Via Wadi Qurai en Izki naar Nizwa

2 november 2023 - Nizwa, Oman

Wij zijn naar Nizwa verhuisd. Na een verkwikkende nachtrust hebben wij afscheid genomen van Muscat. Aan het einde van de reis keren wij er weer terug. Onderweg naar Nizwa hebben we een tussenstop gemaakt bij Wadi Qurai. Dit was echt ee off-the-beaten-track. We kwamen 6 mensen tegen en 4 daarvan waren Nederlanders haha.  Het werd een avontuurlijke wandeling en klauterpartij. Lia zag, gezien de steile afgronden, ervan af om ver deze wadi in te gaan. En achteraf was dat de juiste beslissing. Coen ging verder over de smalle muurtjes van het irrigatiekanaal. Nou ja kanaal, zeg maar kanaaltje. Al kronkelend ging de route verder omhoog de kloof/wadi in. Majestueuze rotswanden aan beide kanten en verbazend hard stromend water door het irrigatiekanaal. De zon brandde ongenadig maar door een windje in de kloof was het te doen. Het laatste stuk via rotsen omhoog was erg pittig. Daarbij moest je af en toe ook de stroom water oversteken. Onderweg steeds meer kleine watervalletjes en poelen. Een prachtig stuk natuur in een ruig landschap. Na dit avontuur zijn we eerst in Izki gaan lunchen. Het viel niet mee om iets fatsoenlijks te vinden. Uiteindelijk bij een eetgelegenheid  terecht gekomen die veel plaatjes met eten op ramen had zitten. Maar goed ook want er sprak niemand Engels. Door op de plaatjes te wijzen kregen wij heerlijke wraps, heerlijk koud water en koffie/thee. Het was wel grappig op deze manier. In Izki hebben we een vervallen nederzetting bezocht. Als skeletten steken de gevels van leem zich tegen de blauwe hemel af. De nederzetting, Harat Al-Yemen, wordt tot de oudste van Oman gerekend. Op plakkaten uit 640 voor Christus wordt Harat Al-Yemen al genoemd. Het is getuige geweest van vele oorlogen, ontwikkelingen, vernietigingen en wederopbouw maar nu heeft de tand des tijds hard toegeslagen. Wij stellen dat nog maar even uit en gaan vrolijk verder. Met dank aan onze navigatie-apps hadden wij in Nizwa ons guesthouse snel gevonden. Een vriendelijke host heette ons welkom. Het is eenvoudig maar prima bedden, een eigen badkamer en een gemeenschappelijke keuken waar we eventueel kunnen koken. Wij zijn met opzet op donderdag in Nizwa aangekomen omdat vrijdagochtend vroeg de geitenmarkt voor veel spektakel zorgt. Het is druk met toeristen en dat merk je ook meteen aan de toeristenprijzen. In de avond in een gezellig hofje heerlijke spiesen van de bbq gegeten en een leuk gesprek gehad met een Duits stel die naast ons zaten. Eerste kennismaking met Nizwa geslaagd. En nu de oogjes dicht, morgen vroeg op.