Karimunjawa

29 april 2023 - Karimunjawa, Indonesië

Wij hebben Semarang en Jepara woensdag achter ons gelaten. In beide plaatsen hebben wij maar één overnachting gehad. Het waren puur tussenstops voor de trip naar Karimunjawa. In Semarang komen we nog twee dagen terug.
In de haven van Karimunjawa werden wij door Opi van Bunga Jabe opgewacht. We zitten namelijk op het noordelijk gedeelte van het eiland en kunnen dat niet belopen. Bagage ging in de laadbak van de pick-up truck en wij voorin. Dat de truck een rammelbak is, is niet zo gek. Er zijn niet veel wegen op het eiland maar mijn hemel wat verkeren die in een erbarmelijke staat. Gaten, kuilen, zand, grind en stukken asfalt. Alles bij elkaar noemen ze dat een weg. Een afstandje van 17 kilometer deden wij bijna drie kwartier over. Opi is een vrolijke gast en wij hadden meteen een leuk gesprek over van alles en nog wat. De cabine werd snel met de lach gevuld. Bij Bunga Jabe werden wij hartelijk ontvangen. Er zaten een aantal Indonesische gasten en een Duits/Indonesisch echtpaar aan tafel en werden meteen in de groep opgenomen. We konden een aantal Indonesische snacks uitproberen. Bij sommige sloegen de vlammen uit je oren dus het was oppassen geblazen welke snack je probeerde. Maar ze waren jammie jammie lekker. Na de lunch hebben we lekker gezwommen en gesnorkeld. Je kan zo'n 200 meter ver het water inlopen en komt dan bij een mooi koraalrif uit. Helaas zie je op andere plekken ook veel dood koraal dus ze moeten hier zuinig zijn op wat er nog over is. We slapen in een eenvoudige bamboehut maar de plek is een klein paradijsje met het strand en het rif voor de deur. Zoals de hele reis al het geval is, is het warm. Gelukkig staat er geregeld een briesje over zee zodat het dan zeer aangenaam is. Donderdag hebben we een scooter gehuurd en zijn al slingerend om de gaten in het wegdek naar het dorp gereden. Hier betaalde wij weer het lachwekkende bedrag van €4,60 voor. O ja, ook nog twee liter benzine: €2,44. In het dorp even gepind en koffie gedronken, bij Bukit Love Hill leuke foto's gemaakt en daarna naar het mooie strand van Tanjung Gelam/sunset beach gereden. Ook hier weer lekker gezwommen en gesnorkeld maar hier was het koraal lang niet zo mooi als bij Bunga Jabe. Ook het aantal vissen viel tegen. Na Malang konden wij eindelijk weer eens biertje drinken wel voor on-Indonesische prijzen maar het was alsof er een engeltje over je tong pieste. Tijdens de zonsondergang was het gezellig druk op het strand. Veel mensen komen deze fotograferen en het zag er heel mooi uit. In het dorp hebben we 's-avonds lekker gegeten maar toen kwam de uitdaging. In het donker over de slecht verlichte weg terug naar Bunga Jabe. Zonder kleerscheuren hebben wij dit avontuur ook overleefd. Als je maar rustig aandoet komt het allemaal goed.
Vrijdag zijn wij met het Duitse stel op snorkeltour geweest. Wij hadden prachtig weer en met een pruttelde boot zijn wij naar drie snorkelspots en twee strandjes geweest. Wij hebben prachtig koraal gezien en veel mooi gekleurde vissen waaronder de clownvis (nemo). Veel vissen waren lastig te fotograferen omdat ze meteen wegzwemmen als je in de buurt komt. Op één van de strandjes kregen wij een heerlijke Indonesische lunch en konden wij luieren, gewoon wat zwemmen of snorkelen. De temperatuur van het water gokken wij aan de kant op zo'n 30 graden en in de diepere gedeeltes nog steeds zo'n 25 graden. Echt afkoelen doe je niet maar het is wel lekker. Ons hoor je niet klagen. Op moment van schrijven is het zaterdag, onze laatste dag bij Bunga Jabe. Wij blijven op ons eigen strandje en bij het huisrif snorkelen. Het is hier zo mooi. Morgen vertrekken wij om 09.00 uur met de autoferry naar Jepara. Een tocht van vier uur maar wij zijn allang blij dat wij tickets hebben. Die heeft Opi via een vriend die op het kantoor van de ferry werkt, geregeld. Dat was het laatste pijnpunt van deze reis dat opgelost moest worden. Het vervolg is al helemaal vastgelegd.
De vier dagen op Karimunjawa waren fantastisch. Wij hebben genoten van de mooie omgeving, leuke mensen leren kennen en ondanks de eenvoud van Bunga Jabe er een heerlijk relaxte tijd gehad. Het personeel is superaardig, behulpzaam en je kan er lekker Javaans eten. Eerlijk is eerlijk, Bunga Jabe was niet onze eerste keus maar als het gewenste hotel vol zit moet je op zoek naar een alternatief. Achteraf heeft het geweldig uitgepakt. Karimunjawa is een aanrader als je Java bezoekt. Je moet er wel wat voor doen om er te komen maar dan krijg je ook wat.

Salam Ramah
Coen en Lia

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade