Santiago de Cuba en Playa Pesquero

25 april 2016 - Playa Pesquero, Cuba

Dag 21, Santiago de Cuba en Playa Pesquero.

In de ochtend zijn wij naar de begraafplaats, Cementerio Santa Ifigenia, van Santiago de Cuba geweest. Daar liggen een aantal grootheden uit de Cubaanse geschiedenis begraven zoals Emilio Barcardi y Moreau, de rummagnaat. Maar de belangrijkste reden voor ons was om het wisselen van de wacht bij het mausoleum van de nationale held, José Marti, bij te wonen. Iedere 30 minuten is er zo'n ceremonie. Helaas hadden wij de pech dat op het moment dat wij in de buurt van het kerkhof aankwamen het pijpenstelen regende. Met de weggooi regenjasjes aan toch de stoute schoenen aan getrokken en doorgegaan. Alleen was er vanwege de regen geen wisseling van de wacht. Net als in Havana is dit een begraafplaats met heel veel marmeren grafmonumenten. Het ziet er allemaal heel verzorgd en sereen uit. Het mausoleum van José Marti mochten wij op gepaste afstand bekijken en fotograferen. Met een bicitax terug de stad in voor een kop koffie en een late lunch. In het centrum kwamen wij Henrik en Stephanie tegen waar wij de laatste 3 dagen mee zijn opgetrokken. Een lief en spontaan stel uit Kassel. Na de koffie hebben wij echt afscheid van hun genomen omdat de wegen ons hier scheiden. Het was inmiddels wel droog geworden en erg benauwd. In de casa hebben wij de backpacks opgehaald en zijn met de taxi naar het Viazul-station gebracht. Precies om 16.00 uur vertrok de bus naar Holquin om daar 3 1/2 uur later in de stromende regen te arriveren. Vanaf daar zouden wij met een privétransfer naar Playa Pesquero worden gebracht. Maar wordt er stond, geen taxi voor de Haantjes. De andere chauffeurs wilde ons maar al te graag brengen en Coen was al tot overéénstemming gekomen met één van hen om dit voor 25 CUC te doen. Gelukkig keek Lia nog eens goed in de papieren en daar stond in dat de transfer om 20.30 uur was besproken. Wachten dus en erop vertrouwen dat dit ook weer goed komt. En ja hoor, iets voor half negen worden door iemand aangesproken of wij naar Blau Costa Verde moeten. Jazeker, dat moeten wij. Met een grote Chevrolet Bel Air werden wij in de 3 kwartier naar ons hotel gebracht. Snel ingecheckt zodat wij nog wat konden eten want wij hadden wel trek gekregen. Na een verkwikkende douche één van de bars opgezocht en met een stel Canadezen wat gedronken. In dit hotel zitten heel veel grote groepen Canadezen, meest jongeren. Zij komen voor een week strand en drank. Nou, dat was een paar van die gasten wel aan te zien. Zij vonden het onvoorstelbaar dat wij 10 uur in het vliegtuig zaten voor een vakantie in Cuba. Maar zij vielen helemaal van hun stoel toen ze hoorden dat wij 4 weken vakantie hadden en zo'n mooie rondreis hadden gemaakt. Dat vonden zij helemaal te gek. Vermoeid van deze lange dag zochten wij ons bed op.

Dag 22, Playa Pesquero.

Het Blau Costa Verde resort heeft 4 sterren maar dan wel naar Cubaanse maatstaven gemeten. Dit zou bij ons maximaal 3 sterren krijgen omdat er behoorlijk wat faciliteiten zijn. Zo zijn er 2 zwembaden, een sportzaal , entertainment en is het complex direct aan het strand gelegen. Maar de kamers en de gebouwen zijn erg gedateerd. Het eten en de drank daarentegen is prima verzorgd. Wat ons betreft is dit prima voor 3 dagen. Wij zijn hier alleen gekomen om te relaxen en lekker te zwemmen. En dat ging vandaag uitstekend. Het waswarm en half bewolkt. Op een ligstoel in de schaduw van een boom was het prima uit te houden. Lekker gezwommen en gesnorkeld, geslapen en veel gelezen. Tegelijkertijd weten wij ook weer waarom wij nooit naar een resort op vakantie gaan. Vanmorgen in de eetzaal was het een kakafonie van geluid. Grote groepen jongeren komen zoals gezegd voor drank en zon. En wij waren de laatste weken zo verwend met een rustig ontbijt op de rooftops van de huizen. Dat heeft toch onze voorkeur.

