Santiago de Cuba

20 april 2016 - Baracoa, Cuba

Santiago de Cuba

Dag 15, Santo Domingo - Santiago de Cuba.

Vandaag was het vertrek vanuit de prachtige omgeving van Santo Domingo. Nog even over ons verblijf hier. Waar maak je het mee dat tijdens het diner of ontbijt, een hond, een varken en biggetjes, een haan en kuikens, een paard en veulen of hond om je tafel scharrelen? Hier dus, echt geweldig.

Bij het uitchecken bleek de transfer naar Bayamo ineens in kannen en kruiken te zijn. Dus de transfer met onze vakantievrienden onder dankzegging afgezegd. Wij werden weer afgezet bij het hotel in het dal en inderdaad verscheen op het afgesproken tijdstip de taxi voor ons verdere transport naar Bayamo. Eind goed, al goed. Tijdens de tussenstop bij het andere hotel werd Coen aangenaam verrast door een kolibrie die op één meter afstand van hem even stil bleef hangen. Nog geprobeerd om de vogel op de gevoelige plaat vast te leggen maar dat is niet echt gelukt. Ze zijn razendsnel weer weg.

De busreis duurde maar 2 uur en om half vier waren wij in Santiago de Cuba, na Havana de tweede stad van Cuba. Met een fietstaxi zouden wij bij de casa worden afgezet. Niet dus, halverwege kon hij niet meer verder omdat de weg stijl omhoog liep. Er zat niets anders op dan de backpacks op de rug te hangen en de weg per voet te vervolgen. Dat viel niet mee bij de temperaturen van 33 graden. Nat van het zweet kwamen wij bij Casa Raul en Kathy aan. De casa ziet er netjes en schoon uit en ligt in het historische centrum. Aan het eind van de middag alvast begonnen om een deel van het historische centrum te verkennen. Tijdens het eten viel er een paar druppels regen maar die zorgde er wel voor dat het muziekoptreden op het parque Céspedes niet doorging. Dit was trouwens onze eerste regen, eigenlijk mag het geen naam hebben, in Cuba. De paladar, El Holandés, werd ons door andere reizigers getipt en was uitstekend. Al de verhalen dat het eten in Cuba ééntonig is, zijn wat ons betreft gelogenstraft. Je moet gewoon in paladars eten. Ja, de bijgerechten zijn vaak hetzelfde, maar de hoofdgerechten zijn echt uiteenlopend en prima van smaak. Na nog een klein rondje door de stad zijn wij naar de casa gegaan. Vroeg naar bed, de vermoeidheid van het reizen, of waren het de mojito's, sloeg even toe.

Dag 16, Santiago de Cuba.

Vandaag hebben wij onze wandeling van gisteren door het historische centrum afgemaakt. Wij zijn begonnen aan het einde van de route, bij Cuartel Moncada. Op 26 Juli 1953 plande Fidel Castro de eerste aanval op het regime van dictator Batista. Hij had daarvoor de op één na grootste kazerne van Cuba uitgekozen. Hij dacht dat de soldaten na het carnaval moe zouden zijn of dat ze een kater zouden hebben. De aanval werd een grote mislukking doordat de 118 mannen en 2 vrouwen al vroeg werden opgemerkt. Fiedel kon ontsnappen maar werd enige dagen later toch opgepakt maar zijn leven werd onder druk van de publieke opinie gespaard. Ondanks het debâcle wordt dit toch als een historische gebeurtenis gezien omdat het de eerste keer was dat een groep rebellen openlijk het regime van Batista aanviel. Hieruit is ook de beweging van de 26ste juli ontstaan. De symbolen in rood/zwart met het getal 26 zie je overal. Het museum zag er verzorgd uit en was de moeite waard. Op onze wandeling door het centrum hebben wij ook het Museum van Emilio Bacardi bezocht. Hoewel het inderdaad de stichter van het Bacardi-imperium is, ging dit museum niet over rum. Het betreft een kunstverzameling die Bacardi tijdens zijn reizen heeft verzameld. Daar zaten mooie werken tussen en het was er heerlijk koel. Wij hebben wel een rummuseum bezocht maar dat was het geld niet waard ook al was dat maar 2 cuc(€ 1,80). Dat geld hadden wij beter kunnen besteden aan een extra drankje op de rooftopbar van hotel Vegas Grande. Vanaf daar hadden wij een prachtig uitzicht over de stad. Het was weer een warme dag en hebben even een rustmomentje ingelast bij onze casa. Lekker onder het genot van een biertje niets doen. Voor het diner was de keuze op Paladar Primos Twice gevallen. Deze tip hadden wij ergens op internet gelezen. En het was een voltreffer. De kreeft en de garnalen smaakte voortreffelijk. Dat wordt een goede recensie op tripadvisor. De avond sloten wij af in cafe Bohemia. Vergeet Musica la Tova en ga een deur verder. Wij kwamen er bekenden tegen en het was er sfeervol met Cubaanse muziek en dans. Werd het toch weer laat. Dan morgen tijdens de rit naar Baracoa maar wat bijslapen.

Adios.

1. Kees en jeanet:
    20 april 2016
    Leuk om jullie reisverhalen te lezen. Voor ons grotendeels herkenbaar, hebben in 2014 Cuba per fiets verkend.
    Hebben nog een paladares tip in Havanna: La Guarida, bekend van de film Fresa y Chocolate. Wel reserveren of vroeg gaan.
    Veel plezier in dit bijzondere land!
  2. Ine:
    20 april 2016
    Wat een mooie reis. Elke keer is het weer smullen van de mooie verhalen. Lekker blijven genieten.
  3. Menja en Jan:
    20 april 2016
    Haha al die beesten rond je tafel, we zien het voor ons. Bij ons houden we het bij één hond.......... Maar wel mooi om al jullie belevenissen te volgen. Blijf genieten!
    Groeten van ons