Balcony Walk en Misfat Al Abriyeen

4 november 2023 - Nizwa, Oman

Vandaag was een hoogtepunt, of was het nou het hoogste punt, van onze reis. In ieder geval was het heel spectaculair. De Balcony Walk ligt bij de berg Jebel Shams welke met 3000 meter de hoogste berg van Oman is. Wij hadden al gelezen dat je bij droog weer niet perse een 4WD nodig had. Door slim gebruik te maken van de diverse standen van de automaat is het ons ook gelukt. Maar wat een route omhoog, pfff.  Alleen het laatste stukje van 2 km zou onverhard zijn. Nou, dan mogen die bloggers hun verhalen even updaten. Halverwege kwamen wij al een stuk onverhard van 6 km tegen waar steile en bochtige stukken in zaten. Dit autoritje was voor ons een hele nieuwe ervaring. Onderweg moet je al heel alert zijn op de vele verkeersdrempels. Het land ligt er vol mee en op de meest onverwachte plekken. En dan zijn er nog de overstekende geiten die maling aan het verkeer hebben. Maar al die ontberingen hebben wij overleefd. De Balcony Walk overleven wordt een ander verhaal als je hoogtevrees hebt. Lia heeft het eerste stukje nog meegelopen maar toen ging de hoogtevrees haar parten spelen en zag ze het niet meer zitten. Samen besloten dat Coen verder ging en Lia bij een soort van terrasje zou wachten. De wandeling is heen en terug 7 km met spectaculaire uitzichten. Het wordt de Grand Canyon van Oman genoemd. Nou zijn wij daar nog niet geweest maar ons deed het aan de Colca Canyon in Peru denken. Het was best een pittige wandeling maar heel goed te doen. Af en toe keek je 1500 meter de diepte in. Dit was echt een hele gave wandeling. Maar oh jee, op het eindpunt ineens regendruppels.  Het zal toch niet? Zo snel mogelijk terug gelopen en meteen met de auto vertrokken. Je wil echt niet met een 2WD op een steile modderige en gladde helling zitten. Achteraf bleef het bij een paar druppels. Zo zie je maar weer hoe verraderlijk het weer in de bergen kan zijn. Op de terugweg hebben wij de Servische jongen, die wij gisteren bij het guesthouse spraken, een lift naar Al Hamra gegeven. Daarna zijn wij nog even naar het 300 jaar  oude Misfat Al Abriyeen gegaan. Dit dorpje ligt op 1000 meter hoogte en staat bekend om zijn lemen huizen in een groene omgeving. En zo was de dag alweer voorbij. Morgen een nieuwe.

1. Menja en Jan:
    4 november 2023
    Terrasje op zo’n lokatie is ook niet verkeerd Lia 😏!
  2. Coen en Lia:
    6 november 2023
    Mooi hè. Dat was in het oude Misfat Al Abriyeen.