Op Koningsdag komen wij met een backpack vol indrukken en ervaringen terug naar Nederland. Volgens ons wordt dat een grote schok wat het weer betreft. Wij zijn hier in Cuba enorm verwend met temperaturen die meestal zo rond de 30 graden lagen.De dag van morgen zal er niet veel anders uitzien dan vandaag en dinsdagochtend kunnen wij ook nog van het strand genieten.Dit is waarschijnlijk de laatste blog vanuit Cuba.

Cuba heeft ons aangenaam verrast. Het is een fijn en veilig land om doorheen te reizen. Wel zie je grote verschillen tussen arm en rijk en dat voor een socialistisch land. Op het platteland en in de mijnbouwgebieden hebben wij echt mensen gezien die in houten hutjes een marginaal bestaan leiden terwijl bijvoorbeeld de mensen in Vinales het heel goed hebben door de toeristen die in grote getalen komen. Over het algemeen is de bevolking vriendelijk en hulpvaardig. Door de afwisseling van steden, natuur, cultuur en historie is het een prachtige reis geworden. De oldtimers rijden er inderdaad nog rond. Maar ook de ossewagen, paard en wagen en huifkarren. Lege winkels zijn er ook maar ook grote winkelstraten met luxe producten zoals tv's. Je ziet dat het land aan het veranderen is. Wij zijn blij dat wij ook nog het oude Cuba hebben gezien en hopen dat wij jullie een beetje in onze belevenissen van Cuba konden meenemen.

Buenos Noches,

Coen en Lia

1. Hans:
    25 april 2016
    Dank voor je verhaal en goede reis!
  2. Paul&Els:
    25 april 2016
    Ik begrijp dat jullie reis erop zit!!! Heerlijk om in je luie stoel mee te kunnen reizen :-) Dank jullie wel en een goeie reis huiswaarts.
  3. Menja en Jan:
    25 april 2016
    We hebben met erg veel plezier Cuba met jullie "ontdekt", wellicht komen we er zelf nog eens. Voorlopig hebben jullie je backpack vol met ervaringen en herinneringen. Terug naar jullie eigen casa zonder rooftop terras maar wel met de rust van de Utrechtse Heuvelrug, dat dan weer wel. Bereid je voor op een regenachtige thuiskomst, maar deze reis neemt niemand jullie meer af. Goede reis en veilige thuiskomst, sterkte met acclimatiseren!
  4. Renée:
    26 april 2016
    Mooie afronding van een bijzonder reis. Geen korte broek en sandalen op de terugreis, maar dikke sjaal, winterjas en handschoenen. Dat zal een behoorlijke overgang zijn. Geniet van de prachtige herinneringen en een goede terugreis!
  5. Sandra de Hair:
    28 april 2016
    Welkom thuis! Wat heerlijk om door het lezen van jullie blog lekker een beetje mee te reizen! En mijn interesse is gewekt om het land te gaan verkennen. Ik neem nog wel contact op om te horen hoe en bij wie jullie de trip hebben geregeld. Gr Sandra
  6. Marieke:
    2 mei 2016
    Wij gaan over 10 dagen naar Cuba en doen een aantal van dezelfde plaatsen als jullie aan. We hebben met veel plezier jullie blog gelezen en gaan jullie tips ter harte nemen. Hoe is het jullie gelukt om op Cuba op internet te komen en zo dit blog onderweg bij te houden? En is dat een kostbare zaak? Alvast bedankt voor de (laatste) tip. Groet, Marieke
  7. Coen en Lia:
    2 mei 2016
    Hoi Marieke,
    In de steden zijn er wifi-spots bij diverse hotels en/of Etecsa-kantoren. Je herkent de wifi-spots snel omdat er veel mensen met een smartphone in de weer zijn. Bij Etecsa kan je een kaart voor internettoegang kopen. Voor een half uur betaal je 1 of 2 CUC. Je kan soms ook meer urenkaarten kopen. Voor de aankoop moet je je paspoort meenemen. Soms, zoals in Havana, staat er een lange rij bij Etecsa. Als je je webbrouwser opent krijg je vanzelf een inlogscherm die ook in het Engels is. Vergeet bij het afsluiten niet om eerst uit te loggen. De resterende tijd kan je voor een volgende keer gebruiken. Jullie gaan een mooie reis tegemoet.
    Veel plezier in Cuba.
  8. Alien:
    21 juni 2016
    Wow, mooi om te lezen! Wij gaan in november....bedankt voor de tips!