Arequipa, mas bonita.

3 juni 2018 - Arequipa, Peru

Zaterdag, 2 juni.
Een hele mooie dag om een stukje te schrijven. Het is namelijk Lia’s verjaardag en dat hebben wij vrijdag alvast met een heerlijk diner in een geweldig restaurant gevierd. Maar voor het zover was stroomde er wel wat water door de Rijn. Woensdagnacht vertrokken wij met de nachtbus uit Ica. Wij hadden vip-plaatsen geboekt waardoor wij veel beenruimte hadden en de stoelen in de 160-graden stand konden. Het zou een reis van 12 uur moeten worden dus een beetje comfort onderweg was wel lekker. Het liep echter een anders: We hadden redelijk geslapen en de zon scheen ons tegemoet. Een broodje van de hostess en nog zo'n 2 uurtjes van Arequipa af. Het eind van een lange busreis is in zicht. Niet dus, een wegblokkade gooide roet in het eten. De bevolking protesteerde tegen de hoge brandstofprijzen. Uiteindelijk hebben wij 10 uur stil gestaan en hebben er maar het beste van gemaakt. Je had geen keus. In plaats van negen uur ’s-morgens arriveerde wij nu om negen uur ’s-avonds bij ons hostel. Wel een dag Arequipa naar de filistijnen. Wij hebben meteen een dag extra in Park hostel bijgeboekt omdat hier in Arequipa genoeg te zien was. Hierdoor moeten wij wel ons beoogde schema aanpassen maar zo zie je dan ook weer het voordeel van op de bonnefooi reizen.
Vrijdagochtend begonnen wij uitgerust aan een stadswandeling. Uiteraard zat Plaza de Armas, wat wel het mooiste plein van Peru genoemd wordt, ook in de wandeling opgenomen. Jammer dat alleen net nu de fontein in verband met een restauratie ingepakt staat en het plein een beetje ontsierd. Arequipa staat vol met mooie oude gebouwen en kerken die uit wit vulkaansteen zijn opgetrokken. Vanuit de wijk Yanahuara hadden wij een mooi uitzicht op de stad en de vulkaan El Misti die 5822 meter hoog is. Arequipa ligt zelf op 2335 meter hoogte en de lucht begint al wat ijler te worden. Prima voor ons om daar aan te wennen in verband met onze verdere reis waarbij wij uiteindelijk op 5000 meter belanden. In de middag hebben wij het museum Santuarios Adinos bezocht waar het ijsmeisje Juanita de belangrijkste bezienswaardigheid is. Het museumbezoek bracht ons een eerste kennismaking met de Incacultuur. Dit museum verteld iets over de manier hoe de Inca’s de goden van de zon, aarde en water tevreden probeerde te stellen. Eens in de zoveel jaar werd er een offer gebracht. Niet zomaar één. Nee, een jong meisje werd naar een offerplek hoog in de bergen geleid. Daar werd door de priester een heel ritueel opgevoerd en waarschijnlijk werd het meisje gedrogeerd voordat ze uiteindelijk haar dood tegemoet ging. Op diverse plekken in Zuid-Amerika zijn dergelijke offerplaatsen ontdekt waarbij kinderen zijn aangetroffen. Juanita is gevonden in een graf op de berg Ampato en is vermoedelijk 500 jaar oud. Dat het lichaam zo goed geconserveerd is komt omdat het in een ijslaag heeft gelegen. Ook nu ligt Juanita in een vitrine waar het 20 graden onder nul is. Wat een fascinerend museum was dit. ’s-Avonds zoals gezegd in een restaurant gegeten. De Peruaanse keuken staat bekend om zijn hoogstandjes en restaurant Zig Zag was er zo één. Super lekker en nog betaalbaar ook.
Zaterdag wederom de stad in. Na een lekker ontbijtje in de ochtendzon op het dakterras van ons hostel zijn wij eerst naar de lokale markt gegaan. Een kleurrrijk geheel van fruit, smoothiebars maar ook vlees en vis. Daarna zijn wij naar het prachtige ‘Monasterio de Santa Catalina’ gegaan. Het is een enorm kloostercomplex met rood en blauw geverfde muren en stamt uit 1579. Het is een klein ommuurd dorp in een stad dat in de hoogtijdagen door vele nonnen werd bewoond. Tegenwoordig wonen er nog maar een paar in een nieuw gedeelte van het klooster. Ook dit klooster is een bezoek meer dan waard. Het is erg fotogeniek. Omdat wij de bustickets naar onze volgende bestemming niet online konden reserveren, hebben wij deze op het busstation gekocht. Voor het belachelijke bedrag van 17 Sol(€4,60) zitten wij 6 uur in de bus naar Cabanaconde. Daar hopen wij de beroemde condors te zien en maken een trekking in de Colca Canyon. Hostel Pachamama is besproken en wij hebben er zin in. Arequipa hebben wij bijna achter ons liggen en heeft ons niet teleurgesteld. Wij hebben genoten van het historische centrum met zijn musea en ook van culinair Arequipa. Op dat gebied hebben wij het er van genomen. De komende dagen kunnen er waarschijnlijk niet aan tippen maar daar krijgen wij weer wat ander moois voor terug. Nog één laatste nachtje en het is weer letterlijk ‘Haantjes op reis’. Wat wij niet gaan missen, is het drukke autoverkeer en het constante getoeter van de taxichauffeurs. Om gek van te worden.

Hasta luego,
Coen en Lia

1. Hans:
    3 juni 2018
    Super mooi wal jullie zien en meemaken. Veel plezier verder.
  2. Menja en Jan:
    3 juni 2018
    Lia van harte gefeliciteerd nog met deze onvergetelijke verjaardag!
    Wat een prachtige foto’s ook. Persoonlijk opteer ik voor het ontbijt op het dakterras en daarna een shoppingtour naar het fantastisch uitgestalde fruit. Een kunstwerk op zich!
  3. Tina:
    4 juni 2018
    Ook op deze plaats nog van harte gefeliciteerd Lia! Prachtige reis maken jullie. Ik denk wel dat jullie 's avonds doodmoe in je bed duiken. Veel zien en veel beleven, fijn hoor. Nog veel plezier.