Malaga, begin- en eindpunt.

22 oktober 2018 - Málaga, Spanje

Malaga, begin- en eindpunt.

Liggend aan het zonnige strand van Malaga en begeleidt door de kwetterende parkieten(of zijn het agapornissen?) in de palmbomen schrijven wij ons laatste hoofdstuk van onze Andalusiëreis. Nog even een duik in zee en het zit er nagenoeg op.
Wij verlieten jullie met onze regendag in Ronda. Nou, dat was slechts een voorproefje wat zou volgen. De hele nacht donderde en bliksemde het en viel er een bak regen dat niet normaal meer was. Toch zijn wij vroeg vertrokken omdat wij de wandeling in de Caminito del Rey op het programma hadden staan. Tegen beter weten in natuurlijk want het is een wandeling door een smalle kloof. Onderweg bleek al hoe het noodweer had toegeslagen. We doorkruisten modderstromen, laveerde om stenen heen en konden soms niet verder omdat er een boom over de weg lag. Stroompjes waren veranderd in bruine brullende watermassa's. Het natuurgeweld was weer eens goed zichtbaar. Zou Leslie hier de hand in hebben gehad? Van Caminito del Rey hebben wij nog een mail ontvangen dat wij onze tickets om kunnen zetten naar een andere dag. Nog een reden om naar deze regio terug te keren haha. Na deze tegenvaller meteen maar doorgereden naar Malaga. En daar was het een meevaller dat het heerlijk weer was.
Malaga is een grote en drukbezochte stad aan de Middellandse zee. Het oude centrum puilt uit van de toeristen. Mooie winkelstraten worden afgewisseld met pleinen vol terrassen waar bijna geen stoel of kruk onbezet is. Er heerst een ontspannen sfeer en een mix van locals en toeristen geniet van het heerlijke klimaat. Dit keer opvallend veel Nederlands gehoord. Blijkbaar is dit voor Nederlanders een populaire bestemming tijdens de herfstvakantie. Nog éénmaal hebben wij een burcht bezocht. Het Alcazaba van Malaga ligt op en tegen een berg aan en vormde in vroeger tijden één geheel met het Gibralfaro. Ook dit Alcazaba bestaat uit een paleis met diverse tuinen en hofjes. Toch is het niet te vergelijken met de Alcazaba’s in het Alhambra en Cordoba. De vele poorten, trappetjes en plateaus leiden je steeds verder omhoog. Vanaf de muren hadden wij een prachtig uitzicht over de stad. Ook in deze burcht zijn de Moorse bouwstijlen met zijn kenmerkende bogen aanwezig. Om het Gibralfaro te bereiken moesten wij eerst terug naar straatniveau om via een enorm steil geplaveid pad op de top te komen. Vanaf daar was Het uitzicht helemaal fenomenaal . Van de burcht staan eigenlijk alleen nog maar de muren met zijn kantelen overeind. Je kan hier een rondje over lopen en hebt zicht op de hele omgeving. Terug in de oude binnenstad hebben wij wat door de straten lopen dwalen en genoten van de relaxte sfeer. Na een tip van het VVV zijn wij naar het Picassomuseum gegaan. Een prettige bijkomstigheid was dat op zondag de toegang gratis is. Dat is overigens op veel musea in Spanje van toepassing. Picasso is geboren in Malaga en iedereen kent hem van zijn abstracte schilderwerken maar hij heeft veel meer gemaakt zoals sculpturen, beelden en aardewerk. Zijn schilderwerk valt in verschillende periodes in te delen en daarvan zie je voorbeelden in het museum. In alle zalen is mooi beschreven welke periode de tentoongestelde werken behelsen. Dit museum is echt een aanrader als je in Malaga bent. Op één van de vele terassen konden wij in een aangename temperatuur de inwendige mens verzorgen en voor je het weet tikt de klok dan tien uur aan. In elf minuten bracht de bus ons terug bij onze prachtige loft en stapte wij voor de deur uit. Nou ja, als je de halte niet mist haha. Nu moesten wij een stukje terug lopen.
En nu liggend op het strand en terugkijkend op de afgelopen twee weken kunnen wij alleen maar concluderen dat Andalusië een prachtige najaarsbestemming is. Er valt enorm viel te zien en te beleven en de Spanjaarden zijn enorm gastvrij. Hoewel je met het openbaar vervoer op veel plekken kan komen bevelen wij een huurauto aan. Wij hebben via de ANWB gebruik gemaakt van Sunny cars zodat je niet voor onverwachte kosten komt te staan en Je krijgt wat er is afgesproken. Met de auto heb je veel vrijheid en zie je veel meer. Oke, er zit een kostenplaatje aan vast maar dat vonden wij het dubbel en dwars waard. Een overnachting zoals wij die Fuente Palmera hebben gehad, had je niet met het openbaar vervoer kunnen doen. Wij hebben enorm genoten en hebben het gevoel dat wij vier weken op pad zijn geweest.

Tot ons volgende avontuur,
Coen en Lia

1. Els en Paul:
    22 oktober 2018
    Wel thuis na een boeiende vakantie. Leuk dat we mee mochten genieten.
  2. Renée:
    23 oktober 2018
    Mooie en inspirerende verhalen wederom! Leuk geschreven ook. Teken jij de ervaringen op, Coentje, of doet Lia dat? Goede terugreis
  3. Coen en Lia:
    23 oktober 2018
    Bedankt voor de reacties en Reneé, Coen schrijft en Lia is eindredacteur. Leuk dat jullie ons volgen en misschien kunnen wij jullie inspireren.
  4. Simonette:
    23 oktober 2018
    Goede terugreis. Was weer een mooi avontuur.
  5. Simonette:
    23 oktober 2018
    Goede terugreis. Was weer een mooi avontuur.
  6. Ine:
    23 oktober 2018
    We hebben weer met veel plezier met jullie" meegereisd". Bedankt voor de mooie verhalen. We wachten weer in spanning op jullie volgende reis 😍