Betoverend mooi Khao Sok

30 maart 2017 - Khao Sok National Park, Thailand

Dinsdag, 28 maart, was een echte reisdag. Vanochtend vertrokken wij om 7 uur met de minivan. De 760 bochten tussen Pai en Chang Mai hebben wij weer overleefd. Het is een schitterende rit maar de veren van de stoel staan nog in mijn achterwerk gegraveerd. Het is voor het goede doel zullen wij maar zeggen. Voor alle transfers hadden wij een ruime marge ingebouwd. Wij wilden niet voor verrassingen komen te staan. Air Asia bracht ons op tijd in Surat Thani. Wij zitten nu zo’n 1200 km zuiderlijker en er valt meteen iets op. Het is hier groener dan groen en……….het regende onderweg pijpenstelen. Dat doet overigens niets af van de temperatuur. Het blijft gewoon warm. Met Phantip travel werden wij aan het begin van de toegangsweg naar het nationale park afgezet. Omdat wij geen zin hadden om te lopen toch maar de wachtende taxi genomen terwijl je weet dat je teveel betaald. Maar goed, voor Hollandse begrippen nog steeds goedkoop. Wij zitten nu in het Morning Mist Resort in Khao Sok. Je waant je echt midden in de jungle. In ligstoelen op de veranda van onze bamboehut wordt het begin van deze blog geschreven. De rivier stroomt voor ons langs en junglegeluiden omringen ons. Hoe natuurlijk wil je het hebben? Met deze gedachten gaan wij lekker slapen.
Woensdagochtend werden wij op ons terras verwelkomd door een paar nieuwsgierige apen en een kikker in de hut. De apen keken ons aan ’van wat doen jullie hier’. Grappig om te zien vooral de jonkies. Wij zullen het weten dat wij nu in een tropisch klimaat zitten. Het is klam en de kalksteenformaties zijn omgeven met mist. Morning Mist doet zijn naam eer aan. Om 09.00 uur werden wij opgehaald voor een 2-daagse tour naar Khao Sok Lake. Aangekomen bij het meer werden wij met een longtailboot naar onze kamers op het water gebracht. Wij slapen namelijk op het meer. Stel je niet veel van de accommodatie voor want je hebt een kamer van drie bij drie met twee matrassen, een dun dekentje en een badkamer. Maar het uitzicht en de omgeving is betoverend mooi. Het is een beetje te vergelijken met Halong Bay in Vietnam of de Kornaten in Kroatië. Met een beetje fantasie de Ardeche in het water. Alleen één groot verschil; het is hier prachtig groen. Na een uurtje zwemmen in het warme meer en/of kanoën en een heerlijke lunch werden wij weer met de longtailboot naar een ander gedeelte gebracht. De natuur is overweldigend mooi, je weet gewoon niet waar je kijken moet. Weer aan land begon onze eerste jungletour. Klauterend over een glibberig pad, boomwortels ontwijkend, riviertjes doorwadend bereikten wij een grot. Niet zomaar een grot maar een grot waar een riviertje doorheen stroomde en waar wij soms tot ons borst doorheen moesten waden ondertussen balancerend over de grote keien. O ja, verlichting ontbreekt, die kwam van onze zaklampen. Het was een geweldig avontuur en er zijn door menigeen grenzen verlegd. Drijfnat maar een geweldige ervaring rijker arriveerden wij bij ons drijvende hostel. Het diner was uitstekend verzorgd zoals alle maaltijden die wij kregen.
Donderdagochtend na de wekker meteen vanaf je veranda het meer in duiken is toch wel bijzonder. Dat was heerlijk wakker worden. Meteen daarna gingen wij voor een sunrisetour het meer op. Alleen liet de zon zich maar moeilijk zien. Maar de laaghangende bewolking rond de toppen van bergen gaf een mystiek sfeertje. Helaas waren er weinig vogels te zien. Na het ontbijt werden wij weer naar een andere grot gebracht. Een grot zoals wij er al meer hadden gezien met spinnen en vleermuizen. De tocht er naartoe was echter één van het pittige soort. Stijl, glibberig na de regen van vannacht en de luchtvochtigheid was enorm. Na een half uur hadden wij geen droge draad meer aan ons lijf. Maar de jungle blijft een geweldige omgeving om te verkennen. Halverwege de middag waren wij weer terug bij Morning Mist en konden wij een verkoelende duik in het zwembad nemen. Helaas werden wij daar door een regenbui uit verdreven. Van de nood maar een deugd gemaakt en dit blog geschreven. Nu is het wachten tot de stroom terugkeert en wij ons verder kunnen oriënteren op onze volgende bestemming. Nu de stroom is terug gekeerd hebben wij het besluit genomen om naar Koh Lanta te gaan. De transfer is geregeld, alleen nog accommodatie maar dat lezen jullie in een volgend blog.
Sawasdee, Coen en Lia

1. Ine:
    30 maart 2017
    Prachtige foto's en weer een mooi verhaal.
  2. Menja en Jan:
    1 april 2017
    Prachtig verhaal weer waarvan we meegenieten. Heel bijzonder dat onderkomen op het meer!
    Groet van ons en blijf genieten. . . .