Sfeervol Cusco

12 juni 2018 - Aguas Calientes, Peru

Swingend Cusco,
Wat en heerlijke stad is dit, tenminste het historische centrum. Wij zitten wederom op 3400 meter en dat merk je aan de temperaturen. ’s-Avonds is het echt koud. Dikke jas aan en muts op. Het is winter hè! Daaraan denkend komen wij nog even terug op Chivay. Omdat het daar ’s-avonds ook zo koud was, werden de restaurantjes met terrasheaters verwarmd. Wij kregen van onze gastvrouw zelfs twee kruiken voor in bed. Zoiets hadden wij nog nooit meegemaakt tidens een vakantie haha. Dat is hier in Cusco niet nodig. De sfeer in de stad verwarmd je vanzelf. Wij zitten in guesthouse La Escala dat hotelservice heeft, echt super. Superschoon, uitstekend ontbijt en veel informatie van de gastheer en gastvrouw. Het centrum is twaalf minuten lopen. In eerste instantie hadden wij twee nachten geboekt maar dat konden wij gelukkig met een nacht verlengen zodat dit mooi aansloot op ons vertrek naar de Machu Picchu op maandag. Toen wij vrijdagavond na aankomst de stad ingingen werden wij blij verrast met dansgroepen en de daarbij behorende muziek die live werd gespeeld. Wat een feest, wat een sfeer. Daar wordt je als mens zo blij van. Zaterdag hebben wij een mooie stadswandeling door het historische centrum gemaakt. Het staat vol met mooie oude gebouwen en kerken. Tijdens de route ook een klein museum bezocht waarbij weer iets over de Incacultuur werd verteld. Op deze dag ook het vervoer naar Aguas Calientes(de uitvalbasis voor de Machu Picchu) en de toegang tot de Machu Picchu geregeld. Ook belanden wij in een processie van twee enorme beelden die door een man of dertig werden rondgedragen naar diverse kerken. Uiteraard ging dit ook met muziek gepaard. Zo te zien waren die stellages met beelden loodzwaar want die mannen moesten echt zwoegen om een rondgang te kunnen maken. Heel bijzonder om dit mee te maken. Vanaf het middaguur namen de dansgroepen met hun muziek het centrum weer in. Wij dachten dat het vrijdagavond al spetterende maar zaterdag ging er nog een schepje bovenop. Met veel passie en opzwepende muziek werden de dansen uitgevoerd door dansers in de meest mooie kledij die je je kan bedenken. Wij konden er geen genoeg van krijgen maar wij wilden meer zien. In de middag zijn wij naar Sacsaywamán gegaan. Dit fort had zowel een religieuze als een militaire betekenis. In 1536 werd het fort op de Inca’s veroverd en voor een groot gedeelte afgebroken. De stenen werden gebruikt voor de bouw van huizen voor de Spanjaarden. Er is nog maar twintig procent over en dan nog toont het groot. De enorme stenen passen perfect in elkaar. Hoe ze dat vroeger voor elkaar hebben gekregen is ons een raadsel. Het was het bezoek meer dan waard en we hadden ook nog een mooi uitzicht op Cusco. Inmiddels was het weer omgeslagen en vielen er wat spetters, gelukkig van korte duur maar het werd ook koud. Tijd om ons om te kleden en lekker te gaan eten. In het centrum aangekomen was er nog steeds een parade van dansers en muziek. Zo mooi, zo opzwepend, zo gaaf om mee te maken. Alle groepen hebben hun eigen kledij en kleurstelling. Je kijkt je ogen uit maar ja de maag begon nu toch echt te knorren. Op naar Marcelo Batata en wat werden wij daar met heerlijke gerechten verwend, jammie jammie. Op de terugweg nog steeds de parade tot vlak voor ons guesthouse. Geen straf om zo terug te lopen. Sterker nog kippenvel op de armen van zoveel enthousiasme. Er moeten de dag door een paar honderd groepen Plaza de Armas hebben gepasseerd. Zondag was een bewolkte en regenachtige dag maar daar hebben wij ons niet door laten weerhouden om op pad te gaan. Met een collectivo zijn wij naar Salinas de Maras geweest. Dat zijn zoutpannen die al tijdens de Incatijd werden gebruikt. Warm bronwater uit de bergen bevat mineralen en zouten. Het bronwater wordt door de zoutpannen geleid. Door de zon verdampt het water waardoor het zout achterblijft. Alleen bleef de zon voor het grootste gedeelte achterwege en moesten wij de poncho’s aantrekken. Na de zoutpannen met de lokale bus naar Chinchero om de kleurrijke markt te bezoeken. Het was er door het slechte weer erg rustig. Desondanks was het wel heel mooi om te zien met al die kleurrijke truien, omslagdoeken en kleden. Op de markt hebben wij gelijk maar bij een local gegeten. Een heerlijke forel, Peruaanse aardappels, een maiskolf en salade. En de prijs was…….tien Sol oftewel twee euro zeventig, lachen toch? In Chinchero hebben wij ook oude Incaterassen bezocht. Ook dit was een groot complex waarbij de Inca's op diverse terassen hun gewassen verbouwden. Indrukwekkend om te zien hoe deze zijn aangelegd. De Inca’s noemden Chinchero de ‘geboorteplaats van de regenboog’. Gelukkig was het droog tijdens dit bezoek. Ook de terugweg hebben wij met de lokale bus gedaan. Het openbaar vervoer is lachwekkend goedkoop. Voor een afstand van dertig kilometer met de kippenbus betaalde wij één euro. Daardoor kan je jezelf nog eens trakteren op een lekker etentje, dit keer bij Uchu steakhouse. Ondertussen hebben wij ook de rest van de vakantie ingevuld. Na terugkeer van de Machu Picchu gaan wij woensdag naar de Rainbow Mountains en vanaf donderdag gaan wij voor zes dagen naar de Manu Jungle. Op moment van schrijven zijn wij in Aguas Calientes. Morgen, dinsdag bezoeken wij de Machu Picchu maar daarover later meer.
Adios, Coen en Lia.

1. Tina:
    19 juni 2018
    Indrukwekkend verslag, leuk om mee te genieten!