Baracoa

22 april 2016 - Santiago de Cuba, Cuba

Dag 17, Baracoa.

Vandaag verlieten wij Santiago de Cuba om daar vrijdag nog voor één nacht terug te keren. De knetterende brommers, de 'jinteros' en het best wel drukke verkeer wordt ingeruild voor de rust van Baracoa. Na een busreis van 4 1/2 uur zijn wij daar aangekomen. De busreis verveelde geen moment omdat het landschap dat aan onze ogen voorbij trok prachtig was. Bergen, zoals de Cevennes, alleen nu ook met palmbomen, bananenbomen en cactussen. Mooie vergezichten over de Atlantische Oceaan, echt heel mooi. Baracoa is een kleine plaats en wij zitten inmiddels zo'n 1200 kilometer verder naar het oosten dan aan het begin van onze vakantie. Het is hier heel relaxt, een beetje vergelijkbaar met Vinales. Het centrum is relatief klein en er staan mooie panden. Vanaf de parkeerplaats van Hotel el Balcon hadden wij een mooi uitzicht op Baracoa met op de achtergrond de bergen en de oceaan. Omdat Baracoa zelf niet zoveel te bieden heeft en wij voor de omgeving zijn gekomen hebben wij bij Cubatour meteen een excursie naar het nationale park Humboldt geboekt. Het wordt een hike door de natuur, zwemmen bij een waterval en een bezoek aan het mooiste strand van de regio. Dat belooft een mooie dag te worden. Vanavond hebben wij in onze casa, Casa el Balcon, gegeten zodat die ook een extraatje verdienen. Het eten in de casa's is altijd goed. Wij kregen nu zelfs een desert van kokosijs. In de avond hebben wij op het boventerras van Casa del Cultura een 2de-rangs Tropicanashow gezien. Dat was wel aardig en vooral de band speelde goede muziek. Maar het leukste van al was om naar de lokale bevolking te kijken die de salsa dansten. Het ritme en de bewegingen van de dansers en danseressen zijn om jaloers op te worden.

Dag 18, Baracoa.

Een kraaiende haan zorgde ervoor dat wij al vroeg wakker waren. Van je soortgenoten moet je het hebben. De casa-eigenaresse had voor ons een lunchpakket gemaakt die wij nodig hadden op onze hike in het nationale park Alejandro Humboldt. Bijna hadden wij de tour gemist. Coen moest geld wisselen maar de Cadeca ging 25 minuten te laat open. Rennen geblazen door een heftige regenbui. Nu gingen de sluizen echt open. Straten veranderden in snelstromende rivieren. Geukkig precies op tijd op de afgesproken plek. De groep bestond uit 13 personen en wij werden door een gids begeleid. Wij hebben de Balcón de Iberia loop gedaan. Het is de zwaarste maar ook de mooiste route die door een tropisch regenwoud gaat en wij hadden inmiddels prima weer. Ook deze gids vertelde weer hoe de lokale bevolking de natuurlijke producten gebruikt. Onderweg een hoop vogels gehoord maar je ziet ze niet. Het regenwoud was adembenemend mooi en soms waren er prachtige vergezichten waarbij je op de achtergrond de Atlantische Oceaan ziet. Ook hebben wij de kleinste kikker en een schorpioen gezien. Na een aantal uurtjes klimmen en dalen kwamen wij bij de Salto de Agua Maya waterval waar wij hebben gezwommen en geluncht. Met een ossewagen werden wij terugbracht naar het startpunt en hebben wij ook nog een uurtje in de kristalheldere oceaan bij Playa Maguana gezwommen. Terug in Baracoa even gecontroleerd of alle ribben en organen nog op dezelde plek zaten. We hebben al wat slechte wegen ervaren maar de weg tussen Baracoa en Moa slaat alles. Wij werden helemaal door elkaar gerammmeld ook omdat de chauffeur dacht dat er strak asfalt lag. Bij Cubatour maar meteen de tour naar Boca de Yumuri, een rivier aan de zuidkant van Baracoa, geboekt. En 's-avonds gezellig en lekker gegeten met twee andere stellen uit Duitsland die wij tijdens onze tour hebben ontmoet.

