Veelzijdig New York

29 mei 2022 - Manhattan, New York, Verenigde Staten

Woensdagochtend wilden wij even aan de drukte ontsnappen en zijn naar het oudste bestaande huis van Manhattan gegaan. Moris Jumel Mansion ligt aan het einde van het schilderachtige straatje Sylvan Terrace en lag maar 10 minuten lopen van ons appartement in Harlem. Het huis dateert van 1765 en is in opdracht van de Britse officier Roger Morris gebouwd. In 1776 was het tijdelijk het hoofdkwartier van generaal George Washington. Het huis is nu een museum maar was gesloten en heeft dringend behoefte aan groot onderhoud. Hierna hebben wij een heerlijke wandeling door Central Park gemaakt. Dit betrof het noordelijke gedeelte waar wij niet met de fiets waren geweest. Wat een oase van rust is dit park in die grote stad. Zo'n wandeling was ook weer goed voor de stappenteller. Die maakt overuren. Gemiddeld zitten wij op zo'n 16.000 stappen per dag. Aan het begin van de middag toch nog even richting het drukke Times Square om een lekkere burger te eten bij het Hard Rock Café. Altijd leuk om naar toe te gaan. Met de gevulde magen nog een keer naar Macy's gegaan naar ook nu bleef het voor ons bij kijken, kijken, niet kopen. Hierna een lekker borreluurtje in ons appartement gehouden en voor je het weet is de avond voorbij.

Donderdagochtend hebben wij eerst kaarten voor de musical op Broadway gekocht. Daamee ging weer een gekoesterde wens in vervulling. Doordat het 9/11 museum op dinsdag en woensdag gesloten hebben wij dat deze dag gedaan. De entree zat in onze New York Sightseeing Flex Pass. Desondanks stonden wij er toch nog een uur in de rij. Gelukkig konden wij met onze kaartjes meteen naar binnen en hoefden wij geen tijdslot te reserveren. Het museum is indrukwekkend. Daar wordt je wel even stil van. De herinneringen aan die verschrikkelijke dag kwamen weer naar boven bij het zien van de beelden, foto's en stille getuigen. Dit museum zal niemand overslaan bij een bezoek aan New York. De outlet op Staten Island werd ook nog even bezocht en voordat wij het wisten moesten wij terug naar het appartement om ons op te doffen voor het avondje uit. En wat hebben wij genoten van The Phantom of the Opera. De muziek en de zang waren prachtig en de decorwisselingen ingenieus. Top dat wij ook deze belevenis van ons lijstje kunnen strepen. Op de terugweg in de metro werden wij nog door hele goede straatmuzikant verrast. Wat wij tot nu toe gezien en gehoord hadden stelde niet veel voor maar deze was echt heel goed. Dat bleek ook wel want hij kreeg veel applaus en fooi.

1. Els en Paul:
    29 mei 2022
    Veelzijdige reis. Leuk om te lezen.
  2. Menja en Jan:
    29 mei 2022
    Hoe indrukwekkend dat 9/11 museum, leeft meteen weer. En een musical op Broadway? Top of the Bill!