De geitenmarkt van Nizwa

3 november 2023 - Nizwa, Oman

Vanmorgen ging de wekker al om 06.00 uur. Natuurlijk niet zonder reden want de traditionele geitenmarkt stond op ons programma. Iedere vrijdagochtend wordt de markt om 06.30 uur gehouden en dan moet je er wel zijn. De geitenmarkt ligt net buiten de Souk op 10 minuten loopafstand van ons guesthouse. Hoewel er veel toeristen op afkomen is het serieuze business voor de lokale bevolking en geen toneelstukje. Op een soort van ronde catwalk worden de geiten aan de potentiële kopers getoond. Het is een drukte van belang en de geiten worden nauwkeurig gekeurd voordat het bieden begint. Het was erg leuk om dit schouwspel mee te maken. Hierna was het tijd om een ontbijtje te scoren. Na het ontbijt hebben wij Nizwa fort bezocht. Omdat wij er al vroeg waren, was het er nog rustig. Aan het einde van de ochtend kwamen de dagtoeristen uit Muscat ook binnenstromen en dan is het minder leuk. Het dateert uit de 17e eeuw en is in opdracht van Imam Sultan bin Saif bin Malik Al-Yarubi. Het duurde 12 jaar om het te voltooien. De ronde toren is 24 meter hoog en heeft een diameter van 39 meter. Het zit vol met ingenieuze vallen om mogelijke indringers buiten te houden. Deze toren is de grootste van het Arabisch schiereiland. Er zijn veel beschrijvingen aanwezig wat het bezoek interessant maakt. Dus ook dit fort is een bezoek waard. Bij de bakker lekkere broodjes voor de lunch gehaald en daarna even in de relaxstand bij het guesthouse. Daar hadden we leuk gesprek met een jongen uit Servië en een vrouw uit Litouwen. Na de lunch wilde wij bij Falaj Daris zwemmen maar een irrigatiekanaal nodigt niet echt uit. In het aangrenzende park was het wel druk met families en paar kinderen vermaakten zich in het water. Het irrigatiekanaal is overigens al ruim 2000 jaar uit en stad op de lijst van Unesco. Daarom doorgereden naar de Hoota grotten. Was wel een stukje rijden maar in de koelte van de airco geen straf. Bovendien rijden wij door een fascinerend ruig rotslandschap. De Hoota grotten bestaan uit grote zalen met wat stalagmieten, stalactieten en een groot meer. Het was een leuk uitstapje maar wij hebben in Europa mooiere grotten gezien. Op de terugweg kwamen we nog langs het Bahla fort. Terug in Nizwa kon je merken dat de meeste Omani in verband met het vrijdagmiddag gebed vrij zijn. Wat een drukte. De eerste twintig winkels die we gisteren tegenkwamen waren juweliers en die deden vandaag goeie zaken. In de avond hebben wij bij Al Aqur lekker gegeten. Vanavond even het programma voor morgen bedenken en op tijd Klaas Vaak bestellen. Het was een lange dag vanaf 06.00 uur vanmorgen.