Jabreen Castle, wadi Damm en Beehive tombs

5 november 2023 - Nizwa, Oman

Jabreen Castle ligt in een kleine palmoase en biedt een panoramisch uitzicht op de uitgestrekte omringende vlakte.  Het paleis is gebouwd met grote stenen en donkergrijze zandsteen en heeft een dikke laag zand en gips.  De plafonds zijn op prachtige wijze versierd en beschilderd en weerspiegelen de kenmerkende artistieke smaak van de maker van het paleis.
Jabreen castle, gebouwd in 1670, werd gebouwd in opdracht van Imam Balarab bin Sultan bin Saif Al Ya'rubi, de derde Ya'rubi-imam.  Hij financierde persoonlijk de bouw tijdens het bewind van zijn vader, Imam Sultan bin Saif Al Ya'rubi, die het beroemde Nizwa Fort bouwde.  Aanvankelijk ontworpen als paleis voor de imam, deed het kasteel later dienst als regeringszetel.  Het kasteel bestaat uit 5 verdiepingen en beschikt over 55 kamers. Met behulp van de audiogids kregen wij een leuk inkijkje in het leven binnen de kasteelmuren. Ook hier waren weer die ingenieuze verdedigingsmaatregelen in de bouw verwerkt waarbij de soldaten gloeiende dadelsiroop of kokend water door spleten over indringers kon gooien. Dit was een  leuk en interessant begin van de dag. Na Jabreen castle zijn wij wat verkoeling gaan zoeken bij wadi Damm. We moesten een klein stukje off-road en kwamen in droge rivierbedding met kiezels. Een stukje  voorzichtig ingereden en de auto geparkeerd. Iets verderop spraken wij een Frans echtpaar die heel hun hebben en houden verkocht hebben en al vijf jaar aan het reizen waren. Ze hadden een soort van 4WD campertje. Hoe gaaf is dat, hoewel wij dat niet zouden kunnen. Bij de palmbomen stonden nog meer kampeerders. Je mag in Oman overal je tent neerzetten. In de praktijk zijn dat meestal grote 4WD met daktent. De palmoase verraadt al dat er water is en iets verderop waren een paar heerlijke 'baden'. Ondanks dat het water uit de bergen komt was de temperatuur van het water aangenaam. Hier hebben wij anderhalf uur lekker kunnen relaxen. Als laatste hebben we aan het einde van de middag de tombes, die de vorm van een bijenkorf hebben, bezocht. Op weg naar wadi Damm hadden wij er al naar gezocht maar wij werden door onze navigatie-apps een beetje in het ootje genomen. Vooral Truus van google maps maakte het bont; 'ga over 200 meter links af.' Dus maar niet gedaan, geen asfalt zelfs geen pad. Alleen maar keien. Gelukkig zagen wij de tombes alsnog op een lage heuvelkam liggen. Het kostte wat moeite maar dan krijg je ook wat. Een kort klimmetje en daar stonden wij op een bijzonder archeologische plek. De tombes stammen uit 2000 tot 3000 voor Christus maar verder is er weinig over de tombes bekend. Archeologen denken dat ze ontworpen zijn om de resten van 200 mensen te herbergen. Heel bijzonder om te zien.

1. Tante Henny:
    6 november 2023
    Lieve Coen en Lia,

Wat nemen jullie ons mee in jullie prachtige reis in Oman.
    Dankjewel.
    Weer een hele fijne dag hoor!!!!!
  2. Coen en Lia:
    6 november 2023
    Dank je wel. Het is ook leuk om onze avonturen te delen.