Sur en Fins beach

11 november 2023 - Sur, Oman

Vanmorgen voor de verandering eens pannenkoeken als ontbijt genomen en daarna op pad naar het centrum van Sur. Dat is te ver voor de benenwagen dus hebben een paar pk's meer, met airco, genomen.  In de voorbereiding van deze reis hadden wij al gelezen waar je het beste kon parkeren om de hoogst gelegen wachttoren te bezoeken en dat klopte precies. Vanaf de wachttoren heb je mooi uitzicht op Sur en de omgeving. De foto's laten dat hopelijk genoeg zien. Aan de overkant van de baai is een traditionele dhow-werf waar nog mooie houten schepen worden gemaakt. Voor 1 rial per persoon mochten we de werf op en wow hoe gaaf was het om dat te zien. Er lag een groot schip, eigenlijk een project om de maritieme historie van Oman levendig te houden, en een klein schip in aanbouw. Mooi dat dit ambachtswerk bewaard is gebleven. Wij zijn ook nog even de souk ingelopen maar daar waren de winkels dicht. Iedereen houdt een siësta. Om 4 uur gaat alles open. Die bewaren we dan maar voor morgenmiddag. Bij restaurant Al Hawash hebben we geluncht en daar eten wij vanavond weer. De kaart ziet er goed uit, het is redelijk leuk ingericht en je zit aan zee. Wat wil een mens nog meer! Na de lunch zijn wij naar Fins beach gereden. Het is een mooi zandstrand met daarachter kiezels. Je kan daar prima zonder waterschoenen uit de voeten. Maar het was lastig te vinden. Uiteindelijk hielp Maps.me ons uit de brand. Daar stond een off-road route op en gelukkig was die goed te doen. Alleen het laatste stukje.....oeps, daar zaten wij bijna vast in het zand en grind. Maar met de lage gearing kwamen we toch uit. Dat scheelde een haartje. Het was het korte stressmomentje wel waard om daar te gaan zwemmen haha. Terug hebben wij dat laatste stukje omzeild en dat ging probleemloos.  Een jong Duits stel hebben wij een lift gegeven en vlakbij hun appartement afgezet. Zij blij en wij hebben ons karma geüpgrade.

1. Peter:
    11 november 2023
    Leuk te lezen dat jullie ook Maps.me gebruiken. Wij al jaren fan en overal heeft t ons op de juiste weg gehouden......
  2. Coen en Lia:
    11 november 2023
    Wij zijn ook fan maar soms stuurt de app je ook via rare wegen in plaats van de snelste. Daarom downloaden wij ook altijd een kaart van Google maps voor off-line gebruik. Eén nadeel van deze apps; ze gebruiken veel batterij.
  3. Peter:
    11 november 2023
    Klopt helemaal, maar daardoor zijn we op de neeat mooie plekjes terecht gekomen, weg van de "normale" roiute. Zo heeft elk nadeel weer een voordeel 😉
  4. Coen en Lia:
    12 november 2023