De Dode Zee

19 mei 2024 - Dead Sea, Jordanië

Via de Dode Zee route zijn wij vanmorgen naar het Grand East hotel bij de Dode Zee gereden dat een eigen strandje, heilzame modder en 3 zwembaden heeft. Onderweg kregen wij weer diverse politiecontroles en een controle van de douane waarbij de kofferbak open moest en de inhoud van de auto goed werd bekeken. Nou, wij hebben niets te verbergen hoor. Bij de Dode Zee delta wordt veel zout gewonnen en op veel plekken zie je het zout langs de oevers liggen.
Van de Rode Zee naar de Dode Zee. Het is een aardig verschil in kilometers maar ook in ecologisch opzicht. Hadden wij bij Aqaba nog een prachtige onderwaterwereld, hier is totaal geen onderwaterleven. Daar dankt de Dode Zee ook zijn naam aan. Eigenlijk is het geen zee maar een meer waarvan het zoutgehalte boven de 30 procent ligt. De Dode Zee is het laagst gelegen meer ter wereld. Het ligt ongeveer 431 meter onder de zeespiegel. Het is wel een apart gevoel dat je, zonder er iets voor hoeft te doen, blijft drijven. Je moet er niet te lang in blijven liggen. Dat is slecht voor je huid. Bij het strandje heeft Coen zich met de heilzame modder ingesmeerd. Even laten drogen en daarna afdouchen. De rest van de tijd hebben wij lekker bij het zwembad geluierd.

Jouw reactie