Easy going New York

25 mei 2022 - Upper Manhattan, Verenigde Staten

New York easy going,

Maandag en dinsdag hebben wij het wat betreft sightseeing redelijk rustig gedaan. Uiteraard hadden wij wat moois op het programma staan maar hebben dit gecombineerd met shoppen bij Macy’s en een outlet-Centre op Staten Island.
Maandag was het perfect weer, zonnig en een heerlijke temperatuur die rond de 24 graden lag. Wij begonnen met een bezoek aan de Public Libary. Deze bibliotheek is in een prachtig gebouw gevestigd en heeft een mooie leeszaal die op het moment dat wij er waren alleen voor studenten was geopend. Er was wel een tentoonstelling in één van de andere zalen die in het teken van het geschreven woord en illustraties stond. Aardig maar het had niet onze speciale interesse. Macy’s had wel onze interesse. Het is een zeer groot warenhuis waar alle grote merken zoals Gucci, Tommy Hilfiger, Ralph Lauren enzovoort te koop zijn waarbij de prijzen aanmerkelijk lager liggen dan in Europa. Voor ons werd het uiteindelijk ‘kijken, kijken, niet kopen’. Tijdens de kersttijd is dit warenhuis waanzinnig mooi gedecoreerd. Moeten we toch nog een keer terug haha. Hoewel, in Amerika is alles groot, groter, groots maar dat geldt ook voor de prijzen. Echt niet normaal maar wij willen genieten en doen gewoon waar wij zin in hebben. Dat noemen wij vakantie vieren. Over groot gesproken, bestel je een kleine kop koffie krijg je een emmer die in Nederland extra extra large zou zijn. Ook het eten bestaat vaak uit grote porties en uiteraard zijn daar de grote gebouwen, grote auto's en het grote metronetwerk. Het OV is overigens uitstekend geregeld en wel goedkoop. En dan moet je de poppenkast op Times Square eens zien. Overdag is het er een gekrioel van mensen en voertuigen maar in de avond als het donker is komt daar ook nog eens de overweldigende led-reclame bij. Sommige mensen vinden het helemaal niets maar wij vonden het fantastisch om te zien. Maar nu terug naar de dag. Na Macy’s zijn wij naar het iconische Empire State Building gegaan. Deze zat ook in onze NY Sightseeing Flex Pass. Wij hadden op voorhand al een tijdslot gereserveerd. Op een leuke manier werd de historie van het gebouw gepresenteerd en eenmaal boven hebben wij genoten van het mooie uitzicht op Manhattan. Natuurlijk is King Kong nog op de foto gegaan. Na een drankje op fifth Avenue hebben wij in ons appartement gegeten en hebben wij een heerlijke avond op de rooftopbar 230 Fifth gehad. Er is daar geen dresscode en het was er super druk en heel gezellig. Vanaf het dak konden wij het Empire mooi zien liggen. Via het imponerende Times Square zijn wij naar ons appartement gegaan. Helaas was er in het Hard Rock cafe een privé feestje anders hadden wij daar nog een afzakkertje gehaald niet realiserende dat het al middernacht was geweest.
Na een kort nachtje en toch uitgerust  zijn wij dinsdagochtend weer naar zuid Manhattan gegaan. Wij dachten het 9/11 museum te bezoeken maar er even niet op gelet wat de openingstijden waren dus helaas pindakaas. Donderdag een nieuwe poging. De vlakbij gelegen St Paul’s Chapel is tijdens de aanslagen wonderwel onbeschadigd gebleven. Destijds zijn daar veel reddingswerkers en gevluchte mensen opgevangen. Het kerkje vonden wij niet zo boeiend maar het verhaal daarachter dus wel. Omdat wij toch in de buurt waren zijn wij naar het One World Observatory geweest. Wederom een skyscraper maar het zicht op New York was toch weer anders. Daarbij had je ook nog mooi zicht op Brooklyn, het Vrijheidsbeeld en het Financial District. Met 391 meter is het tevens het hoogste uitzichtpunt van het westelijk halfrond. Hiermee hebben wij het wel gehad wat betreft de uitzichtpunten. Shoppen is voor sommigen ook een leuk tijdverdrijf in New York. Op Staten Island hebben wij een pas geopende outlet bezocht en mooie levi’s broeken en shirtjes kunnen scoren. Omdat deze outlet vrij nieuw was zaten er helaas nog niet veel winkels in zodat wij het bij levi’s hebben gelaten. Met de ferry en de metro terug naar Harlem en bij de supermarkt de boodschappen gedaan zodat wij weer een lekker diner van Carla voorgeschoteld kregen. Moe en voldaan gingen om elf uur de luikjes dicht.

1. Menja en Jan:
    25 mei 2022