Vinales en Cienfuegos

13 april 2016 - Santa Clara, Cuba

Dag 5, Vinales.

Vandaag stond in het teken van een paardrijtocht door de tabaksvelden van Vinales. Dat was weer een prachtige belevenis mede omdat hij wij totaal geen ervaring hebben met paardrijden. Samen met een gids gingen wij onder een strakblauwe hemel over de rode kleipaden op pad. Onderweg kregen wij van lokale tabaksboer uitleg over het hele tabaksproces van zaadje tot sigaar. Daarbij hadden wij de mazzel dat er een toerist in de groep was die alles in het Engels vertaalde. Al met al duurt het een jaar voordat een zaadje verandert in een sigaar. Diegene die dat wilde konden een sigaar uitproberen. Uiteraard heeft Coen dat even gedaan. De sigaar hoort nou eenmaal bij Cuba. Ook was er de mogelijkheid om sigaren te kopen maar dat hebben wij niet gedaan. Ze waren overigens wel een stuk goedkoper dan in de officiële shops. Op het einde van de rit kwamen wij nog een boomrat, Jutias, tegen. Dat zijn hele lieve beesten zolang ze niet in hun boom zitten. In de middag hebben wij nog een botanische tuin bezocht die wij niet zo spannend vonden. Het terrasje daarna was veel leuker doordat wij met een Duits stel aan de praat raakte en onder het genot van een mojito en een daquiri het heel gezellig hadden. Tijdens het diner ontmoetten wij weer onze Australische vrienden die wij eerder in Havana en in de bus hadden gesproken. De wereld is klein. De dag sloten wij af in Centro Cultura Polo Montañez met Cubaanse muziek. Zo was een dag mooi gevuld.

Dag 6, Vinales.

Eigenlijk moeten wij zeggen; Cayo Jutias. Met een ander Nederlands stel zijn wij met de taxi naar het strand van Cayo Jutias geweest, 65 km van Vinales. De rit erna toe voerde ons over wegen vol gaten en door een prachtig landschap. Het strand zelf is prachtig, mooi wit zand en omgeven door mangrovebossen. De enige bebouwing die er is, is een restaurantje en sanitaire voorzieningen. Het water is kristal helder en heeft een aangename temperatuur. Ondanks een paar hele mooie vissen was het geen snorkelparadijs. Natuurlijk wel lekker gezwommen en een heerlijk relaxte dag gehad. Mag ook wel eens na 5 dagen vol nieuwe indrukken. Inmiddels kunnen wij ook wel de conclusie trekken dat Cuba een prachtig land is om door heen te trekken. De cultuur en natuur zijn voor ons indrukwekkend, de meeste mensen zijn vriendelijk en behulpzaam en het klimaat is heerlijk. Het toerisme is een grote bron van inkomsten en het enige minpunt is dat men aan alle kanten probeert om het geld uit je zakken te kloppen. Het is een kwestie van opletten en met de dag wordt je wijzer. Morgen wordt het vroeg dag voor onze transfer naar Cienfuegos. Dat wordt de langste rit van al onze transfers. In ieder geval hebben wij genoten van kleurrijk Vinales.

Dag 7, Cienfuegos.

Vandaag dus de langste busrit. Uiteindelijk viel het mee. De dag begon al om 05.00 uur, ook voor Juliet, onze gastvrouw van Villa Mariposa want die legt de gasten in de watten. Wij hebben super genoten van Vinales en de gastvrijheid van Juliet en Michel.

Tijdens de reis zie je het landschap langzaam veranderen. Het westen, de Pinar del Rio provincie, is groen en heuvelachtig. Een waar paradijs. Maar zodra je Havana bent gepasseerd, wordt de omgeving vlak, droog en op veel plaatsen dor. Pas bij het bereiken van Cienfuegos wordt het weer groen.

Een bicitax bracht ons naar villa Lagarto. Niet echt een casa particular maar meer een klein hotel. De kamer is sober maar de ligging op de uiterste smalle zuidpunt van Cienfuegos, in de baai, vergoed alles. Om het makkelijk te houden voor onze enige overnachting in Cienfuegos hebben wij hier ook gegeten en dat was nog heerlijk ook. Na de busreis was een wandeling door de Cienfuegos wel lekker maar wij vonden de stad niet zo bijster interessant. Er zijn wel een paar prachtige villa's te bewonderen die vaak omgebouwd zijn tot hotel en/of restaurant. In de omgeving is wel een mooie lagune met flamingo's maar daar hadden wij geen tijd voor.

1. Menno:
    13 april 2016
    Goed om te horen dat alles goed gaat. Geniet er nog maar lekker van
  2. Menja en Jan:
    13 april 2016
    Lieve mensen.

Wat weer een belevenissen en wat lijkt het ons een indrukwekkend land. Inderdaad vol tegenstellingen, maar dat hoort bij zo'n reis in zo'n land.
    Blijf genieten en " absorberen" !

Lieve groet van ons beiden.
  3. Paul&Els:
    14 april 2016
    Leuk om een beetje mee te genieten Lia en Coen. Een heel apart en kleurrijk land. Nog fijne dagen.
  4. Coen en Lia:
    16 april 2016
    Het valt niet mee om jullie op de hoogte te houden maar wij doen ons best. Overigens nog steeds geen drup regen gehad en temperaturen van 30 graden . ciao