Daymaniat eilanden en meer

14 november 2023 - Muscat, Oman

Gisterenavond hebben wij, zoals wij gisteren al schreven, een wandeling over de corniche van Muscat gemaakt. Er lagen een aantal cruiseschepen in de haven waardoor het er gezellig druk was. Ëén nadeel, het restaurant waar wij wilde eten zat helemaal vol en er was een wachttijd van anderhalf uur. Dat hebben wij maar niet gedaan en meteen voor vanavond gereserveerd. Het alternatief was ok, niet bijzonder maar super goedkoop. Uit eten gaan is sowieso niet duur in Oman. Na dit diner zijn wij de Mutrah Souq ingelopen en dit is nu een souq zoals we die ook uit Fez en Marrakech kennen. Kleine steegjes vol kleine winkeltjes en de verkopers willen allemaal dat je binnenkomt. Hun koopwaar is van de beste kwaliteit. Ook was er een speciale goud souq vol juweliers. Ze houden hier wel van sieraden. Zo'n souq vinden wij altijd leuk om doorheen te struinen.
Vanmorgen moesten we de wekker zetten. Wekker??? Ja, wekker want om 08.15 uur moesten wij in Seeb Marina zijn en dat was drie kwartier rijden. Wij zijn met een snorkeltour meegeweest naar de Daymaniat eilanden. Je kan beter zeggen eilandjes want ze zijn ienimienie klein. Op de eilanden zijn kleine witte strandjes. Deze tour was echt de kers op de taart. Heel veel mooie gekleurde vissen gezien, een stuk of twintig schildpadden en een honinggraat murene van een meter of twee. Dat laatste was wel een beetje scary. Hij kronkelende met zijn vervaarlijke kop vol tanden over de zeebodem maar zag in mij gelukkig geen prooi. Wat een geweldige mooie dag hebben wij met Pearl Daymaniat tours gehad. Arif en zijn schipper waren super relaxte mannen. Halverwege de middag waren wij weer terug in de haven. Op de terugweg naar het hotel zijn wij naar het Royal Opera House gegaan dat pas in 2011 is geopend. Ook weer zo'n prachtige gebouw waar kosten nog moeite gespaard zijn. Marmer uit Italië, teak hardhout uit Azië, prachtige plafonds, kristallen lampen uit Duitsland en de beste architecten. Aan de buitenkant is het oogverblindend mooi en uiteraard ook binnen. Er kunnen maximaal 1100 bezoekers naar binnen. Omdat de sultan van het orgelspel hield, staat er achter op het podium een orgel dat door middel van een hydraulisch systeem helemaal naar voren kan worden gehaald. Na dit bezoek was de puf er helemaal uit en hebben we lekker op bed gelegen tot het tijd was om naar restaurant Bait Al Luban te gaan. Hier hebben wij heerlijke shuwa gegeten. Het is een kruidig vleesgerecht dat in een ondergrondse oven(gat in de grond) langzaam wordt gegaard. De pot blijft een dag in de compleet afgesloten oven zitten. De uitkomst is supermals vlees dat helemaal uit elkaar valt. En dat was in dit restaurant ook het geval. Het restaurant is wel een stuk duurder dan we gewend waren maar de kwaliteit is uitstekend. Hierna nog snel een foto van de wierookbrander in park Riyam gemaakt om daarna op onze kamer uit te buiken en helemaal suf wat te tikken.

1. Tina:
    21 november 2023
    Wat een gave foto’s jongelui!
  2. Coen en Lia:
    21 november 2023