Heet weekendje

23 mei 2022 - Upper Manhattan, Verenigde Staten

Heet weekendje New York

Tijdens het weekend stegen de temperaturen tot tropische waarden waarbij de thermometer makkelijk de 35 graden aantikte. De schoenzolen plakte bij wijze van spreken aan het asfalt vast. Tegelijkertijd was het natuurlijk ook mooi zo want alles beter dan zo’n stortbui zoals vrijdag.
Zaterdagochtend hebben wij onze wandeling afgemaakt die wij door de regen, vrijdag, hadden afgebroken. Wij pakten de route op bij het meat district waar oude pakhuizen en fabrieken een nieuwe bestemming hebben gekregen. Mooi om te zien dat die oude en karakteristieke gebouwen bewaard zijn gebleven. In één daarvan zit Chelsea Market, een druk winkelcentrum met diverse eetgelegenheden. De route eindigde met de High Line. Dit is een oude metrolijn die omgetoverd is tot een park. De High Line is ruim een kilometer lang en ligt hoog boven de weg. Je krijgt zo een hele andere kijk op de stad. Aan het einde beland je automatisch bij de moderne Hudson Yards waar de futuristische The Vessel staat. Het ziet eruit als een bijenkorf en bestaat uit 154 met elkaar verbonden trappen. Helaas hebben diverse zelfmoorden er voor gezorgd dat het is gesloten. Het naastgelegen winkelcentrum is modern, schoon en bevat heel veel zaken voor de dikke portemonnee.
Vanaf de Hudson Yards hebben wij de Metro naar Rockefeller Centre genomen om vanaf de Top of the Rocks een fenomenaal uitzicht over New York te hebben. Het voordeel van de Top of the Rocks is dat je vanaf een hoogte van 259 meter zowel Central Park als Empire State Building prachtig ziet liggen. Vanaf het observatieplatform heb je een 360 graden zicht. Voor Lia met haar hoogtevrees was dit best wel een dingetje. Desondanks heeft ook Lia er van genoten. Op weg naar Roosevelt Island hebben wij nog een stop gemaakt bij het Grand Central Station, het grootste station van de wereld maar niet het drukste. Toch, met bijna 600.000 reizigers per dag zal het er normaal gesproken een gekrioel van mensen zijn. Hierna zijn wij met de Roosevelt Tram naar hoe is mogelijk Roosevelt Island gegaan. Even naar een oase van rust na het drukke en warme Manhattan. De dag sloten wij met een drankje en een hapje af in het sfeervolle Little Italy.
Zondag was het misschien nog warmer dan zaterdag. Vanwege het mooie weer doen wij zoveel mogelijk buitenactiviteiten zodat wij bij slecht weer de musea als alternatief hebben. Vandaag begonnen wij met een ‘rondvaart’ met de Staten Island ferry zodat wij een goed zicht kregen op één van de meest iconische monumenten van New York; het Vrijheidsbeeld. Deze ferry is gratis waardoor heel veel toeristen op deze alternatieve manier kunnen genieten van het Vrijheidsbeeld. Daarbij krijg je het uitzicht op de Skyline van Manhattan er ook nog bij cadeau. Bij aankomst op Staten Island hebben wij meteen de ferry terug genomen. Omdat wij in het financial district zitten, meteen even langs de Charging Bull van Wall street gegaan. Hij staat overigens op een andere plek vlakbij. Omdat de hitte inmiddels aardig had toegeslagen even een drankje gedronken in het autovrije Stone Street om vervolgens naar Ground Zero te gaan. Vlakbij nog even de Trinity Church bekeken die tijdens de aanslagen van 9/11 een rol heeft gespeeld in de opvang van mensen. Ground Zero waar eens de Twin Towers van het World Trade Centre stonden is indrukwekkend. Tijdens de marinetijd stond Coen nog boven op het observatieplatform van het World Trade Centre. Heel bijzonder om 41 jaar later terug te zijn op deze plek die destijds een diepe wond heeft geslagen in de Amerikaanse samenleving. Het 9/11 museum bezoeken wij later in de week. Naast het museum staat de ‘Oculus'. Dit is een winkelcentrum en transferium ineen waarbij het gebouw de vorm van een vredesduif heeft. Dit is echt even een bezoek waard. Het laatste hoogtepunt van de dag was een wandeling over de Brooklyn Bridge. De brug is fotogeniek en als voetganger loop je tegenwoordig niet meer tussen de fietsers. Vanaf Brooklyn heb je een prachtig zicht op de brug en de Skyline van Manhattan. De terugreis naar Manhattan deden wij met de metro om onze tere voetjes wat rust te gunnen. In Chinatown sloten wij de dag af.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Menja en Jan:
    24 mei 2022
    Weer diverse herkenbare plekken en het woord “impressie”
  2. Menja en Jan:
    24 mei 2022
    Weer veel herkenbare plaatsen en het woord “impressive ” is in de VS op veel zaken van toepassing: groot-groter-grootst. Maar dat heeft daar wel wat….. Ground zero heb ik in verschillende fases gezien met en later zonder WTC, blijft bizar. Oculus ken ik niet, maar ziet er mooi uit. Aan het eind van jullie trip zit je hoofd “vol”….. Blijf genieten in tropische temperaturen…..