naar de wijk Pietermaai gereden. Voor het eerst in deze vakantie hadden wij langzaam rijdend verkeer, dat waren wij niet meer gewend. Zo rustig het in het midden en op de Westpunt was, zo druk is het rond Willemstad. In Pietermaai zelf vonden we makkelijk een parkeerplaats. Voordeel van een Picanto is dat je deze overal tussen kan proppen. Pietermaai en Otrabanda aan de andere kant van de Koningin Emmabrug waren vroeger vervallen gribusbuurten waar je je als toerist beter niet kon vertonen. Tegenwoordig zijn heel veel huizen opgeknapt en voorzien van fleurige kleuren en een aantal kunstenaars hebben de buurten met muurschilderingen verderopgevrolijkt. Helaas zijn er ook nog vervallen en leegstaande panden tussen al het moois te ontdekken maar de omslag is duidelijk te zien en ook voelbaar. Zeker Pietermaai is gezellig . Als je Pietermaai doorloopt kom je vanzelf bij de beroemde Koningin Emmabrug ook wel de Pontjesbrug genoemd. De brug is 168 meter lang en de enige drijvende houten draaibrug ter wereld. De brug drijft op 16 pontons in de Sint Annabaai. Als de brug opengaat scharniert de brug aan de kant van Otrabanda en vaart de brugwachter vanaf de Pietermaaikant de brug in de gehele lengte naar de walkant van Otrabanda. Op dat moment wordt er een veerdienst in gebruik genomen zodat iedereen toch snel van de ene naar de anderen kant kan. Een bijzonder gezicht om de brug in werking te zien. Ook bijzonder is dat je op dat moment op de brug kan blijven staan. Houd er wel rekening mee dat je zo een half uur geen kant meer op kan. Vanaf de Pontjesbrug heb je ook een mooi uitzicht op de gekleurde panden van de Handelskade die fotogeniek zijn en die je in alle toeristen folders van Curaçao tegenkomt. Bij het Wilhelminacafe hebben wij ook nog lekker geluncht. Daar tegenover staan de bekende letters Dushi Curaçao en een prachtig beschilderde Chichi. Dushi heeft verschillende betekenissen die in principe allemaal voor Curaçao gelden; lekker, lief, sexy, schatje en mooi. Chichi's zijn handgemaakte en beschilderde vrouwelijke poppetjes. Je ziet deze op veel plekken op Curaçao. Ze zijn erg leuk om te zien en in de winkel van Serena's factory in de kunstenaarssteeg zijn deze in diverse maten te koop. Daar hangt wel een prijskaartje aan dus daar denken we nog even over na. Na de eerste indrukken van Willemstad zijn we naar ons appartement gegaan en bij een ondergaande zon konden wij nog even in het zwembad afkoelen. 's-Avonds hebben we met de voetjes in het zand van Jan Thiel lekker gegeten bij restaurant Zest. Het geruis van de zee en de sfeerverlichting zorgde voor een aangename sfeer.
Donderdagochtend na het ontbijt weer naar Pietermaai gereden om in Otrabanda het Kura Hulanda museum te bezoeken. In het dit museum kom je alles te weten over het slavernijverleden. Er wordt niet alleen ingegaan op de slavenhandel, het museum geeft ook een kijkje in de verschrikkelijke omstandigheden waarin slaven destijds moesten leven. Tevens gaat het ook in op geschiedenis van het Afrikaanse continent. Een aardig museum maar wij hadden er meer van verwacht gezien alle verhalen van diverse reisbloggers. Her en der was het gewoon smoezelig en een beetje vervallen. Zonde hoor want het verhaal is natuurlijk erg belangrijk en moet worden verteld. Hierna nog een klein stukje van Otrabanda bekeken en terug naar de auto. Het was inmiddels best druk in de stad maar dat kwam omdat twee enorme cruiseschepen hun gasten hadden 'uitgespuugd'. Het was wel een heel verschil met gisteren toen wij het 'gewoon' stil vonden. Na een late lunch zijn wij nog naar het strand van Kokomo Beach gereden maar regen en dreigende luchten gooide roet in het eten. Dan maar op ons gemak de etens- en drankvoorraad bij de supermarkt aangevuld. Op de terugweg bij Asis fruitstal heerlijk kokosnootijs gehaald en thuis gegeten. Helaas dwong de regen ons om binnen te blijven. Wij hebben hier helaas geen overdekte veranda.De avond rustig besteed aan een boek en dit blog. Morgen een nieuwe dag en dan misschien beter strandweer.

1. Menja en Jan:
    18 november 2022
    Bijzondere en kleurrijke poppetjes moet ik zeggen……met curves, dat dan weer wel 😉 Veel plezier op jullie laatste bestemming (dat klinkt dramatischer dan dat ik het bedoel 🤭), droog weer gewenst!
  2. Coen en Lia:
    18 november 2022
    Die poppetjes zijn heel leuk gemaakt en worden door de vrouwen van eiland met de hand beschilderd. En na regen komt zonneschijn 😎 Hier tenminste wel.