Goede start in Lima

28 mei 2018 - Miraflores, Peru

Lima, 27 mei 2018.
Zaterdag na een lange en vermoeiende dag om 16.00 uur lokale tijd aangekomen in Lima. Het tijdverschil met Nederland is 7 uur. Als één van de laatste rolde onze backpacks de hal binnen. Gelukkig had onze chauffeur geduld en stond hij met een bordje, met onze naam erop, te wachten. Dat was in ieder geval een lekker begin. De taxi loodste ons door het drukke verkeer naar de nette wijk Miraflores waar wij in het hitchhikers hostel zitten. Het is een eenvoudig maar superschoon hostel en wij hebben wat wij nodig hebben; een kamer met groot bed, badkamer met douche en toilet. ’s-Avonds heerlijk sushi gegeten bij Edo sushibar. Daar hadden wij al iets over gelezen en de schrijvers hadden gelijk, een aanrader. Na een biertje in het hostel werd het tijd om de luiken te sluiten. Dat mocht ook wel na een dag van 25 uur. Het voordeel is wel dat wij meteen in het ritme van de Zuid-Amerikaanse klok zitten. Vandaag zondag zijn wij begonnen met een wandeling aan de Malecon van Lima en hebben het Parco del Amor bezocht. Daar staat onder andere een mooie bank in de stijl van Gaudi. De dag begon bewolkt maar toen wij in het historische centrum van Lima aankwamen scheen de zon en werd het een prachtige dag. Maar om daar te komen moesten wij eerst een vervoersprobleem oplossen. Wij hadden gelezen dat je met een speciale bus in het centrum kon komen. Op het busstation liepen wij tegen het probleem aan dat je een soort van ov-chipkaart moest hebben die je dan ter plekke oplaadt. Alleen konden wij die nergens kopen. Gelukkig werd ons de helpende hand geboden door een Peruviaanse familie. Wij betaalde 5 Sol(€1,35) aan de familie en konden via hun kaart door de poortjes. Die truc hebben wij voor de terugreis nog 2 keer toegepast. De stadswandeling door het centrum was prachtig en wij vielen met ons neus in de boter bij het presidentieel paleis. Daar hebben wij het wisselen van de wacht mogen aanschouwen dat met veel ruiters en muziek gepaard ging. Het was een prachtig schouwspel. Verder veel historische gebouwen, pleinen, kerken, waar iedereen in en uitloopt terwijl de mis gaande is, en het museum met zijn catacomben van het klooster van het Convento de San Francisco de Asis bezocht. Bij het Plaza de Armas was ook nog een leuk concert met salsamuziek. In de ondergaande zon lekker kunnen genieten. Aan het eind van de middag zijn wij naar een park vol fonteinen geweest. In het Circuito Mágico del Agua worden de fonteinen, zodra het donker is, prachtig verlicht. Toen wij daar aankwamen schrokken wij ons een hoedje. Er stond een belachelijke lange rij. Gelukkig bleek dat voor één of andere sportwedstrijd te zijn dat naast het park plaatsvond. De lichtshow was een kleurrrijk spektakel dat zeker de moeite waard was. Wat opvalt aan Lima is dat het ongelooflijk schoon is op straat. Je ziet geen papiertje of kauwgomplek liggen. Daar kunnen wij in Nederland nog wat van leren. De Spaanse cursus die Coen heeft gehad kwam ook van pas. Het is misschien geen must maar super handig om een paar woorden Spaans te spreken. Maandag vertrekken wij zuidwaarts naar Paracas. Als het goed gaat hebben wij om 13.15 uur de bus van Cruz del Sur. Het is een ritje van 3,5 uur dus dat valt mee.