Druk Bandung

11 april 2023 - Bandung, Indonesië

De voorbereidingen voor onze reis die wij thuis hebben gedaan pakken goed uit waardoor tot nu toe alles soepel verloopt. Vliegtickets, vaccinatiebewijzen, visum on arrival, douaneformulier, je hebt wat nodig om te reizen. Maar alles was in orde. De gratis hotelshuttle bracht ons vanmorgen naar station Gambir voor de treinreis naar Bandung. De honderden scooters schieten je aan alle kanten voorbij en toch gaat het goed. Welkom in Azië. Heerlijk en het voelt vertrouwd aan. We love it. Voor de trein naar Bandung hadden wij thuis al tickets besteld en met behulp van lieve medereizigers werden onze vouchers soepel omgewisseld voor de echte tickets. Het treinpersoneel wijst je naar de juiste zitplaats. Iedereen is zo behulpzaam, dat is wel fijn. We hadden de beste klasse, eksekutif, genomen omdat de reis 3 1/2 uur duurde. Dat was het waard ook. Ruime comfortabele stoelen, veel beenruimte en een airco. Die laatste is wel nodig want het is behoorlijk warm, zo rond de 30 graden. De afgelopen nacht hebben wij de airco ook de hele nacht op onze hotelkamer aan laten staan zodat het aangenaam was om te slapen.

Precies op tijd vertrokken wij vanuit Jakarta. Langs de krochten van Jakarta en zijn voorsteden lieten wij deze uit zijn voegen barstende stad achter ons. Je vraagt je soms af hoe het mogelijk is dat mensen in die bouwvallen, lees krotten, kunnen wonen en leven. De contrasten zijn soms heel groot. Arm en rijk leven op postzegel naast elkaar.

Hoe verder van Jakarta, des te mooier het landschap werd. Dorpjes werden afgewisseld door enorme rijstvelden en dichter naar Bandung toe werd het heuvel-/bergachtig en kroop de sterke diesel langzaam omhoog. Het prachtige landschap trok als een film aan ons voorbij. Steden werden dorpen, rijstvelden werden rijstterrassen. Dat maakt reizen ook zo mooi. In Bandung aangekomen namen wij een bluebird taxi en voor het luttele bedrag van 1,50 euro werden wij keurig bij ons appartement afgezet. Vanaf de zeventiende verdieping hebben wij een mooi uitzicht over de stad. En een stad is het zeker met zijn drukke verkeer. Jakarta is er één maar hier in Bandung is het minstens zo erg. Een wandeling door het centrum met al die uitlaatgassen is een aanslag op de longen. Het is dat wij wat wilden eten op Jalang Braga, zo'n 20 minuten lopen van ons appartement vandaan, anders hadden wij niet zo snel een wandeling gemaakt. En normaliter is dat juist wat wij zo leuk vinden. Van wat wij nu hebben gezien zijn wij niet echt gecharmeerd van deze stad. Nou kwamen wij daar ook niet voor. Onze aandacht gaat uit naar de omliggende natuur. Woensdag gaan wij de hele dag met een gids, Deni Irawan, op pad. Wij hebben er veel zijn in en zijn benieuwd of alle juichverhalen kloppen.

Selamat malam,

Coen en Lia.I