Cordoba, mas bonita.

13 oktober 2018 - Fuente Palmera, Spanje

Terwijl de zon ongenadig schijnt liggen wij op onze ligbedjes in de schaduw bij het zwembad van Casa Rural Ecuestre in Fuente Palmera dat op 35 minuten rijden van Cordoba ligt. Eens kijken of we al onze ervaringen uit het indrukkenlaatje kunnen toveren en kunnen verwoorden.
Donderdagochtend zijn wij uit Granada vertrokken. Om wat meer van de omgeving te zien zijn wij door de uitlopers van de Sierra Nevada eerst richting Baeza en Úbeda gereden. Het golvende landschap bestaat voornamelijk uit olijfboomgaarden zover het oog rijkt. Het lijkt wel of Andalusië alleen uit olijfbomen bestaat. Baeza en Úbeda staan beide op werelderfgoedlijst van Unesco en zijn beide een kort bezoekje waard. Beide plaatsen staan vol met oude gebouwen uit de renaissancetijd. In Úbeda is zelfs één van de oudste universiteiten van Spanje. De oude collegezaal is nog steeds intact. Toeristen waren er nauwelijks te zien. Wat een schril contrast met Granada en Cordoba. Na deze omweg was het nog twee uur rijden naar onze casa bij Fuente Palmera. De eigenaren, Carmen en David zijn geweldige gastvrije en lieve mensen en zijn de hele dag met hun paarden in de weer in de vorm van lesgeven en verzorgen. Tijdens ons verblijf krijgt Coen een spoedcursus Spaans. Alleen via Google translate wordt er Engels gesproken haha. Maar wat een supermooie dagen hebben wij hier gehad.
Door de tips van David hadden wij vrijdag een perfecte en gratis parkeerplek op vijf minuten lopen van de Mezquita in Cordoba. Onder de goedkeurende blik van Sint Raphael, de patroonheilige van Cordoba passeerde wij via de Puente Romano de Guadalquivir rivier. Omdat wij redelijk vroeg waren, was het prima te doen wat betreft de warmte. Maar ongelooflijk hoe druk het was. Het historische centrum bestaat uit allemaal nauwe straatjes waar vele deuren op uitkomen. In veel gevallen zitten er achter die deuren prachtige patio’s, vol planten en bloemen, verborgen. Schitterend om te zien. Er was zelfs een speciale patioroute maar de openingstijden kwamen ons niet goed uit. De Mezquita met zijn klokkentoren was betoverend mooi. Diverse culturen en geloven zijn in één gebouw samengesmolten. De Kaliefen uit de Moorse tijd hebben de moskee gebouwd en uitgebreid. Nadat de Moren door de katholieken waren verdreven werd er in het midden van de moskee een kathedraal gebouwd. Gelukkig zijn heel veel elementen van de moskee en zijn voorplein bewaard gebleven. Meer dan 850 kleurrijke bogen en zuilen van graniet en marmer dragen de dakconstructie. De gebedsnis uit de Moorse tijd en de Kathedraal uit de Christelijke tijd nemen een prominente plaats in. Wij vonden het adembenemend mooi. Vanaf de klokkentoren hadden wij een mooi uitzicht op Cordoba.
Het voordeel van Cordoba is dat het historische centrum vrij compact is en alles prima te belopen is. Trouwens, je hebt geen keus met die overvolle smalle straatjes vol winkeltjes en barretjes. Onderweg lekkere tapas gegeten en al dwalend genoten van de atmosfeer. Wat is oktober een prima jaargetijde om Andalusië te bezoeken zeg. In de zomer moet het volgens ons niet te harden zijn. Het Alcazar de Los Reyes Christianos wilde wij ook bezoeken maar daar stond zo’n enorme lange rij voor dat wij dat hebben uitgesteld naar vrijdag. Dan konden wij beter bij onze casa aan het zwembad liggen. Omdat wij inmiddels het Spaanse ritme hebben opgepikt hadden wij daar nog lekker de tijd voor. In Spanje ga je ’s-avonds pas tussen acht en negen eten. En als je dan na het diner nog een lekker afzakkertje neemt is het zo weer bedtijd en vallen de oogjes vanzelf dicht.
Vrijdagochtend zijn wij vroeg opgestaan want wij wilden vanwege de hitte de drukte voor zijn en dat is goed gelukt. Het Alcazar de Los Reyes Christianos konden wij meteen bezoeken. Het is een oud kasteel met mooie tuinen waar de Christelijke koningen zich ophielden. De hele entourage maakt het een bezoek waard en voor die vijf euro per persoon hoef je het niet te laten. Het is weliswaar geen Alhambra maar de tuinen zijn mooi aangelegd en onderhouden. Naar het Alcazar wilde wij de Synagoge bezoeken want de Joodse gemeenschap heeft ook zijn stempel op de wijk gedrukt. Helaas was de Synagoge vanwege een restauratie gesloten. Maar een extra wandeling door de nauwe straatjes verveeld niet, zeker als je wat buiten de gebaande paden gaat. Plaza de la Corredera was er zo één. Een prachtig plein rondom omgeven door arcade met winkeltjes en barretjes en daarboven oude appartementen. Kinderen vertoonde daar hun kunsten als toreador, heel grappig om te zien. Uiteindelijk hebben wij ook nog Baños del Alcazar Califales bezocht. Daar werd de geschiedenis van de baden van de Kalief verteld. Een paar ruimtes zijn nog in originele staat. Het was aardig maar geen must see.
Omdat de thermometer de 32 graden aantikte zijn wij terug gegaan naar de casa en zijn wij weer aan het begin van dit verhaal. Wat heeft Cordoba ons positief verrast. Oké, je moet tegen de drukte kunnen maar als je dat op de koop toeneemt is het hun heerlijke stad om te bezoeken.
Zondag gaan wij naar Sevilla. Daar hebben wij een loft besproken. Hopelijk valt het weer mee(er is regen voorspeld) zodat wij meteen van de stad kunnen genieten. Eens kijken wat dat ons gaat brengen.
We zijn pas vijf dagen onderweg maar het voelt als twee weken. Er valt zo veel te zien en te beleven dat het bijna niet te beschrijven is. Wij hopen in combinatie met de foto’s jullie een beetje mee te kunnen nemen in onze rondreis. Veel lees- en kijkplezier.