Dag 19, Baracoa.

De tour van vandaag naar de Yumuri rivier was een beetje teleurstellend en de 20 CUC niet waard. De presentatie over de cacaoproductie was het leukste van de tour. In de omgeving van Baracoa wordt de meeste cacao en kokos van Cuba verbouwt. Dat levert heerlijke producten op. Vooral de combinatie van pure chocola met kokos is erg lekker. Na de presentatie gingen wij verder richting de Yumuri rivier om daar met een bootje een klein stukje de cayon in te varen voor een zwempauze van een uur. Wij hadden een mooie boottocht verwacht waarbij wij veel van de natuur zouden zien, niet dus. Daarna terug naar de minivan en naar het strand voor een volgend zwemuurtje. Ondanks de stevige wind was het warm zat maar de zee was niet echt wonderschoon. Vlak onder het wateropvlak lagen veel keien en rotsen waardoor het geen mooi zwemavontuur werd. Wij sluiten deze dag dan maar gezellig af door weer met hetzefde groepje van gisteren uit eten te gaan bij het restaurant El Buen Sabor naast onze casa. Deze staat in de Lonely Planet dus zal vast wel goed zijn.

Dag 20, Baracoa-Santiago de Cuba

Dat de Lonely Planet en tripadvisor er ook wel eens naast zitten bleek gisterenavond wel. Het eten was stukken minder dan eergisteren. De soep vooraf had een ondefinieërbare smaak, de octopus en de vis waren smakeloos. Gelukkig hadden wij de garnalen besteld die wel lekker smaakten. Het was wel heel gezellig met de groep en de avond op een terras afgesloten.

Het is onze laatste dag in Baracoa en zijn nog even naar de grotten geweest waar de eerste bewoners van de streek, de Taino indianen, hun doden begroeven. Dit museum stond in de Lonely Planet met een ster aangegeven maar waarom is ons een raadsel. Het is de moeite niet waard om naar toe te gaan. Onderweg nog een paar kinderen blij gemaakt met stiften en ballonnen. De blije reacties maakten alles goed. Onze dag kan niet meer stuk. Vandaag is een dik bewolkte dag en enorm benauwd. Het is zo'n dag die wij in Nederland tijdens de zomer ook vaak hebben. Bij iedere beweging loopt het zweet over de rug.

Om 20.00 uur Nederlandse tijd vertrekken vanuit deze mooie omgeving terug naar de drukte van Santiago de Cuba. Wij hebben genoten van de prachtige natuur rond Baracoa. Deze omgeving is zeker een aanrader mocht je nog een keer naar Cuba gaan.

Op de valreep zien wij nog een kolibrie bij onze casa. Dat geeft dan weer een sensationeel gevoel. Wederom geen foto kunnen maken want ook deze was zo weer weg.

Buenos noches,

Coen en Lia.

1. Paul&Els:
    22 april 2016
    De tijd gaat veel te snel als je dit leest. Maar straks thuis kunnen jullie wel heel lang nagenieten van wat jullie allemaal gezien en meegemaakt hebben.
  2. Tante Henny:
    23 april 2016
    Lia en Coen, wat hebben jullie een prachtige vakantie op Cuba!! Dank dat wij zo mochten meegenieten!!!!
  3. Menja en Jan:
    24 april 2016
    We genieten van jullie avonturen, want dat zijn het inmiddels wel. De belevenissen zijn erg leuk om te lezen, leuk geschreven! Wij hebben vandaag vanuit onze casa een wandeling door de Betuwe gemaakt, waar de bloesem het nog voorzichtig aan doet. Twee hagelbuien over ons heen gehad en een temperatuur die in de herfst niet zou misstaan. Vanavond hebben ook wij besloten in onze casa te eten, waar de maaltijden altijd goed zijn. Zo verdienen de eigenaren nog wat bij . . . . :-)
    Jullie nog heel veel plezier!