Santo Domingo

17 april 2016 - Santiago de Cuba, Cuba

Santo Domingo

Dag 13, Santo Domingo.

Vandaag vertrokken wij al vroeg vanuit onze casa. De casa-eigenaar bracht ons met zijn auto zodat wij ruim op tijd op het busstation waren om onze tickets op te halen. Iedere keer weer spannend of alles klopt. Gelukkig ging het ook dit keer goed. Voor de eerste keer op deze reis vertrokken wij met 3 kwartier vertraging. Na een tussenstop om te eten en om sanitair te gaan arriveerden wij om 14.30 uur in Bayamo. Daar zouden wij worden opgehaald voor de transfer naar Villa Santo Domingo. Helaas niemand te zien, wat nagevraagd, een rondje gelopen en inmiddels heel wat aanbiedingen van andere chauffeurs geweigerd. Opeens dook er een taxichauffeur van Cubantaxi op. Yes, we got him. Pfff, klopt het toch weer. In de taxi naar Santo Domingo in de bergen van Sierra Maestre. De bergen naderde en ....hé wat doet de chauffeur nou. Ik zag toch duidelijk een bordje 'Santo Domingo 23 km' met een pijl naar links en wij slaan rechts af. Volgens de chauffeur geen probleem en binnen 10 minuten waren wij er. Uhh ja, bij hotel Balcon de Valle en niet bij Villa Santo Domingo. Volgens de chauffeur geen probleem want wij zouden binnen 20 minuten worden opgepikt. Na een half uur eens een beetje rond gevraagd bij een aantal buschauffeurs. Don't worry, it are Cuban minutes. Tuurlijk, maar nog steeds niet gerustgesteld. Inmiddels kwam er een grote goep Duitsers die ook naar Santo Domingo moesten. Praatje gemaakt en daar kwamen de 4-wheeldrives. De chauffeurs van de bus zagen dat wij een probleem hadden en deden een goed woordje voor ons zodat wij met het Duitse gezelschap mee omhoog konden. Eind goed, al goed. Nu de terugweg nog maar dat is voor later zorg.

Het huisje wat wij hebben is vrij eenvoudig, een koelkast die niet werkt, douche zonder gordijn maar gelukkig wel een werkende airco. En wij zitten in een schitterende jungle-achtige omgeving. Meteen maar op verkenning uitgegaan en daarbij belandden wij bij een lokaal restaurantje. Verwacht geen luxe, alles is basic. Meteen daar wat gedronken en aan de praat geraakt met een Duits/Spaans stel die in Madrid woonde. Super gezellig en meteen daar blijven hangen om daar een stukje van het zojuist geslachtte varken te verorberen. Een Cubaanse maaltijd maar met zorg bereid. De avond hebben wij nog even op onze patio doorgebracht maar wij waren inmiddels te moe om te lezen. Op tijd naar bed want morgen zou er een pittige wandeling op het programma staan.

Dag 14, Santo Domingo

Het weer zag er schitterend uit en dat was maar goed ook. Met 4-wheeldrives werden wij nog hoger de bergen in gebracht. Met een groep van 10 personen en een gids hebben wij de Commandacia de la Plata, de schuilplaats van Fidel Castro en zijn guerilla's, hoog in de bergen bezocht. En dan kom je ineens weer de Cubaanse bureaucratie tegen. Het voucher werd ingewisseld voor 4 uitgeschreven toegangsbewijzen waarbij zelfs je naam en paspoortnummers worden vermeld. Het duurde wel 10 minuten voor wij de tickets hadden maar ook daar zij wij inmiddels aan gewend geraakt.

De tocht begon in relatieve koelte hoewel de luchtvochtigheid hoog is. De gids sprak uitstekend engels en vertelde onderweg veel over de natuur en over de gewoonten van de Cubanen. Wij liepen in een betoverend mooie omgeving. De diversiteit aan bomen en planten was indrukwekkend en overal om je heen hoorde je de vogels fluiten, alleen je zag ze niet. Het geitenpad ging gestaag omhoog en inmiddels spoot het zweet uit alle porieën. De route gaat daadwerkelijk over het pad waar Fidel Castro en Che ook gelopen hebben. Dat geeft toch wel een bijzonder gevoel aan deze trip. Uiteindelijk bereikte wij naar een stevige klim de eerste voorpost van de schuilplaats. De gids vertelde hoe de guerilla's daar geleefd hebben. Ze werden goed ondersteunt door een familie die in de bergen die een groot stuk grond bezat. Even later stonden wij op stuk historische grond bij de hut van Fidel Castro. De hutten liggen in een dichte jungle verscholen onder een dik bladerdak. Geen wonder dat de troepen van Batista de guerilla's nooit hebben gevonden. Het was ook een moordend zware klim vanuit het dal. Vanuit hier heeft Fidel het verzet opnieuw kunnen organiseren. Ongeacht of je het er mee eens bent of niet zijn wij wel onder de indruk geraakt van wat de guerilla's met minimale middelen tot stand hebben weten te brengen. Wij zijn weer een ervaring rijker.

Teruggekomen in Santo Domingo hebben wij nog even een verfrissende duik in de rivier genomen. Het diner hebben wij wederom in een lokale paladar genoten omdat het eten in de staatshotels geen goede kwaliteit heeft. Samen met een Italiaans/Duits stel een tafel gedeeld, heerlijk gegeten en met z'n vieren een leuke dag gehad. Van hun hebben wij ook het aanbod gekregen om ons in Bayamo af te zetten. Daar maken wij dankbaar gebruik van. Zo hebben wij de zekerheid dat wij op tijd bij de bus zijn.

1. Renée:
    17 april 2016
    Hallo Coen en Lia, vanavond heb ik jullie indrukwekkende verhalen gelezen. Dat klinkt als weer een bijzondere reis door een prachtig en interessant land. Gelukkig kloppen de reserveringen tot nu toe, al verloopt het niet altijd op rolletjes. Een beetje avontuur hoort wel bij zo'n reis! Jullie hebben al heel wat gedaan en gezien. Geniet nog en denk vooral niet aan het verre kikkerlandje. Groetjes Renée
  2. Simonette:
    18 april 2016
    Hallo Lia en Coen, wat een geweldige verhalen weer om te lezen (Coen, ik zou een boek gaan schrijven, je doet het geweldig!) en mee te genieten van jullie reis. Ik waan mij ook een beetje in Cuba :)
    Nog heel veel plezier en volop genieten!
    groetjes Simonette
  3. Coen en Lia: