We❤️Indonesië

5 mei 2023 - Amsterdam, Nederland

Onze rondreis over Java heeft aan alle verwachtingen voldaan en soms overtroffen. Er wordt vaak gevraagd 'wat was nou het hoogtepunt?'. Dat is lastig te beantwoorden. De hele reis is één groot hoogtepunt. Vooruit, eentje dan; de dag dat wij bovenop de prachtige Borobudur stonden. Toen wij de vliegtickets boekten was dit namelijk nog niet toegestaan en hadden wij er ons al bij neergelegd. Groot was de vreugde toen bleek dat het met aangepaste maatregelen(verplichte gids, slippers) toch mogelijk was.
Java is een groot eiland waardoor de reisafstanden ook groot zijn en soms heel pittig als je die met een bus moet overbruggen. Het zijn soms super vermoeiende reisdagen. Maar het was het allemaal dubbel en dwars waard. Een mooi avontuur waarbij wij een reis door heden en verleden, cultuur en natuur hebben gemaakt en ook het rauwe leven in de kampungs hebben ondervonden. Boeiend om te zien hoe de bewoners van de kampungs in hun kleine huisjes leven en ogenschijnlijk gelukkig zijn.
Soms lijkt Java alleen uit rijstvelden te bestaan. Ongelofelijk hoeveel je er onderweg tegenkomt. Er zijn op Java dan ook veel monden te voeden.
Jakarta, Bandung, Yogyakarta en Semarang zijn enorm groot en daar leven de mensen veelal dicht op elkaar. Eén ding moeten veel Indonesiërs nog leren en dat is dat ze hun afval niet achter hun kont laten slingeren. Het is soms hemeltergend hoeveel troep er op een plein of grasveld achterblijft waar veel mensen zich 's-avonds hebben vermaakt. Achteloos wordt papier, plastic en overige zooi weggegooid. Het verkeer kan er enorm druk en chaotisch zijn en toch gaat dat allemaal goed. Grappig om te zien hoe veel zelfbenoemde verkeersregelaars een beetje orde scheppen en zo op een fooi van de verkeersdeelnemers hopen. De angst voor covid is in Indonesië nog niet verdwenen. Wij zagen op straat en in winkels toch redelijk wat mensen een mondkapje dragen. Andere maatregelen waren er niet dus het heeft ons verder niet belemmerd in onze reis. Behalve in Bandung hebben wij in fijne, schone en gezellige accommodaties gezeten en weer veel gezellige mensen ontmoet. Hoewel de kans klein is dat wij nog een keer naar Karimunjawa gaan, staat er wel een uitnodiging open om bij een Duits echtpaar langs te gaan die daar een huis laten bouwen. En George, een soloreiziger uit Engeland, kwamen wij op drie verschillende plekken tegen.
Wij hebben vier weken lang ook mogen genieten van de vriendelijk en behulpzame mensen. Er waren toch een paar momenten dat wij even vast liepen maar het kwam steeds op zijn pootjes terecht. Dat is ook een onderdeel van het avontuur dat wij ieder jaar aangaan. Door vertraging van onze eerste vlucht vanuit Jakarta was het nog even spannend of wij de transfer in Jeddah zouden halen. Maar door even stevig de pas erin te zetten en een snelle securitycheck liep ook dit met een sisser af. Een half uurtje voor vertrek stonden wij bij de gate en konden boarden.

En om af te sluiten;
We❤️Indonesië.
Salam ramah,
Coen en Lia

1. Corry:
    5 mei 2023
    We vonden het fijn om van jullie verhalen en mooie foto’s te genieten . En een goede reis terug
  2. Coen en Lia:
    Dank je wel Corry.
  3. Els en Paul:
    5 mei 2023
    Voorspoedige reis naar huis, met een koffer vol belevenissen om nog lang van na te genieten. Leuk dat we met jullie mee konden reizen. Op Bali en Lombok hebben wij rondgefietst, maar Java ook met het openbaar vervoer doorkruist. Leek ons geen fietseiland 🙂
  4. Coen en Lia:
    5 mei 2023
    Bali en Lombok staan nog op de lijst en wij zagen op Java inderdaad weinig fietsers. Scooters des te meer.
  5. Peter:
    5 mei 2023
    Jullie zijn weer een mooie ervaring rijker en hebben mooie herrineringen gemaakt!!!
    Met plezier jullie verslagen gelezen. Goeie thuisreis
  6. Coen en Lia:
    5 mei 2023
    Dat zijn wij zeker Peter. Dank je wel en op naar jullie reisverslagen.
  7. Peter:
    👍👍
  8. Tina:
    9 mei 2023
    Vandaag op deze regendag op Texel, heb ik een aantal reisverslagen achter elkaar gelezen. Wat hebben jullie veel beleefd en gezien. Heel leuk om te lezen. Zo reisde ik een beetje met jullie mee. En dan niet te vergeten die prachtige foto’s. Geweldig❣️❣️❤️
  9. Coen en Lia:
    9 mei 2023
    Fijn dat u met ons mee kon reizen en ervan kon genieten.❤️
  10. Fokke LASKEWITZ:
    16 mei 2023
    Grote bewondering voor jullie avontuurlijke manier van reizen. Je maakt zo wel meer bijzondere dingen mee als wij met onze geplande reizen.
  11. Coen en Lia:
    16 mei 2023
    Dank je wel Fokke. Avontuurlijk is het zeker maar het geeft je ook veel vrijheid en dat vinden wij zo fijn aan deze manier van reizen.