Green Valley en Green Canyon tour

16 april 2023 - Pangandaran, Indonesië

Vrijdag hebben we rustige dag gehad. Voor 100.000 rupiah(€6,20) per dag hebben wij een scooter gehuurd en hebben zo'n 80 km rond getoerd. Lekker relaxed met het verkeer meegereden. In Pangandaran kwamen wij nog langs een training voor wedstrijdduiven. Was heel leuk om te zien. Via de provinciale weg zijn wij naar Batu Karas gereden waar je goed kan golfsurfen. Dat viel overigens aardig tegen toen wij er waren. Ook in Batu Karas zijn op dit moment weinig toeristen. Onderweg natuurlijk een kop koffie en thee gescoord en daar bewees de vertaal app zijn diensten. Wel grappig om op die manier te communiceren. In Batu Karas hebben wij op ons gemak lekker geluncht. De gado gado met witte rijst smaakte goed. De omgeving is prachtig, veel groen en dat is niet zo verwonderlijk als er iedere dag wel een bui valt. Het is echt genieten als je op de scooter zit. Op de terugweg hebben wij Kampung Turist bij Pangandaran bekeken. Een hele rij restaurants langs het strand nodigen je uit om te komen eten. Het ligt wel 10 minuten rijden buiten Pangandaran zelf. Omdat wij toch de scooter hadden, hebben wij dat gedaan. Terug in het gezellige hostel met andere Nederlanders een biertje gedronken.
Zaterdag was het weer een tourdag. De Green Valley en Green Canyon stond op het programma. Om 9 uur vertrokken wij met de scooters. De groep bestond uit 8 Nederlanders en de gidsen. Lia zat weer bij Coen achterop. In Pangandaran maakte wij een stop bij de duiven wedstrijd waar wij gisteren de training van hadden gezien. De gids vertelde hoe het werkte en nu waren de kwalificaties voor de finaledag. Wij reden wederom door het weelderige groen over prachtige smalle wegen, meer een soort bromfietspaden. Verschillende keren ging het ook off-road. Dit alleen al was genieten. Overal leuke kleine maar netjes uitziende huizen. Hier maakte wij een korte stop en kregen uitleg hoe palmsuiker werd gemaakt. Een local showde hoe ze met blote voeten in de bomen klimmen om de palmvruchten te oogsten. Doen wij hem niet na. Ietsje later maakte wij een stop bij een ambachtsman die Wajongpoppen maakte. Alle gezichten/karakters worden met de hand uit hout gesneden. Hij gaf ook nog een demo van het poppenspel. Leuk om te zien. Hierna was het tijd voor de Green Valley. De scooters werden geparkeerd, de rugzakken veilig opgeborgen en in zwemkleding en op waterschoenen/sandalen liepen wij door de jungle omhoog naar het startpunt. Onderweg kwamen wij nog een basin met kleine visies tegen en hebben wij een dr. Fish behandeling gehad. De voeten zijn ook weer schoon geknabbeld haha. Door de rivier daalde wij zwemmend weer af. Soms van rotsen springend,  meedrijvend met de stroming, slingerend aan een touw. You Jane, me Tarzan haha. Geweldig om te doen in een prachtige omgeving. De temperatuur van het water was ook heerlijk. Terug bij de scooters kregen wij de lunch. Smaakvolle nasi goreng en een banaantje toe. De hongerige magen waren weer gevuld. Na de lunch werden de scooters weer bestegen en reden we nog een klein uurtje naar de Green Canyon. Met bootjes werden wij naar de canyon gevaren en werden de bootjes bij een rots afgemeerd. De canyon was adembenemend mooi. Tussen de rotswanden stroomde het water snel. Overal stroomde water naar beneden. Met z'n vijfen trotseerden wij de stroom. Lia zag dit toch niet zitten en bleef in de boot. Onder deskundige begeleiding van de gidsen gingen wij tegen de stroomrichting omhoog. Het was pittig maar zo gaaf om te doen. De terugweg ging10 keer zo snel. In onze zwemvesten dreven wij met de stroom mee daarbij wel weer door de gidsen geholpen. Met de bootjes werden wij weer teruggebracht en via een leuke route gingen wij weer met de scooters terug naar Mini Tiga Homestay. Het liep al tegen de avond en was al schemerig toen wij daar arriveerden. De dag hebben wij met een klein groepje in een restaurant afgesloten. Wat een onwijs gave tour was dit. Deze dag vergeten wij niet snel.

1. Els en Paul:
    16 april 2023
    Leuk verslag weer. Een hele andere manier van reizen dan wij deden.
  2. Coen en Lia:
    16 april 2023
    Dan ben ik benieuwd hoe jullie day deden. Kom ik na de vakantie een bakkie doen.
  3. Els en Paul:
    16 april 2023
    Leuk, welkom op de koffie beide.
  4. Coen en Lia:
    Doen we.
  5. Menja en Jan:
    16 april 2023
    Petje af voor Tarzan en Jane hoor! Wat een uitdaging, maar wel met een onvergetelijk resultaat....
  6. Coen en Lia:
    18 april 2023