Pangandaran

13 april 2023 - Pangandaran, Indonesië

Donderdag zijn wij met de Budiman bus vanaf Bandung naar Pangandaran gereisd. Het betrof een prima touringcar met airconditioning. De bestelde bluebird taxi stond ons keurig op te wachten en bracht naar het Cicaheum busstation. Daar werden wij naar de juiste bus verwezen en begon al snel de 7 uur durende busreis. Ondanks de lange zit vloog de tijd voorbij. Er was onderweg genoeg te zien. Bebouwing werd afgewisseld door rijstvelden en in de bergen door rijstterrassen. De natuur werd steeds mooier. Palmbomen, bananenbomen, bamboe en overig groen kwam voorbij. Het was wel enorm druk op de route. Pas vanaf Banjar werd het rustiger. In Pangandaran gaf de chauffeur een seintje dat wij uit konden stappen. Via de Grab app weer een taxi voor het laatste stukje besteld. We verblijven in het gezellige Mini Tiga Homestay. Via een gids hebben wij voor zaterdag al een mooie tour geregeld. Zo te zien zijn er niet heel veel toeristen in Pangandaran. Des te blijer wij zijn met de keus voor Mini Tiga. Hier zijn aardig wat backpackers, vooral Nederlanders. In de avond speelde een lokale jongen op zijn gitaar en,  hoe grappig, kwam daar ineens 'het is een nacht' van Guus Meeuwis voorbij. Vrijdag doen wij even helemaal niets en gaan in de relaxstand. Even de vermoeienissen van de laatste dagen verwerken.