Aqaba, heet, heter...... heetst

18 mei 2024 - Aqaba, Jordanië

Heet, heter, heetst.......Ongelooflijk wat een hitte vandaag. De thermometer wees 41 graden aan en 's- nachts daalt het niet verder dan een graad of 26. Ook deze dag stond er een behoorlijke wind. Gelukkig niet zo hard als gisteren toen wij gezandstraald werden. Maar het was alsof je continue in de straal van een föhn zat. Toch zijn wij naar het strand gegaan zodat Coen kon snorkelen. Het is geen zandstrand zoals in Nederland. Er ligt een dun laagje zand op een harde ondergrond en bij de vloedlijn en verderop in het water in liggen gemene kiezels en stenen. Waterschoenen zijn hier een must. Wij hebben onze Teva's maar misbruikt. Als je eenmaal kan zwemmen wordt de onderwaterwereld prachtig. Veel mooie vissen die Coen nog nooit gezien heeft. Ook was her en der wat koraal te zien. Dat was wel genieten hoor. De temperatuur van het zeewater is ook heerlijk. Daar kan je het wel in tijdje in volhouden. Na het snorkelen zijn wij terug gegaan naar ons verblijf. Het was zo vermoeiend in die hitte. In Petra voelden wij ons, met alle inspanningen, bij wijze van spreken minder vermoeid dan in Aqaba aan het strand. We vielen op ons bankje bijna in slaap. Bij ons verblijf hebben wij bij het zwembad een lekker verkoelend fruitsapje genomen. Het koele water vqn het zwembad zorgde ervoor dat wij niet in slaap vielen. Hoewel....een beetje wegdromen mag toch wel? Vanavond zijn wij in Aqaba-stad wezen eten. In een paar blogs werd restaurant Al Shinawa aangeprezen en daarin werden wij niet teleurgesteld. De stad was na zonsondergang tot leven gekomen. Veel mensen op straat, langs het water en op de pleinen ondanks dat het nog erg warm was. De shisha-pijpen vinden overal gretig aftrek en niet alleen bij mannen. Ook de vrouwen dampen er aardig op los. Onderweg hadden wij een koffie speciaalzaak gezien en daar kregen wij een heerlijke cappuccino. Daar waren wij aan toe want sinds Madaba hebben wij dergelijke koffieshops gemist. Ook kwamen wij nog een slijterij tegen waar wij voor de laatste dagen een paar biertjes hebben ingeslagen. Die slijterijen zie je in verschillende plaatsen. Toch een teken hoe liberaal dit land is. En onder het genot van een lekker Petra biertje wordt dit verslag geschreven. Morgen gaan wij naar de Dode zee en komt het einde van deze rondreis in zicht.

1. Tina:
    18 mei 2024
    Dat za zeker niet meevallen, die hitte, maar een lekker koud biertje maakt weer veel goed. En wat een prachtig koraal, super!
  2. Coen en Lia:
    19 mei 2024
    Het biertje smaakte zeker lekker.

Jouw reactie