Op naar Jakarta

10 april 2023 - Jakarta, Indonesië

Op eerste paasdag zijn wij met ons nieuwe avontuur naar Indonesië begonnen. De treinen naar Schiphol zaten ramvol. Tsja, mooi weer en iedereen vrij. Ze reden wel op tijd en dat is dan wel weer fijn van de NS. Het droppen van de bagage, de security en de douane was in 40 minuten gepiept waardoor wij ruim de tijd hadden om een kop koffie te drinken. Dit keer vliegen wij met Saudia met een transfer in Jeddah. Het boarden begon ruim van tevoren waardoor het geen gedrang werd. Dat was wel fijn. Het vliegtuig zit ook hartstikke vol met onder andere heel veel moslims die naar Mekka gaan. Voor hun een grote eer want als goed moslim moet je één maal in je leven in Mekka zijn geweest. De zeven rondjes rond de Kaäba doen de mannen in witte gewaden. De vrouwen dragen hun eigen, meest donkere, kleding. Een aantal mannen hadden tijdens de vlucht al hun witte gewaden aan en daar zaten een aantal geïmproviseerde creaties bij. Sommige hadden een soort grote witte badlakens of gewone witte lakens omgeslagen, tenminste zo zag het eruit. Ook hebben wij tijdens een vlucht nog nooit zoveel mensen heen en weer zien lopen. De opwinding en het enthousiasme was duidelijk aanwezig. Vlak voor de landing begon zo'n beetje de helft van de   passagiers te bidden en dat ging hardop en ook nog synchroon. Een medepassagier vertelde ons dat Allah werd bedankt dat iedereen veilig in Jeddah was aangekomen. Nou, daar konden wij ons wel bij aansluiten alleen danken wij daar Iemand anders voor. De service aan boord was trouwens prima. Genoeg te eten en te drinken, een setje met oogmasker, tandenborstel, oordoppen en heel bijzonder, sokken haha. Dat laatste zal wel iets met de Islam te maken hebben. De beenruimte in het vliegtuig was ook h eel goed en geinig dat wij hoog in de lucht met het thuisfront konden appen. Helaas was het van korte duur maar toch..... Al met al was dit een bijzondere vlucht maar ook helemaal goed zo. Het vliegveld in Jeddah is groot maar niet heel bijzonder of gezellig. Hier moesten wij ruim 4 uur overbruggen. Helaas geen leuke koffietentjes maar wel een aantal Burger Kingachtige(geen idee of je dit zo schrijft) counters. Daar maar iets te snacken gehaald en een begin gemaakt met het reisverslag.
Deel twee van de reis van Jeddah naar Jakarta liep voorspoedig. We vertrokken iets later maar waren op de geplande tijd in Jakarta. Tijdens de vlucht hadden we geluk dat wij beide 3 stoelen voor onszelf hadden waardoor wij languit konden liggen en een uurtje of 5 hebben geslapen. De vlucht duurde 10 uur maar vloog door onze powernap om. Dit keer was de sfeer rustig aan boord. Omdat onze bestelde taxi was geannuleerd zijn wij vanaf Soekarno-Hatta airport met de airport-shuttle naar Gambir station gegaan en vanaf daar een taxi naar Citi M hotel. Bij aankomst was het 31 graden en daar sta je dan in je lange broek. Pfff, even afzien. Dat was het sowieso wel want vanaf huis tot onze aankomst in het hotel zijn wij 27 uur onderweg geweest. Van tevoren moet je daar maar niet teveel over nadenken anders zakt de moed in je schoenen. Maar..........we hebben het er ook voor over omdat je er veel voor terug krijgt. Van Jakarta zullen we nu niet veel zien. Morgen gaan we met de trein naar Bandung. Op het einde van de rondreis hebben we nog een paar dagen Jakarta voor de boeg.

1. Silvia van ark:
    10 april 2023
    We gaan je weer volgen hoor. Veel plezier.
  2. Menja en Jan:
    10 april 2023
    Lieve mensen. Een reis die met zo’n bijzondere vlucht begint, een zeg maar gezegend begin, moet wel heel veel mooie momenten gaan opleveren. Heel veel plezier!
  3. Coen en Lia:
    11 april 2023
    Dank jullie wel. Was zeker een gezegende vlucht haha.
  4. Els en Paul:
    10 april 2023
    Hele fijne tijd in Indonesië. Bandung heeft mijn moeder en familie lange tijd gewoond. Wij hebben er ook een leer een rondreis gemaakt. Heerlijk gegeten bij kraampjes langs de weg. Wordt genieten voor jullie.
  5. Coen en Lia:
    11 april 2023
    Dank jullie wel. Wat leuk Els en Paul. Dat wordt dan een feest der herkenning.
  6. Ine:
    10 april 2023
    Hele fijne reis , en ik ga weer graag mee.
  7. Coen en Lia:
    11 april 2023
    Dank je wel, stap maar in.
  8. Corry:
    Hele fijne reis . Ga weer fijn jullie verhalen lezen . Geniet ervan
  9. Coen en Lia:
    Dank je wel.
  10. Tina:
    11 april 2023
    Dat was alvast een goed begin! Veilige, mooie en prettige reis. Ik geniet weer mee.
  11. Coen en Lia:
    Dank u wel.
  12. Jolanda:
    11 april 2023
    Een hele mooi, goede en veilige reis lieve alletwee, geniet ervan!!!
  13. Coen en Lia:
    12 april 2023
    Dank je wel. En wij zullen er zeker van genieten.